گروه : اخبار آیت الله احمد مبلغی (مروجی) » سیاسی » عمومی » لرستان
ساعت : ۱۶:۱۸
شناسه : 35468
تاریخ : ۰۴ مهر ۱۳۹۵
آیت الله مبلغی:بشریت بدون توجه به عمران پایدار در زمین، آینده ای پرخطر خواهد داشت! آیت الله مبلغی:بشریت بدون توجه به عمران پایدار در زمین، آینده ای پرخطر خواهد داشت!

آیت الله احمد مبلغی خاطرنشان کرد: علم تا در جایگاه و بستر مناسب و بنیانی قرار نگیرد نمی تواند آن نقش، حرکت، تاثیر و احاطه خود را در حوزه های مختلف داشته باشد

جلسه شورای اداری فرمانداری کوهدشت با حضور آیت الله احمد مبلغی (29)

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حرکت های ما باید دانش بنیان و بر پایه علم باشد، گفت:  اعتبار، حضور پرمعنا و رو به پیشرفت ما در جهان امروز بدون تکیه بر علم و دانش امکان پذیر نیست و بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب نسبت به دانش بنیان بودن جامعه از تاکیدات و ارشادات اساسی تر و موکدتری استفاده می کنند.

آیت الله احمد مبلغی در جلسه شورای اداری شهرستان درود از توابع استان لرستان خاطرنشان کرد: وقتی حرف از دانش بنیانی می زنیم نباید دانش صرفا به عنوان یک خط و مشی و یا رویکرد مورد توجه باشد بلکه بنیان حرکت، پیشرفت و برنامه های حال و آینده کشور در هر حوزه و زمینه ای باید بر اساس دانش باشد.

وی ادامه داد: علم تا در جایگاه و بستر مناسب و بنیانی قرار نگیرد نمی تواند آن نقش، حرکت، تاثیر و احاطه خود را در حوزه های مختلف داشته باشد.

وی با بیان اینکه امور بنیانی یک جامعه بر اساس دیدگاه اسلام باید مبتنی بر دانش بنیان بودن، عمرانی اندیشی و بهداشت بنیانی باشد، گفت: حرکت های یک جامعه باید بر اساس تعریف و اعتبار بخشیدن به امور بنیانی استوار گردد، یعنی بدانیم چه اموری را به عنوان زیرساخت ها و چه اموری را به عنوان قائم و جاری بر زیرساخت ها و بسترها باید قرار دهیم.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد:  اگر ما چنین تفکیک و شناختی از  “بنیان ها”  و “روبنیان ها” نداشته باشیم، جامعه حرکت درستی به سمت جلو نخواهد داشت، امروزه در سطح کشور برخی از محورها نقش بنیانی، اساسی و زیرساختی به خود گرفته و یا در تعریف و اعتبار جایگاه بنیان بودن را پیدا کرده اند.

*دانش بنیانی

وی با اشاره به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر دانش بنیانی و برخاستگی این تاکید از  دیدگاه اسلام گفت: دانش یکی از بنیان های مهم جامعه است و امروز کشور ما بحند الله سیاست دانش بنیانی را در پیش گرفته، و پیشرفت های خوبی را رقم زده است.

 وی خاطرنشان کرد:  از دیدگاه اسلام، علم را باید بنیان هر حرکت قرار داد و تلاش های فردی و اجتماعی نباید خارج از مدار علم و دانش صورت بگیرند.

وی افزود: وقتی سخن از دانش بنیان بودن یک جامعه و یا شهر به میان می آید یعنی باید مهندسی،  معماری، خط و مشی های اقتصادی، تلاش های اداری، کوشش های فرهنگی، تجارت و حتی مدیریت مساجد و همه و همه از خاستگاه دانش برآیند و همه چیز بر پایه و در چارچوب دانش های مرتبط صورت بگیرند و این دستور اسلام است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر گاهی ضعف ها و قصورهایی وجود دارد به آن دلیل است که ما کار کارشناسی و نگاه علمی در انجام فعالیت ها نداشته ایم ولی باید بدانیم به برکت انقلاب، زمینه برای این کار فراهم است.

*لازمه دانش بنیانی، “آموزش و پژوهش محوری” است

وی گفت: وقتی کشور می خواهد دانش بنیان باشد باید همه تلاش های خود را برای تقویت دانش و توسعه آن به کار گرفته و به مقوله محوری و مهمی همچون آموزش و پژوهش اهتمام ویژه داشته باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی  ادامه داد: باید عالمان حوزه و دانشگاه را تقویت کرد و معلمان را در جایگاه برتر، فراتر و اساسی تر نشاند و این امر در کلام حضرت علی( ع) به صورت واضحی انعکاس یافته است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: جامعه باید دانش بنیان بودن را با همه وجود لمس کند و مسئولان ما نیز با همه وجود بکوشند این دانش بنیان بودن را به نحو کامل در یک گذر زمان و به صورت تدریجی ایجاد کنند.

*عمران بنیانی

وی دومین امر بنیانی را در یک جامعه بر اساس دیدگاه اسلام، عمرانی اندیشی و عمران بنیانی دانست و گفت:  جامعه باید بر اساس نگاه عمرانی و تلاش برای آبادانی به صورت گسترده و پردامنه شکل گیرد و این اقدام  به صورت مقطعی،  جزئی و موردی شکل نگیرد

 مبلغی تصریح کرد: دامنه رویکرد  عمرانی اندیشی باید شهرها، روستاها، دشت ها، بیابان ها و آب ها و همه و همه را فرا گیرد.

 وی گفت:  متاسفانه ما امروز عمران بنیانی را هنوز به صورت جدی عملیاتی نکردیم.

 مبلغی بیان داشت: استان لرستان از محدود و معدود استان هایی است که می توان در آن عمران و آبادانی را به صورت اساسی، پاسخگو، نسلی و فرانسلی ایجاد کرد.

وی گفت فرانسلی به این معنا که می توان به گونه ای استان را به عمران  رسانید که نسل های آتی در کنار  سفره این عمران بنشینند و از مواهب آن بهره برگیرند.

وی اظهارداشت: عمران باید جدی گرفته شود و متاسفانه در برخی جاها به عمران حتی به عنوان یک امر موردی هم توجه نمی کنیم، چه اندازه کارخانه های ما در این استان ابتدا و یا بعد از فعالیت تعطیل شده وهمچنان گرد تعطیلی را بر چهره آنها نشسته است، اینها قدم های اولیه عمران هستند و چیزی که اسلام برای آبادانی زمین می خواهد نه از مسلمان، بلکه از انسان است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد عمران گفت: بر اساس دستور قرآن کریم، بر ما فرض است که عمران و آبادانی را در زمین ایجاد کنیم، و عمران و آبادانی امروز اختصاص به یک منطقه خاص ندارد بلکه زمین را باید آباد کرد و این منطق اسلام است که در دو کلمه خلاصه می شود؛  شما را از زمین آفریده است و از شما طلب عمران و آبادانی آن را کرده است.

*هشدار نسبت به بی توجهی به عمران و آبادی

 آیت الله مبلغی ادامه داد: اگر عمران و آبادانی پایدار و مستمر در کل زمین برقرار نشود آینده بشریت در خطر است و این نگاه قویم و قوی دینی به عمران و آبادانی که کل زمین را در نظر می گیرد امروزه به مثابه یا اصل  به تدریج اذهان عالمان زیست محیطی و اقتصادی را به خود متوجه کرده است.

 مبلغی خاطرنشان کرد: اگر امروز ما جهان و زمین را به معنای جامع و  مستمر آن آباد نکنیم با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

*ارتباط اقتصاد مقاومتی و عمرانی اندیشی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که  اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید بسیار است و در سال جاری نیز با ادبیات ویژه ای آن را مطرح فرموده اند، گفت:  اگر پراختن ما به اقتصاد بدون تمرکز بر عمران و آبادانی کشور باشد، این اقتصاد، منفعل خواهد بود، و ممکن است اقتصاد منفعل گاهی سر و صورت های فریبنده و زیبنده ای مانند آنچه در برخی کشورهای منطقه مشاهده می شود، پیدا کند، ولی این پایدار نیست بلکه قابل سقوط است.

آیت الله مبلغی تاکید کرد: اگر برخی فرصت ها از اقتصاد این کشورها گرفته شود به روزگار سختی دچار خواهند شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: بر اساس منطق اقتصاد مقاومتی، ما باید از این درون دادهای زمین و نعمت های فروان خداوند متعال و منابع کشف نشده و دست نخورده و به ودیعه گذاشته شده در زمین، به درستی بهره گیری کنیم.

وی ادامه داد: در  عمران و آبادانی زمین، هم انسان های زیادی به اشتغال واداشته می شوند و از سوی دیگر  اقتصاد ما نیز پایدارتر خواهد شد.

آیت الله مبلغی خطاب به مسئولان استان گفت: باید فرصت ها را مغتنم شمرد، شاید این فرصت ها تکرار نشود، امروز که زمینه فراهم است باید استفاده کنیم و نیاز دارد که کارگروه های مشخص و متمرکز شده ای در این زمینه ایجاد کنیم.

*بهداشت بنیانی

وی سومین امر بنیانی در یک جامعه را بر اساس دیدگاه اسلام بهداشت بنیانی دانست و گفت: بهداشت را باید به صورت دقیق وپرابعاد تعریف کنیم و جامعه باید بر اساس بنیان قرار دادن بهداشت در زندگی، به سه سنخ بهداشت بیاندیشد که عبارتند از: بهداشت مادی، بهداست روحی و بهداشت.

 وی گفت باید از هر آلاینده مادی، روحي و  معنوی دوری جست.

آیت الله  مبلغی ادامه داد: دو مقوله بهداشت و شادابی به هم گره خورده اند، بهداشت روانی، بهداشت جسمی و بهداشت معنوی باید بر اساس اسلام دنبال شود، و یکی از رسالت انبیای الهی تزکیه و پاکیزه سازی جامعه بود و به این مساله نیز توجه داشته باشیم.

   وی در ارتباط با استان لرستان گفت:  باید طرح هایی را در زمینه صنعت استان با رويكرد ابتکاري فعال کنیم.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: صنعت گردشگری در استان لرستان می تواند ده برابر وضعیت فعلی تحقق یابد به این دلیل که لرستان از نظر زیست محیطی، کوه، زمین، دشت و آبشار و مناطق سرسبز کم نظیر است.

 وی ادامه داد: هم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای کشور و ما یک فرصت است و هم وضعیتی که در ذیل اقتصاد مقاومتی برای استان لرستان ما ایجاد شده مغتنم است.

وی تاکید کرد: ما برای این همه آبادانی و امکان خدادادی پرجاذبه و سرشار از زیبایی در استان باید برنامه ریزی کنیم و مسئولان استان، شهرهای استان و نمایندگان استان باید به صورت ضربتی تری و اساسی تری این فرصت های در حال به هدر رفتن را پی گیری و استحصال کنند