گروه : عمومی » لرستان » یادداشت
ساعت : ۲۰:۱۷
شناسه : 33166
تاریخ : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
قوم بزرگ لکم و سه نکته قوم بزرگ لکم و سه نکته

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی: به نام خداوند جان و خرد چند صباحی است فضای مجازی پر از انتقاد شده است انتقاد از کسی که به قوم با اصالت و سر افراز «لک»توهین و یا توهین هایی کرده است ! به یقین توهین به هر […]

سيد صادق محمدي وفايي

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

چند صباحی است فضای مجازی پر از انتقاد شده است انتقاد از کسی که به قوم با اصالت و سر افراز «لک»توهین و یا توهین هایی کرده است ! به یقین توهین به هر قومی به خصوص توهین به لک زبانان فهیم و اهل بیتی ، مذموم و محکوم است و بنده نیز بدین مناسبت سه نکته را تقدیم برادران و خواهران لک زبانم می کنم :
نکته ی اول :
در این دنیا همه ی خوبان و پاکان هدف تیر تهمت و توهین و… قرار گرفته اند .در این دنیا حضرت مریم(س) به اندازه ای می درخشید و به حدی دوست داشتنی بود که بعد از فوت مادرش ، برای سرپرستیش، اختلاف پیش آمد به همین دلیل قرعه کشی کردند و قرعه ی سر پرستی او به نام جناب زکریا افتاد ( زن زکریا، خاله حضرت مریم(س) بود ه است) اما چون حضرت مریم به عیسای مسیح حامله شد ، تهمتانه گفتند عیسی(ع) فرزند زکریاست!
ای دنیا یادت می آید پیامبر اسلام را مجنون و مسحور خواندند؟! یادت هست معاویه می گفت :«علی فرایض دینی را ترک می کند و از صراط مستقیم منحرف است!
یادت هست چون آن امیر مومنان ، نماز می خواند، آیه ی حبط عمل را بر علیه او می خواندند و می گفتند ای علی ! تو چون حکمیت را پذیرفتی اعمال گذشته ات باطل شد و مهم حال فعلی است!
به یقین در چنین دنیایی اگر کسی به قوم با اصالت لک توهینی کند و خواست این مردم نجیب و اهل بیتی را لکه دار کند جای تعجب نیست.
نکته دوم:
غيبت و مسخره کردن و توهینی که به شخص و یا قومی زده می شود ناشی از مرض درونی توهین کننده است زیرا چنین شخصی از چند حال خارج نيست- يا حسادت دارد يا بغض و كينه در دلش موج می زند و يا اينكه متكبر است و…. به هر حال او مریض است و اين رفتار زشت و بدى ، از مرض درونی او خبر می دهد.
امام على(عليه السلام) فرموده اند «أَلشَّريرُ لا يَظُنُّ بِأَحَد خَيْراً لاِنّهُ لا يَراهُ اِلاّ بِطَبْع نَفْسِهِ؛ شخص فاسد و بدطينت به هيچ كس حسن ظن نمى برد زيرا او ديگران را با نفس خود قياس مى كند».
«غزالى» نیز مى گويد:«زبان از نعمتهاى بزرگ و مصنوعات دقيق و لطيف پروردگار است اين عضو گرچه از نظر حجم و جِرم كوچك امّا طاعت و جُرمش بزرگ و سنگين مى باشد؛ زيرا كفر و ايمان با گواهى زبان آشكار مى شود و اين دو منتهاى طغيان و بندگى است» او می نویسدكسى از شر زبان رهايى مى يابد كه آن را با لگام دين در قيد كشد و جز در مواردى كه سود دنيا و آخرت باشد آزادش نسازد».
نکته سوم:
شخصی مریض و بد زبان به دیگری توهینها کرد ! آن دیگری گفت من هم می توانم به شما توهینها کنم اما چه کنم اگر از این بی راهه بروم مثل تویی خواهم شد!
عزیزان لک زیان قرآن شريف و سيره اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) الگوی ماست آن گرامیان بدى را با خوبى دفع می کردند روش و سيره پيامبر اكرم و ائمه معصومين (عليهم السلام) چنين بوده است . داستان كافرى كه هر روزبر سر راه پيامبر (صل الله عليه و آله) مى رفت و بر سر مبارك ايشان شكمبه گوسفند و خاكستر مى ريخت، زبانزد دوستان و دشمنان اسلام است. قضيه امام حسن مجتبى (عليه السلام) با عربى كه به ايشان ناسزا گفت و پس از سكوتش حضرت به آنها فرمود): اگر گرسنه اى، برهنه اى، جا و مكان ندارى و… ما به تو غذا و پوشاك و مسكن مى دهيم و… آن عرب فحاش به دست و پاى امام افتاد و…
در بسیاری از موارد، با این روش طوفانى در وجود توهین کنندگان برپا مى شود وجدانشان تحت فشار شديدى قرار مى گيرد و احساس حقارت مى كنند و براى طرف مقابل، عظمت قائل مى شوند. البته اگر اين عمل ما باعث سوء استفاده طرف مقابل گردد، از روش ديگرى( قوه قضائیه ) بايد استفاده كرد.