گروه : اخبار آیت الله احمد مبلغی (مروجی) » عمومی » لرستان
ساعت : ۲۲:۱۰
شناسه : 32725
تاریخ : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
دیدار آیت الله شب زنده دار و آیت الله مبلغی باهم / آیت الله احمد مبلغی:باید کوشید فاصله دیدگاهی قوانین مجلس با فقه به حداقل برسد. دیدار آیت الله شب زنده دار و آیت الله مبلغی باهم / آیت الله احمد مبلغی:باید کوشید فاصله دیدگاهی قوانین مجلس با فقه به حداقل برسد.

به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع مشورتی فقهی این شورا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی قم بازدید کرد. بر اساس این گزارش، آیت الله شب زنده دار رئیس مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی […]

Untitled-1به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع مشورتی فقهی این شورا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی قم بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، آیت الله شب زنده دار رئیس مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جریان این بازدید در نشست مشترکی بر تعامل و همکاری دو مرکز تاکید کردند.

نحوه تعامل و همکاری مجمع مشورتی شورای نگهبان و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این جلسه به صورت تخصصی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

 آیت الله شب زنده دار نیز از نزدیک با فعالیت های مرکز آشنا شد.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه قانون فاقد “منطق واحد حقوقی ” فاقد کارکردهای مثبت است، گفت: اگر “مجموعه مواد قانون یک موضوع” متضمن ناهماهنگی فیما بین خود از حیث منطق حقوقی باشد به این معنی که بخشی از  آن برگرفته از یک نظام حقوقی،  و بخش دیگر آن ماخوذ از نظام حقوقی دیگر باشد، این قانون به دلیل ناهماهنگی ساختاری، فاقد کارکرد مثبت است.

 آیت الله احمد مبلغی در نشست مشترک با آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع مشورتی فقه این شورا خاطرنشان کرد: بر همین اساس، اگر در ارتباط با  یک قانون، دو سه ماده آن را با شرع  تراز کنیم ، در حالی که مواد دیگر آن از منطق حقوقی دیگری برخاسته شده باشد، این قانون نیز مغایر شرع است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: البته  نه به آن معنی که موادی از آن قانون،  با قاعده ای فقهی یا حکمی شرعی مغایرت دارد بلکه به این معنی که این مجموعه مواد قانونی را از حیث وحدت حقوقی نه می توان به اسلام نسبت داد و نه به نظام حقوقی دیگر.

آیت الله مبلغی گفت: این دقیقا شبیه آنچه در قانون ورشکستگی رخ داد می باشد که در آن چند مورد مغایر با شرع اصلاح شد، ولی روح حاکم بر کل آن با هم هماهنگی حقوقی نداشت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به فلسفه وجودی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت:  چندین فعالیت علمی، فلسفه وجودی تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تشکیل می دهند که این فعالیت ها عبارت از” انجام مطالعات فقهی عمیق جهت انطباق قوانین با شرع در مرحله قبل از تصویب در مجلس و رفتن به شورای محترم نگبهان”، “ارایه مشورت فقهی به مجلس شورای اسلامی”، ” به حداقل رساندن روند فاصله فکری، نگاهی و دیدگاهی قوانین مجلس با فقه و شرع” و ” نظریه پردازی فقهی -حقوقی، و تدوین قوانین بر اساس آن تا متضمن نظام حقوقی نسبت به موضوعات” باشد.

آیت الله مبلغی افزود: یکی دیگر از کارکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس  این است که تحلیلی دقیق را نسبت به ملاحظات شورای محترم نگهبان نسبت به قوانین به انجام آورد و آن را به مجلس ارایه نماید تا تعامل مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشتی معنادار تر و وضعیتی سازنده تر به خود بگیرد.

 وی همچنین گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با وجود کمبود امکانات بخشی از زمان خود را صرف تأمین قوانین، بخشی را به نظریه پردازی و بخش دیگری را نیز برای بررسی موارد فوری و ضربتی اختصاص داده است.

آیت الله شب زنده دار: در ارتباط با قوانین احکام الهی را مبنا قرار دهیم

عضو شورای نگهبان قانون اساسی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مبادی خوبی را برای تطبیق قوانین با فقه و شریعت اسلامی بر عهده دارد و اگر تعاملی بین این مرکز با مجمع مشورتی شورای نگهبان صورت گیرد،  بسیار مفید است.

آیت الله مهدی شب زنده دار در بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد : شورای نگهبان در زمینه قوانین مصوب در مجلس، فیلتر نهایی است که این قوانین با شرع و فقه مخالفت و یا مغایریتی نداشته باشد ولی باید این قوانین به صورت ریشه ای بررسی شود.

آیت الله شب زنده دار گفت: اسلام با ارائه معیارها، طراحی نهایی را بر عهده خود ما گذاشته است و ما براساس آن باید طراحی کنیم

آیت الله شب زنده دار به عنوان نمونه گفت: بیع باید کجا اعمال شود آیا باید نفت بفروشیم و یا چه کنیم ما احکام بیع را در فقه مطالعه و بیان می کنیم ولی از نظر تلفیقی که این بیع کجا باید انجام شود، کجا مضاربه باید باشد و کجا مدل دیگری، باید صاحب نظران مختلفی بنشینند و احوال، خصوصیات و شرایط هر زمانی را محاسبه و برای هر زمانی یک قانون و برنامه خاصی طراحی کنند.

وی ادامه داد: در برخی حوزه ها باید مدل های بشری و تجربیات متراکم حقوقی که بر بشر گذشته را مد نظر قرار دهیم سپس احکام الهی را  ببینیم و مبنی قرار دهیم.

عضو شورای نگهبان گفت: ما در اسلام رهنمودهای پزشکی داریم ولی معنای آن این نیست که حوزه بیاید و متکفل امر پزشکی عالم شود، آن رهنمودهای اسلام را می¬تواند در اختیار بگذارد از این جهت این مرکز اهمیت بسیار فراوانی دارد

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس علاوه بر کارهای فوری، باید به سمت طراحی یک نظام الگوی قوانین برود والان هم لازم نیست به مجلس بیاید آن نظام کارآمدی که براساس رهنمودهای اسلام و فهم بشری طراحی می شود نیاز به مطالعات زیاد در زمینه های مختلف است و ممکن است چندین سال طول بکشد.

وی ادامه داد: در این زمینه نیروهایی باید آموزش داده ¬شوند و هر وقت ما جلوی این خسارت¬ها را بگیریم مهم است