گروه : عمومی » لرستان » یادداشت
ساعت : ۲۱:۳۶
شناسه : 34537
تاریخ : ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
فضای مجازی و معدل های دوازده فضای مجازی و معدل های دوازده

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان ؛یادش به خیر در آبادی بودم از تلوزیون ، اینترنت و ماهواره خبری نبود.از شهرها پیام می رسید که به فکر تلوزیون باشید تا از ایران و جهان اخباری بشنوید و فیلم هایی ببینید. روزها ، ماهها و سالها گذشت تا این که «موتور برقی» خریدیم تا از برق […]

سید صادق محمدی وفایی

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان ؛یادش به خیر در آبادی بودم از تلوزیون ، اینترنت و ماهواره خبری نبود.از شهرها پیام می رسید که به فکر تلوزیون باشید تا از ایران و جهان اخباری بشنوید و فیلم هایی ببینید.

روزها ، ماهها و سالها گذشت تا این که «موتور برقی» خریدیم تا از برق ادیسون بهره ای داشته باشیم و از صدا و سیمایی که تهرانی ها اداره اش می کردند،کیفی بکنیم.به برکت آن موتور ، در شبانه روز چند ساعتی برق دار شدیم و به خاطر همین برق ، صدای گوش خراش موتور برق را نیز تحمل می کردیم . بعد از آمدن برق ادیسونی، سر و کله ی تلوزیونی سیاه و سفید کوچکی آشکار شد. خوشحالانه از کوچک و بزرگ جمع شدیم تا آن تلوزیون سیاه سفید،را راه اندازی کنیم.به ناچار ساعتها زحمت کشیدیم تا این که آنتنی بلند بالا برایش نصب کردیم.

بعد از ساعتها انتظار، تلوزیون را روشن کردیم. دریغا از آن تلوزیون نه صدایی بلند می شد و نه تصویری نمایان می شد .چیزی که دیده می شد فقط برفک بود و برفک !

خویشتن را دلداری دادیم که در نا امیدی بسی امید است از اینرو برای چندمین بار به تنظیمات تلوزیون دست زدیم تا این که چشمانمان به فیلم و گوشمان به صدای آن آشنا شد. با آمدن تلوزیون و راه اندازی آن ، همسایه ها آمدند و با علاقه ای فراوان به تماشای فیلم های سیاه و سفید نشستیم.

به برکت جمهوری اسلامی ، اداره برق روستایمان را برق دار کرد.پیشرفت به این حد محدود نشد تا این که تلوزیون ها بزرگ وبزرگ تر شدند و فیلم های رنگی تقدیم کردند. فاصله خانم ها در فیلمهای سیاه و سفید با صدای و سیمای رنگی در حدی بود که من تازه طلبه ، بارها ازشرم و حیا ، به چهره ی، تلوزیون نگاه نکردم.البته در آن زمان، دفاع مقدس و فضای جبهه و شهادت به میدان آمده بود. با آمدن فرهنگ جهاد و شهادت ، مقنعه ،چادر و دعای کمیل و … بیش از هرچیزی نمود پیدا کرده بود .

اما اکنون که فضای مجازی آمده است و از حال و هوای دفاع مقدس هم خبر آنچنانی نیست،مقنعه جای خودش را به شال داده است(شالها هم در حال عقب نشینی هستند) و در شهرهای بزرگ نمونه های فراوانی از بدحجابی و…دیده می شود و ازدواج کردن هم به تاخیرهای عجیب و غریبی مبتلا شده است، تلگرام و اینستا گرام و ماهواره نیز با همه ی بی رحمی هایی که دارند،به جان جوانان و نوجوانان ایرانمان افتاده است، با این حال، برخی از مسئولین و پدر ومادرها در کویر غفلت فرو رفته اند و بچه ها و نوجوانان معصوم را به تنهایی در فضای مجازی به صورت نامحدود تنها گذاشته اند! این تنها و رها گذاشتن­ها عوارضهای شومی را به دنبال دارد که علاوه بر تهدیدهای اخلاقی و…، می توان به افت تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد.

دردناک تر از همه این که بسیاری از خانواده ها نمی دانند نوجوان آنها در تلگرام ، اینستاگرام و…چه می بیند و چه خطراتی در کمین آنهاست! چون بی خبرند با کمال میل برای فرزندشان گوشی و اینترنت می خرند و سپس بی خیال و با حال می خوابند و از بیدار ماندن فرزند و اینترنت و اینستاگرام احساس خطر نمی کنند!

استاد معظم آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر ارتباطات فرمودند:

« بسیاری از مردم ۵ تا ۹ ساعت با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سروکار دارند… امسال بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان با معدل ۱۲ و زیر آن قبول شدند که حتی داد وزیر آموزش و پرورش را هم در آورد، علت هم این بود که دانش آموزان وقت عمده خود را صرف برنامه های بدآموز یا بیهوده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می کنند

معظم له با اشاره به گزارشی که در باره آسیب ها و مفاسد شبکه های اجتماعی در اختیار وی قرار گرفته، تصریح کردند: بنده وقتی این گزارش ها درباره مفاسد شبکه های اجتماعی را مشاهده کردم، متاثر شدم که خارجی ها چه بر سر جوانان ما می آورند؛ برخی شبکه های اجتماعی ارتباط نا مشروع با محارم را ترویج می دهند!!»

به فرموده ی خطیب توانای فقیدمان مرحوم فلسفی بعضی ها وقتی می خواهند یک دامداری تاسیس کنند، به مطالعه و مشورت روی می آورند که نکند ضرری شوند، ولی وقتی می خواهند کانون خانواده و زندگیی را بنا کنند، نه مشورت می کنند و نه مطالعه ای!

به امید روزی مسئولین و خانواده ها بیش از این فرزندان ایران اسلامی را دریابند.

صراط صادق
یادداشت های یک طلبه
سید محمد صادق محمدی وفایی
https://telegram.me/seratsadegh