گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۰:۳۲
شناسه : 33020
تاریخ : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
در آتش مهربانی سوختن، سهم ریزعلی های زیر خطر فقر در آتش مهربانی سوختن، سهم ریزعلی های زیر خطر فقر

به گزارش«کانون سبحان»؛  چهار روز نبرد مردم با آتش سوزی در جنگل های بلوط بلوران شهرستان کوهدشت تمام شده است. استمرار آتشی که جنگل و سرمایه ی ملی را سوزاند و دست های خالی مردم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد تا بار دیگر  انبار غله لرستان نظاره گر سوختن بلوطستانی باشد که تنها […]

به گزارش«کانون سبحان»؛  چهار روز نبرد مردم با آتش سوزی در جنگل های بلوط بلوران شهرستان کوهدشت تمام شده است. استمرار آتشی که جنگل و سرمایه ی ملی را سوزاند و دست های خالی مردم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد تا بار دیگر  انبار غله لرستان نظاره گر سوختن بلوطستانی باشد که تنها امید و سرمایه ی این شهرستان است.

بنابراین گزارش، استمرار آتش سوزی ها در لرستان، خسارات بیشماری را به این استان وارد کرده؛ به طوری که حتا لاک پشت ها و کبک ها هم در امان نبوده و در آتش پرواز کردند.

داغ بلوطستان

این روایت، آتش سوزی هایی است که در سال گذشته در استان لرستان، وسیع ترین آتش سوزی در زاگرس را رقم زد تا داغ بلوطستان، ستبر رشته کوه ایران را در حسرت فرو ببرد.

آتشی که در مردادماه سال جاری دوباره در شهرستان کوهدشت تکرار شد تا آتش بیاری بحران، اولین و آخرین داغ بلوطستان نباشد و آتش بازی در جنگل های لرستان به روی صحنه برود.

پدری که جان خود را فدای مهار آتش کرد

در آتش سوزی روز گذشته که در ساعت 14 عصر در مزارع کشاورزی و مراتع مابین روستاهای گراب کوچک و کلسرخ واقع در بخش طرهان شهرستان کوهدشت رخ داد؛ رشید نامداری، در حین اطفاء حریق دچار سوختگی بالای 80 درصد شده و به بیمارستان امام خمینی(ره) کوهدشت اعزام می شود.

رشید نامداری، ریزعلی روستای کلسرخ

بانو گل پری، همسر رشید نامداری در این خصوص به خبرنگار آسوبان می گوید:  آتش سوزی در ساعت 14 عصر روز گذشته به وقوع پیوست و مراتع و مزارع را سوزاند.

گل پری با بیان اینکه به هنگام مهار آتش، همسرم دچار سوختگی شدید می شود؛ اظهار کرد: پس از سوختگی، وی با خودروی گشت منابع طبیعی به شهرستان کوهدشت اعزام می شود.

وی، تنها راه امرار معاش خانواده را 5 گوسفند دانست و افزود: همسرم طاقت سوختن مراتع را نداشت و برای مهار آتش به منطقه رفت.

بانو پری که خود نیز تحت نظر پزشک است؛ بیان داشت: به واسطه ی بیماری تحت پوشش بهزیستی کوهدشت قرار گرفته ام؛ اما حدود 2 سال است که مستمری بهزیستی قطع شده و به من تعلق نمی گیرد.

پدری که جان خود را فدای مهار آتش کرد

گراوند، داماد این مرد کهنسال فداکار با بیان اینکه آتش سوزی از روستای بیر شروع شده؛ اظهار کرد: وزش باد، باعث تسریع آتش سوزی شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون رشید نامداری در بخش آی سی یو یمارستان عشایر خرم آباد بستری است؛ تصریح کرد: شعله های آتش با شدت به سمت رشید نامداری هجوم می آورد و وی دچار سوختگی شدید می شود.

تورج اکبری، دهیار روستای کلسرخ نیز با تأکید بر اینکه به هنگام وقوع آتش سوزی در منطقه، گزارش آتش سوزی توسط منابع طبیعی برای مهار آتش سوزی اعلام شد؛ بیان داشت: رشید نامداری، از ساکنان این روستاکه برای مهار آتش به منطقه اعزام شده بود؛ در مراتع دچار سوختگی می شود.

این دهیار با اشاره به اینکه این فداکار مرد کهنسال، پس از اعزام در منطقه ی زانوگه با آمبولانس به بیمارستان امام خمینی اعزام شده؛ خاطرنشان کرد: پس از اعزام به بیمارستان کوهدشت، این پدر بر اثر شدت سوختگی به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد اعزام می شود.

پدری که جان خود را فدای مهار آتش کرد

تلاش بی وقفه ی نیروهای مردمی

وی ضمن قدردانی از حضور نیروی انتظامی گراب برای اعزام فوری به منطقه ی آتش سوزی و نیز قدردانی از معاون فرمانداری کوهدشت و بخشدار گراب تصریح کرد: آتش سوزی به مدت 5 ساعت به طول کشید و اگر تلاش بی وقفه ی نیروهای مردمی کلسرخ برای مهار آتش نبود؛ دامنه ی آتش سوزی به روستاهای مجاور هم کشیده می شد.

دهیار روستای کلسرخ بیان داشت: با هماهنگی منابع طبیعی، شهرداری کوهدشت و شهرداری کوهنانی، خودروی آتش نشانی ای از بخش گراب برای اطفای حریق به منطقه اعزام شد.

 تورج اکبری، 90 درصد نیروهای اعزامی به منطقه برای مهار آتش را نیروهای مردمی دانست و اظهار کرد: نیروهای مردمی روستا به وسیله ی شخم زدن زمین با تراکتور مانع سرایت آتش به بخش های دیگر شدند.

پدری که جان خود را فدای مهار آتش کرد

وی، شغل مردم روستا را دامداری و کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: روستای کلسرخ، بالغ بر پنج هزار رأس دام داشته و از این طریق امرار معاش اهالی تأمین می شود.

دهیار روستای کلسرخ تصریح کرد: یکی از نوجوانان روستا نیز برای مهار آتش به منطقه اعزام شد و وی نیز دچار سوختگی در پا می شود.

آتش در گردش لرستان

بنابراین گزارش، استمرار آتش سوزی های استان لرستان در حالی درگردش است که حفاظت از مراتع و جنگل ها را با تهدیدات جدی روبرو ساخته و لزوم پیشگیری از آتش سوزی ها نیازمند اقدامات عملی و فراتر از مانورهای بی حاصل است.

از سوی دیگر کمبود امکانات اطفای حریق بر اوج آتش سوزی جنگل ها در لرستان افزوده تا خیال آتش، راحت تر، هزاران هکتار از مراتع را خاکستر کند.

پدری که جان خود را فدای مهار آتش کرد

این در حالی است که طبق اظهارنظر فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع امکان در سال گذشته، اختصاص بودجه ویژه از سوی سازمان، وزارت جهاد و یا دولت برای تجهیز ناوگان حریق جلوگیری از این همه آتش سوزی وجود نداشته است.

این اظهارات مسئولان، داغ بلوطستان و نیروهای مردمی را برای خاکسترنشینی جنگل ها تازه می کند تا آتش بیش تر از قبل شعله ور شود و بسوزاند و سرمایه ی بی نظیر لرستان این گونه دود می شود.

انتهای پیام/

گزارش: فاطمه نیازی