گروه : عمومی
ساعت : ۱۹:۴۶
شناسه : 30867
تاریخ : ۰۳ تیر ۱۳۹۵
آیت الله احمد مبلغی: برخی رفتارها در شهرهای مذهبی در شان زیارت و زائران نیست. آیت الله احمد مبلغی: برخی رفتارها در شهرهای مذهبی در شان زیارت و زائران نیست.

 به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه زمینه مناسب برای خدمت رسانی به زائران فراهم شود، گفت: متاسفانه در برخی شهرهای زیارتی، نه تنها الگو و مدل منظم، قابل ذکرو انتقال به شهرها و دیارهای را در اختيار زائران و مسافران  قرار نمی دهیم بلکه با برخی برخوردها و کمبودها […]

جلسه شورای اداری فرمانداری کوهدشت با حضور آیت الله احمد مبلغی  (29) به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه زمینه مناسب برای خدمت رسانی به زائران فراهم شود، گفت: متاسفانه در برخی شهرهای زیارتی، نه تنها الگو و مدل منظم، قابل ذکرو انتقال به شهرها و دیارهای را در اختيار زائران و مسافران  قرار نمی دهیم بلکه با برخی برخوردها و کمبودها احیانا ناهنجاری هایی، باعث دلزدگی آنها نيز خواهیم شد.

آیت الله احمد مبلغی در نشستی با حضور  یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم  و کمیته امور زائران استان قم خاطرنشان کرد: باید يک نوع نظم، زیبایی، انسجام و امکانات را در سایر شهرهای زیارتی ایجاد کنیم تا چنین شهرهایی به الگو و اسوه برای سایر شهرها تبدیل شوند.

وی با اشاره به عنوان قرآنی “سیر در زمین” گفت: سیر در زمین با فلسفه های وجودی متعددی در اسلام مطرح شده که یکی از آنها عبرت گرفتن ازطریق شکستن فضاهای محدود و کلیشه ای است که انسان در حضر پیرامون خود ایجاد کرده است. سفر و سياحت (و به طریق اولی زيارت)، این کلیشه ها و نگاه هاي محدود در هم شکسته مي شوند.

آيت الله مبلغي اظهار داشت: وقتي فلسفه وجودي سياحت مورد توجه قرار گيرد فرد در طول سفر در افق فراتر، ذهنیت عام تر و عبرت گیرنده تری قرار مي گيرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهارداشت:  یک خاصیت دیگر سیر در زمین، سیاحت است که از آن به “تفرج هم” تعبیر شده است.

وی  با اشاره به این که  به صورت طبعيي  در یک جا ماندن،  نوعی افسردگی و یکنواختی در انسان ایجاد می کند، گفت:  اسلام به دنبال اين است که  انسان همیشه در شادابی و نشاط مستمر باشد، سیر در زمین” و مسافرت،  تنوع را در زندگی انسان معنا می بخشد و انسان با این تنوع، به نشاط و شادابی خواهد رسید.

آیت الله مبلغی ادامه داد: اگر زیارت ابعاد سیاحتی و تفرجی هم  پیدا کند خواست اسلام بهتر محقق خواهد شد و انسان با خروج از فضای گرفته و خسته کننده روحي تاثیرات معنوی زیارت را در کلان بهتر دریافت خواهد کرد.

 وی همچنین گفت:  متاسفانه ما برای زیارت همراه با تفرج هموم (سیاحت) برنامه های مشخصی نداریم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تکرار این که  زیارت و سیاحت در يک قالب تعریف شده ای جریان  نمی یابد گفت:  سیاحت و زیارت می توانند مکمل هم باشند وهر کدام در دیگری تاثیر بگذارند.

وی گفت: زیارت و سیاحت در واقع به معنای جمع بین معنویت و مادیت است.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: از دیگر فلسفه های سیر در زمین، معرفت افزایی نسبت به خداوند متعال و دیدن اماکن و وضعیت هایی است که  فکر و ذهن را به سمت آفريده هاي خالق بي همتا منتقل می کند و ما باید برای سفرهای زیارتی برنامه ریزی مناسبي از این حیث هم داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: دو  بعد معرفتی و سیاحتی در  زیارت، فضا را بعد سوم یعنی تقویت محبت نسبت به خداوند متعال، پیامبر اسلام (ص)  و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در دل ها ایجاد خواهد کرد.

آيت الله مبلغي توجه به مساله تاسی در زیارت را نيز مورد تاکيد قرار داد و بیان داشت: از آنجا که اماکن مقدس و شهرهای مقدس ما به عنوان الگو مطرح هستند زیارت ها باید تامین کننده حس الگوخواهی و الگوپذیری انسان باشد ولي ما برای این مساله نيز فکر چندانی نکرده ایم.

آیت الله مبلغی گفت: متاسفانه گاهی ناهنجاری های رفتاری در برخی از این شهرهای زیارتی، مشاهده مي شود که متناسب با اين جايگاه ها نيست.

استادحوزه علمیه قم گفت: مسافر و زائر اگر در امکان مادی و رفاهی درستی قرار بگیرد جاذبه های سفر همیشه برای او باقی خواهند ماند و ما با وجود تلاش هاي انجام شده، ولي هنوز در شهر مقدس قم امکانات درستی برای پذیرش زائران نداریم.

آيت الله مبلغي خاطرنشان کرد: متاسفانه با گذشت این همه زمان، نتوانستیم برای قم یک فکر اساسی کنیم و این نیازمند به یک اعمال مدیریت و پیگیري جدی دارد تا امکانات استان که بخشی مربوط به زیارت است به خوبی مدیریت و هزینه شود.

وی ادامه داد: باید براي زیارت به عنوان یک مساله مهم اجتماعی و مستمر فرانسلی برنامه ريزي و توجه بيشتري صورت گیرد .

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: امروزه به دليل گستره فضاهای ارتباطی، مواصلاتی و مجازي، پديده زيارت وارد یک مرحله تاریخی شده است، بنابراين بايد زیارت را ماهیت شناسایی دقیق کنیم.

آيت الله مبلغي گفت: ماهيت شناسي زيارت می تواند دستمایه و موضوع اي برای مطالعه باشد تا متناسب با آن توقع و انتظارتی که نسبت به دولت و یا نظام در اين زمينه می رود با برنامه ريزي هاي لازم،  امکانات لازم در اختيار زائران قرار گيرد.

استاد برجسته حوزه علميه قم بيان داشت: وقتی می خواهیم زیارت را بشناسیم می توانیم به مولفه ها و شئون مختلف زیارت از حیث اجتماعی توجه کنیم، به عنوان نمونه یک بعد مهم زیارت، سفر است که اسلام نیز به آن تاکید کرده است.و برای آن فواید زیادی بر شمرده شده است. زیارت  در صورت برخوردار شدن از مولف های هجرت تاثیرات آن زیاد می شود. هجرت یک مفهوم اجتماعی سازنده و خلاق در اسلام است.

گفتنی است: تلاش برای تشکیل فراکسیون زیارت از طریق ارتباط با نمایندگان، استفاده از مجامع نمایندگان استان قم ، خراسان رضوی و فارس،  ارائه پیشنهادی برای برنامه ششم توسعه در خصوص ترویج و توسعه زیارت به نمایندگان محترم مجلس، تلاش برای طراحی الگوی مطلوب زیارت، تلاش برای توسعه و ترویج وقف زیارت، آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی در باب زیارت و .تشکیل جلسات کمیته به صورت منظم از مصوبات این نشست بود.