گروه : یادداشت
ساعت : ۱۷:۳۹
شناسه : 35403
تاریخ : ۰۳ مهر ۱۳۹۵
نوشت افزارها و جای خالی فرهنگ ایرانی/کریم دوستی نوشت افزارها و جای خالی فرهنگ ایرانی/کریم دوستی

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» /کریم دوستی: این روزها با نزدیک شدن به روز اول مهر وفصل پر هیجان بازگشایی مدرسه بازار خرید لوازم التحریر وکیف وکفش حسابی گرم است ودانش آموزان پیش دبستانی وابتدایی با شور ونشاط وشادی، همراه پدر ومادر ها راه بازار را در پیش گرفته اند تا با تهیه مداد […]

کریم دوستی کوهدشت

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» /کریم دوستی: این روزها با نزدیک شدن به روز اول مهر وفصل پر هیجان بازگشایی مدرسه بازار خرید لوازم التحریر وکیف وکفش حسابی گرم است ودانش آموزان پیش دبستانی وابتدایی با شور ونشاط وشادی، همراه پدر ومادر ها راه بازار را در پیش گرفته اند تا با تهیه مداد ودفتر وکیف وجامدادی و… به استقبال مهر ومدرسه بروند واز سر شوق فریاد بزنند(کیف وکفش من کجاست؟مدرسه ما اومدیم )
اما متاسفانه در این بازار شلوغ و پر رنگ ولعاب لوازم التحریر،آنچه بیش تر خودنمایی میکند ودل از کودک ونوجوان میبرد نه نوشت افزار های ایرانی بلکه ابزار ووسایلی هستند با نقش ونماد وارداتی وفرهنگ بیگانه از سایر کشورها ومخصوصا چین وچون در کشور هنوز فرهنگ خرید کالای ایرانی شکل نگرفته است در برخی موارد شاهد اجناس بی کیفیت خارجی هستیم،که به علت داشتن شخصیت های کارتونی وجذاب خارجی برروی آن ها با استقبال فر اوان بچه ها روبرو شده اند:باب اسفنجی.سیندرلا .سفید برفی .بتمن .بن تن .مک کويین و…روی کیف ها دفتر ها وجامدادی ها جا خوش کرده اند ولوازم التحریر ونوشت افزار با نقش ونماد شخصیت های ایرانی واسلامی یا نیست یا کمیاب است.
بنابراین کودک ونوجوان ایرانی به جای اینکه از ابزار ووسایلی با درون مایه ی بومی وملی استفاده کند وسرگرم داشته های خودی باشد مشغول تماشای نماد های فرهنگ غیر خودی است واز آنچه میبیند ولمس میکند الگو میگیرد واین الگو ها در ذهنشان نقش بسته ودر رفتار آنها متجلی میشود .این در حالیست که شخصیت های مورد علاقه کودکان ونوجوانان ما وچهره های تلویزیونی وکارتونی ماهم کم نیستندومیتوان تصویر آنها را بر نوشت افزار ایرانی درج نمود وبه بازار عرضه کرد.تصاویری از شکرستانی ها ،فیتیله ها ،عمو پورنگ ،خاله شادونه وجناب خان خندوانه که مورد علاقه کودکان هستند حتما مورد توجه وبازدید وخر ید دانش آموزان قرار میگیرد.
از طرفی دیگر معرفی اسطوره های ملی در گذشته وحال ، قهرمانان ورزشی وچهره های علمی وشهدای عزیز در قالب لوازم التحریر هایی که مدام در دست دانش آموزان است وشب وروز با آن ها سروکار دارد میتواند هم باعث آشنایی نسل کودک ونوجوان با آن عزیزان شود وهم به سمت الگو سازی وپیروی از راه وروش آن اسطوره ها توسط دانش آموزان پیش رود .استفاده از تصاویر جهان پهلوان تختی .پوریای ولی وآرش کمانگیر برای تر ویج فرهنگ پهلوانی ومردانگی، شاعران و نویسندگان بزرگ ایرانی چون حافظ سعدی ،فردوسی برای ترویج فرهنگ وادب این سرزمین وشهدا وایثار گران ومعلمان فداکار وحسین فهمیده ها برای نشان دادن روحیه وطن دوستی وشجاعت وایثار وقهرمانان ورزشی وهنرمندان بخاطر سخت کوشی وصبوری ،بهترین جایگزین وعالی ترین پیشنهاد برای جلوگیری از نقش ونما د های خارجی وپس دادن شلختگی فرهنگی وشبیخون فرهنگیست ،چرا که کودک ونوجوان ما از همان ابتدا با سرمایه های علمی وفرهنگی واسطوره های خود آشنا میشود،ازآنها الگو میگیرد وپله های موفقیت را تارسیدن به قله پشت سر میگذارند .البته نقش صدا وسیما ،آموزش وپرورش ،وزارت فرهنگ ،خانواده ها بازار چاپ ونشر وهمدلی وهمگرایی آنها با هم میتواند بهترین کمک برای پایان دادن به “تصاویر ونماد های نیمه عریان هالیوودی یا سوپر استار های آمریکایی” و…روی ملزومات دانش آموزان ومعرفی فرهنگ ناب ایرانی واسلامی وحمایت از تولید داخلی وتولیدکنندگان کشور باشد.