گروه : اخبار آیت الله احمد مبلغی (مروجی) » اخبار مهم » عمومی » لرستان
ساعت : ۱۲:۱۰
شناسه : 34187
تاریخ : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
آیت الله مبلغی: توصیه به حق باید گستره ای فراگیر، روندی  تعاملی و فرایندی دائمی داشته باشد. آیت الله مبلغی: توصیه به حق باید گستره ای فراگیر، روندی تعاملی و فرایندی دائمی داشته باشد.

به گزارش «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه سوم سوره عصر” و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر” گفت: باید توصیه به حق، گستره ای  فراگیر، چرخه ای تبادلی و وضعیتی دائمی به خود بگیرد تا انسان و جامعه انسانی در مسیر درست، رو به جلو و بدور از خسران قرار […]

جلسه شورای اداری فرمانداری کوهدشت با حضور آیت الله احمد مبلغی  (11)

به گزارش «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه سوم سوره عصر” و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر” گفت: باید توصیه به حق، گستره ای  فراگیر، چرخه ای تبادلی و وضعیتی دائمی به خود بگیرد تا انسان و جامعه انسانی در مسیر درست، رو به جلو و بدور از خسران قرار گیرند.

آیت الله احمد مبلغی در سخنانی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد:: از آنجا که همه باید در عمل تواصی شرکت جویند و از این خاستگاه، همه به توصیه یکدیگر نیازمند می باشند، باید افراد جامعه، جایگاه های اجتماعی یکدیگر را حفظ کنند، تا بتوانند به یکدیگر مجال مشارکت در توصیه به حق را بدهند و از این دستور قرآنی بهره برگیرند.

وی با اشاره به این که به عقب بر گشتن یا حتی در جازدن در بخشی از مسیر، خسران است، گفت: حق، عامل تامین کننده سلامت جامعه و تضمین کننده پیشرفت آن است و به همین خاطر قرآن کوشیده است تا از رهگذر “مکانیزم توصیه دسته جمعی به حق”، جامعه را حق بنیان،  حق گرا و حق مدار نماید و با استقرار نهاد حق در جامعه، خسران را از بین ببرد و پیشرفت را به جای آن مستقر کند.

وی با اشاره به اصل یاد شده قرآنی (توصیه دسته جمعی به حق) گفت: این تز قرآنی، بر دو عنصر، یکی: “فراگیری دامنه توصیه کنندگان به حق” و دیگری “تساوی افراد جامعه در نسبت با مقوله توصیه به حق” استوار شده است؛ چه آن که شرکت در “عمل تواصی” وظیفه همه است و کسی در این زمینه، نسبت به دیگری برتری ندارد و احساس برتری در این زمینه خود نوعی حق گریزی است که با توصیه به حق ناسازگار است.

وی گفت: به بیان دیگر، نظریه تواصی در اسلام، بر دو نگاه و تعامل شامل“بی تفاوتی نسبت به حق و توصیه به آن در جامعه” و “تعامل فرودست با جایگاه افراد در توصیه گری به حق” خط بطلان می کشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت  بر اساس این نگاه، می توان این اندیشه را ارایه کرد که امر به معروف و نهی از منکر در اسلام در عین آن که از جایگاهی قطعی و جدی برخوردار است، واجد حالتی تبادلی، رویکردی تعاملی و منطقی تفاهمی در سطح جامعه و بین افراد آن است و به واقع،  امر  به معروف، تعبیر دیگری از “توصیه فعال و آگاهانه دسته جمعی افراد نسبت به حق” است.

 آیت الله مبلغی همچنین با اشاره به توصیه قرآن کریم در صورت “عصر” به صبر نیز گفت: این اندیشه که برخی تصور می کنند اسلام می خواهد انسان ها همیشه در حال رنج، مشقت، سختی کشیدن، بیچارگی و دور از آرامش و زندگی گورا باشند، از اساس غلط است.
آیت الله مبلغی به اشاره به این که در اسلام، اصل بر سختی و رنج کشیدن افراد نیست بلکه این دین آسمانی دنبال رفاه، آرامش، آسایش و عیش رغد است، گفت: صبر از آن جهت لازم است اتخاذ گردد که انسان ها در کشاکش زندگی یا انجام وظایف، با مشکلات و ناگواری هایی مواجه می شوند که در این صورت، باید صبر پیشه کنند.

 وی تاکید کرد: توصیه به صبر به معنای جستن، پیداکردن، محقق ساختن ناگواری ها در زندگی نیست، بلکه به دنبال آن  است که بگوید انسان ها نباید برابر مشکلات و سختی هایی که پیش می آید منفعل باشند.

مبلغی ادامه داد که تواصی به صبر باید به مثابه یک فرهنگ در جامعه انسانی استقرار پیدا نماید.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر جامعه انسانی در برابر سختی ها و ناگواری ها شکست بخورد، متلاشی خواهد شد،گفت: اگر جامعه در برابر ناملایمات و سختی ها بشکند انسان ها نیز در هم می شکنند و در صورت شکستن انسان ها، دین و حق نیز با مشکل مواجه می شود، بنابراین باید صبر را در جامعه محقق بکنیم.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: همه ما در قبال شناخت حق به دیگران تا اندازه ای قصور و تقصیر داریم و جامعه آرمانی اسلامی از حیث شناخت حق و حقیقت کسی را در موضع فرادست و یا فرودست قرار نداده و همه ما نیازمند شناخت حق و توصیه به حق هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: آیاتی که مربوط به انسان و شناخت آن است را می توانیم به مثابه مبانی بسیاری از علوم انسانی استفاده کنیم.
آیت الله احمد مبلغی خاطرنشان کرد: متاسفانه بحث های دقیقی به صورت علمی نسبت به آیات مربوط به انسان صورت نگرفته و ضروری است مطالعات بخشی از فضلای حوزه های علمیه به این سمت سوق داده شود.
وی اظهار داشت: آیه ” والعصر” ناظر به وضعیت مربوط به انسان و جامعه انسانی است، انسان و جامعه انسانی اگر نتواند در این جهان برای آخرت و آن زندگی ابدی و ماندگار پیش رو، خدمت کند، در مسیر خسران قرار دارد، چه رسد به اینکه این دینا ما را از آن سعادت ابدی دور کند.
آیت الله مبلغی بیان داشت: این وضعیت شامل همه انسان ها از هر دین، مذهب و نژادی خواهد شد، هیچ انسان و جامعه انسانی اعم از آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی و… ، شهرهای مدرن و تمدن های مادی و رفاه های انسانی از این قاعده الهی مستثنی نیستند، بلکه در صورت غفلت، در مسیر خسران و نابودی قرار دارند.