گروه : عمومی » لرستان » یادداشت
ساعت : ۰:۳۶
شناسه : 36937
تاریخ : ۲۷ مهر ۱۳۹۵
اصلاح طلبی دینی درحماسه ی حسینی/کریم دوستی اصلاح طلبی دینی درحماسه ی حسینی/کریم دوستی

امام حسین ع انگیزه قیام خودرااصلاح امت جدش پیامبروامربه معروف ونهی ازمنکر می داند ودراین مسیر باحرکات اصلاحی خود به ما درس پایداری ،آزادگی ،شهادت وشهامت می دهدوخود و قیامش رادردل تاریخ جاودانه می کند .ازنمونه های حرکت اصلاح طلبانه امام حسین (ع) اینست که

کریم دوستی کوهدشتسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ واقعه ی عاشورا بدون شک یکی ازحوادثی است که درتاریخ بشری موجی از بیداری درمسلمانان وغیرمسلمانان به وجودآورد وانسان راباارزش های مقدس زندگی توام باعزت آشنا ساخت و انگیزه های مبارزه برای حفظ کرامت انسان ونفی سلطه ظلم وستم رادرانسان ها ایجادکردوتقویت نمود وزمینه ساز انقلاب فکری ودرونی درآن روزگار شدومسلمانان بادرس هایی که ازآن حرکت خونین وعمیق گرفتند به خودآمدند وباشهادت طلبی و قیام پایه های حکومت اموی رابه لرزه درآوردند.
امام حسین ع انگیزه قیام خودرااصلاح امت جدش پیامبروامربه معروف ونهی ازمنکر می داند ودراین مسیر باحرکات اصلاحی خود به ما درس پایداری ،آزادگی ،شهادت وشهامت می دهدوخود و قیامش رادردل تاریخ جاودانه می کند .ازنمونه های حرکت اصلاح طلبانه امام حسین (ع) اینست که:
– درمدینه از بیعت باخلیفه جوروستم امتناع می کند وبه مادرس آزادگی می دهد وآنگاه ازمدینه خارج می شود تا ضرورت هجرت دررا خدا وبرای مقابله باپستی ها و پلیدی ها راآموزش دهد. حجش را نیمه تمام می گذارد تا بگوید حج اصلی مبارزه با زشتی وتباهی درجامعه اسلامی است از قربان و قربانی کردن می گذرد تا قربانگاه کربلا را مدرسه انسان سازی کند. به کوفه سفیر اعزام می کند تا میزان شور واشتیاق دعوت کنندگان را بسنجد وببیند واین نشان می دهد که حسین (ع) نخواسته خود را برآنها تحمیل کند.
– از شهادت مسلم خبردارمی شود با خونسردی وصبوری با آن کنار می آید وبه استقبال شهادت می رود.
– در رویارویی با حربن ریاحی نقش اساسی رادر هدایت بازگو می کند وبارفتارو کردارش حر را بر می گرداند ونجات می دهد وبا برخوردخود چراغ جانش را روشن می کند.
– در پاسخ به زهیربن قین که به امام پیشنهاد جنگ با سپاه حر را می دهد می فرماید من هرگز شروع کننده جنگ نخواهم بود
– ازفرصت دادن به یارانش در شب عاشورا که آزادی درانتخاب راه رابه پیروان می آموزد وبه شما اجازه می دهم با رضایت بروید.
– از نیکو بودن اراده خداوند صحبت می کند که خواه کشته شویم یا پیروز گردیم هردونیکو هستند.
– ازحقیقت مرگ می گوید که نیک بختی و زندگی دوباره است و اززندگی با ذلت بهتر است
– افرادی راکه با او برخورد می کردند رامجبور به یاری خود نمی کرد ومی گفت بروید ومارا نبینید چون هرکسی مارا ببیند ویاری نکند در آتش دوزخ واردمی شود.
– شب عاشورا فرصت خواست تا خود ویارانش نماز بگذارند خداونند رابخوانند واز او مغفرت جویند. (پیام اور عاشورا ص 217)
– به زنان اهل بیت می گوید پس از مرگ من جامه خود راپاره نکنید، سیلی به صورت خود نزنید وسخنی که شایسته نیست بر زبان نیاورید. ( پیام آور عاشورا ص 226)
– روز عاشورا بر بلندی می ایستد و با لشکریان یزید صحبت می کند سخن مرا بشنوید وبرای جنگ شتاب نکنید تا من وظیفه خودم را که حق شماست انجام دهم شمارا نصیحت کنم . اگر دلیل مرا پذیرفتید همان راه سعادت را یافته اید واگر نپذیرفتید کار مرا یکسره کنید واین چنین به وظیفه امر به معروف ونهی ازمنکرش عمل کرد. 0(همان منبع ص 237)

باتوجه به این موارد و موارد دیگر است که می توان قیام امام حسین (ع) را یک عمل انسانی ، اساسی و طبیعی به حساب آورد تا همچنان که خود او گفته است :”عمل وی سرمشقی برای سایر انسان ها نیزباشد” . برای همین است که تمامی جنبش های اصلاح طلب جهان اسلام به ویژه تشییع چه در مقام حرف و چه در عمل به حادثه ی عاشورا استناد کرده اند و می کنند