گروه : بین الملل » سیاسی
ساعت : ۲۱:۴۱
شناسه : 35616
تاریخ : ۰۸ مهر ۱۳۹۵
معاون وزیر خارجه آمریکا : بعد از توافق هسته‌ای هم ایران را تحریم کردیم! معاون وزیر خارجه آمریکا : بعد از توافق هسته‌ای هم ایران را تحریم کردیم!

معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته امور خارجی سنا تاکید کرد تا زمانی که بحران داخلی سوریه پایان داده نشود، نمی‌توان گروه تروریستی داعش را شکست داد و ایران را به دخالت در اوضاع سوریه متهم کرد.

%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86-%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d9%87-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7به گزارش «کانون سبحان»؛ جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا با موضوع بررسی بحران سوریه و اثرات منطقه‌ای آن با حضور معاون وزیر خارجه ایالات متحده آغاز شد.

«آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه امریکا با اشاره به رهبری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، اظهار داشت: «تلاش می‌کنیم کشورهای دیگر را برای مبارزه با داعش به حرکت درآوریم.»

بلینکن تاکید کرد برای شکست دادن گروه تروریستی داعش، ابتدا باید بحران داخلی سوریه را حل کرده و همچنین اذعان کرد که سریعترین راه پایان دادن به این بحران، پیروزی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است.

وی با بیان اینکه بحران سوریه یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که آمریکا با آن رو‌به‌رو شده است، گفت: «جنگ در سوریه تار و پود زندگی را ازبین برده است. جنگ در سوریه درباره ما نیست و ما به تنهایی نمی‌توانیم آن را حل کنیم.»

بلینکن گفت جنگ‌ها معمولاً هنگامی به پایان می‌رسند که طرف‌ها تا زمان فرسودگی با یکدیگر درگیر شوند. وی گفت که این فرایند معمولاً ده سال طول می‌کشد و سوریه اکنون در هفتمین سال است.

معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه از نظر کاخ سفید، اقدامات و توافقاتی که با روسیه انجام دادند، بهترین راه برای پایان دادن به بحران سوریه بود، ادعا کرد: «روسیه حضورش را در سوریه افزایش داد تا اسد را از سقوط نجات دهد. شاید آنها او را از سقوط نجات داده باشند اما او برنده نخواهد شد.»

بلینکن بار دیگر روسیه را تهدید کرد و گفت که مسکو بابت اقداماتش در سوریه با تبعاتی بسیار جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کشورش از تمامی نهادهای امنیت ملی خواسته گزینه‌های جدیدی را برای اقدام در سوریه، بررسی کنند.

بلینکن ادعا کرد ایران و گروه «حزب‌الله» لبنان مانع از پایان یافتن بحران در سوریه شده‌اند و واشنگتن تحریم‌هایی را در همین ارتباط علیه ایران و نیروهای نظامی آن تصویب کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادات سناتور «مارکو روبیو» که مدعی شد ایران پول‌های آزادشده ناشی از توافق هسته‌ای را صرف «اقدامات ثبات‌زدا» – به زعم آمریکایی‌ها – در منطقه و حمایت از تروریسم انجام داده، گفت ارزیابی واشنگتن این است که تهران این منابع مالی را صرف مسائل مربوط به اقتصاد داخلی‌اش خواهد کرد.

وی درباره اقداماتی که آمریکا از بعد از حصول توافق هسته‌ای علیه ایران انجام دادند، تصریح کرد که تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات ایران و نیروهای نظامی آن تصویب کرده، حمایت‌هایشان را جهت تقویت توان نظامی کشورهای عربی افزایش داده و همچنین بسته حمایت نظامی بزرگتری را برای اسرائیل در نظر گرفته و امضا کردند تا مطمئن شوند متحدانشان در اثر توافق هسته‌ای آسیب نخواهند دید.

بلینکن درباره عملیات آزادسازی «موصل» در عراق هم گفت که منطقه خودمختار کردستان و بغداد با هم توافق کردند که نیروهای «پیشمرگه» و «حشدالشعبی» وارد موصل نشوند و فقط از ارتش عراق در این عملیات حمایت کنند.