گروه : عمومی » لرستان » یادداشت
ساعت : ۱۶:۲۵
شناسه : 41200
تاریخ : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
شورای شهر و احساس تکلیف بیشتر مردم/روح الدین طرهانی نژاد شورای شهر و احساس تکلیف بیشتر مردم/روح الدین طرهانی نژاد

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»/روح الدین طرهانی نژاد:شورای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. اما باتوجه اینکه به ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک می شویم و شاهد احساس تکلیف عده ای زیاد برای حضور در این عرصه را […]

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»/روح الدین طرهانی نژاد:شورای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند.

اما باتوجه اینکه به ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک می شویم و شاهد احساس تکلیف عده ای زیاد برای حضور در این عرصه را می بینم که نیاز دیدیم نکاتی را بعنوان یادداشت به قلم بیاوریم.

شاید کلمه احساس تکلیف برای هر فردی نسبت به سرنوشت خود ، احساسی خوب باشد اما ما باید این احساس در جایی بکار گیریم که توانایی انجام آن مسولیت را داشته باشیم وشاید منظورم از توانایی کار( وجدان ما) باشد که بنده نوعی که با آراء یک شهر بعنوان نماینده آنها انتخاب خواهم شد و در برابر آنها مدیون خواهم بود ،آیا می توانم دین که نسبت به آنها دارم را ادا کنم

شاید به این اشاره داشته باشیم که یکی از خصوصیات یک عضو شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی باشد که متاسفانه کمتر کسی توانایی انجام این مهم را دارد و سیستم آموزشی بسیار در ایجاد این حس, (عدم نیاز موفقیت به انجام کار گروهی) مقصر است.

انجام کار گروهی نیازمند مهارتهایی است که باید بصورت سیستماتیک از خردسالی آموزش گرفت و تمرینهای مناسبی را هم جهت تسلط بر آن انجام داد.

متاسفانه اکثر ماها بصورت انفرادی تواناییهای خوبی داریم اما در جمع و انجام کار گروهی نمیتوانیم بازده مناسبی داشته باشیم. و برآیند چند نفر با تواناییهای بالا اکثرا از توانایی جمع تواناییهای آنها به مراتب کمتر است.

پس اولین نیاز یک عضو شورا تسلط انجام کار تیمی است و میدانیم افرادی هرچند بسیار توانمند که در درونشان نخوت و غرور(حس خود بزرگ بینی) باشد تن به کار تیمی نمیدهند و جایشان در شورا نیست.

دومین خصوصیت یک عضو شورا صداقت است چیزی که باز علی رغم آموزه های ما در جامعه رنگ باخته است همانطوری که در گذشته پدارانمان به ما یاد دادند صداقت را در همه کارها سرلوحه قرار دهیم .

اما متاسفانه ما امروز برای رسبیدن به موقعیت هایمان چه در شورا و چه در جاهای دیگر همه چیز را کتمان خواهیم کرد …

سومین و یکی از برترین خصوصیت یک عضو شورا مشورت پذیری اوست همانگونه که در وظائف اعضای شورا آمده است شورای شهر تصمیمات مختلفی را باید بگیرد که نیازمند تخصصهای مختلفی است که میتواند خارج از تخصص اعضای شورا باشد و لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند حتی اگر در شورا چند نفر با تخصص مورد نیاز وجود داشته باشد مطمنا افرادی خارج از شورا خواهند بود که اطلاعات بهتری داشت
معنای حرف من عدم حضور متخصصین در شورای شهر نیست اگر تخصصی در شورا وجود داشت مفید است اما از آن مفیدتر وجود اندیشه ای است که تصمیمی نمیتوان گرفت مگر با اخذ مشورت از متخصصین که خوشبختانه در استان انجمنها و تشکلات تخصصی فراوانی وجود دارند و مشورت با آنها ضروریست.

اما شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه شوراهای اسلامی شهر را انتخاب شهردار دانست. در تبصره ۱ ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، آمده: “شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نمایند.” شهردار انتخابی نمی‌تواند عضو شورای شهر باشد.

دیگر وظایف شوراهای اسلامی شهر در حوزه نظارت، پژوهش و برنامه‌ریزی و تصویب بودجه است. شورای شهر می‌تواند در هر مقطع زمانی بر روی عملکرد شهرداری نظارت کند و به صورت کتبی بیلان بخواهد و در هر موردی که نیاز به تذکر یا راهنمایی بود به صورت کتبی به شهرداری ابلاغ کند

اما میتوان به این نکته توجه کرد که آیا انتخاب شورا فقط برای انتخاب شهردار است یا اینکه می توان کارهای بزرگ دیگری را انجام داد .

آیا نمی شود شورای شهر در عرصه فرهنگ سازی یک منطقه موثر باشند که با انجام برنامه های فرهنگی از بزهکاری و اسیب های اجتماعی آن شهر بپرهیزند

امیدواریم کسانی که احساس تکلیف میکنند ومی خواهند برای سرنوشت شهرشون آستین همت بالا بزنند قبل از ثبت نام در انتخابات و بیرون امدن اسامی آنها از صندوق ها بعنوان نمایندگان مردم به آرا این افراد بیاندیشند ….

آیا ما می توانیم پاسخگو باشیم …….