گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۶:۳۳
شناسه : 45777
تاریخ : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
مشروح نشست صمیمی مدیر آموزش و پرورش کوهدشت با خبرنگاران مشروح نشست صمیمی مدیر آموزش و پرورش کوهدشت با خبرنگاران

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت با خبرنگاران دیدار کرد.

به گزارش «کانون سبحان» به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت، حسن رضا برخورداری در این نشست صمیمانه که حدود سه ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال خبرنگاران به تشریح عملکرد اداره مطبوعش پرداخت. وی در ابتدا ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: اهمیت خبر تا آنجاست که در قرآن کریم هم سوره ای به نام ” نبأ ” که به معنای خبر است آمده است. این یک واژه ی مقدس است. رسالت خبرنگاران رسالت خطیر و بزرگی است. خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای جامعه است. خبرنگاران حلقه واسط بین مردم و مسئولین هستند؛ به مردم آگاهی می دهند برای پیگیری مطالباتشان و به مسئولین یادآوری می کنند برای پاسخگویی.

پس از این مقدمه کوتاه، پرسش و پاسخ آغاز شد. برخورداری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر و مدیر سایت هومیان نیوز که در خصوص تغییر کاربری برخی مدارس و همچنین چگونگی نظارت بر عملکرد مدارس غیر انتفاعی مطرح شده بود بیان داشت: مدرسه مورد اشاره شما مدرسه کمیل است که در چهارراه سادات واقع است. این مدرسه جزو مدارس تخریبی است که گزارش آن به اداره کل نوسازی مدارس داده شده است و منتظر تامین اعتبار و نوسازی آن هستیم. اما تا آن موقع با هماهنگی های انجام شده به شکل استیجاری به پارکینگ تغییر کاربری داده شده است تا درآمدی هم برای آموزش و پرورش داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص مدارس غیر انتفاعی باید عرض شود که متاسفانه در سنوات گذشته به شکل بی رویه ای در این خصوص مجوز صادر شده است به طوریکه از حد نرمال بسیار بیشتر هستند. ما سعی کرده ایم جلوی این روند را بگیریم و امسال تنها چهار مجوز غیر انتفاعی صادر شده است آن هم در مناطق شهرک امام، شهرک فرهنگیان و مسکن مهر که فاقد فضای آموزشی دولتی هستند و به دلیل بعد مسافت دایر شدن مدارس در این مناطق بسیار ضروری بود.ضمن اینکه دو مدرسه غیر انتفاعی که سطح آموزشی نامطلوب داشته اند لغو امتیاز شده اند. این را هم به اطلاع برسانم که معیار اصلی سنجش آموزش، امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه دوم است و در دوسال پیاپی گذشته خوشبختانه معدل کل شهرستان ارتقاء چشمگیری داشته است به طوریکه از ۸/۹۹ در سال ۹۴ به ۱۰/۱۶ در سال ۹۶ رسیده است که جا دارد از همه همکارانم در سطوح مختلف آموزشی و اداری برای این موفقیت مهم قدردانی نمایم.

خبرنگار کشکان نیوز دو پرسش را مطرح کرد. اول برنامه مدیریت آموزش و پرورش کوهدشت برای کاهش چالش های ساماندهی نیرو و دوم استفاده از نیروهای حامی دولت در ساختار اداری و مدیریت مدارس.

 

مدیر آموزش و پرورش کوهدشت در پاسخ به این پرسش ها اظهار داشت: طبیعتا هر سال جدیدی به دلیل تغییرات در تعداد دانش آموزان و پایه ها در مدارس، نیاز به ساماندهی جدید هست. در خصوص نیروهای مازاد هم که در برخی جنس رشته ها با آن مواجه هستیم در برنامه امسال سه موضوع پیش بینی شده است: اول نیروی حق التدریس جدید به کارگیری نشده است، دوم اینکه با درخواست انتقالی همکاران موافقت شده و سوم با نیروهای ورودی تنها بر اساس نیاز موافقت شده است.

برخورداری افزود: در بحث استفاده از نیروهای حامی دولت عرض کنم که معتقدیم در درجه اول شایستگی افراد تعیین کننده به کارگیری آنها در ساختار اداری یا مدیریت مراکز آموزشی است. اما بدیهی است که به تبع ِ کابینه دولت که نیروهای حامی خود را می چیند، ادارات کل و ادارات شهرستان هم به عنوان کارگزاران دولت، استفاده از نیروهای شایسته حامی دولت در اولویت است. هر چند در مجموعه مدیریتی ما از همه طیفهای فکری استفاده شده است.

 

سوال خبرنگار سیمره در خصوص نیروهای نهضتی بود. مدیر آموزش و پرورش کوهدشت در پاسخ به این پرسش بیان داشت: حدود یکهزار و سیصد نفر آموزشیار نهضت سوادآموزی در شهرستان فعالیت دارند که سابقه ای بین ده تا پانزده سال دارند. بر اساس بخشنامه وزارتی نیروهایی که از سال ۸۷ تا ۹۱ دارای سابقه آموزشیاری بوده اند، نسبت به تکمیل و ویرایش اطلاعاتشان اقدام شده است اما تا کنون هیچ مجوز استخدامی در این خصوص از طرف وزارت ابلاغ نشده است.

خبرنگار کوهنانی نیوز پرسید: جناب آقای برخورداری، طی مدیریت خود چه تغییراتی در آموزش و پرورش کوهدشت داده اید و آیا از نیروهای مخالف خود هم استفاده کرده اید؟

حسن رضا برخورداری اظهار داشت: در خصوص تغییرات، طبیعتا هر کسی شیوه مدیریتی خود را دارد و بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم. و در پاسخ هایی که به پرسش های مختلف داده شد می توانید با دقت به برنامه های حال حاضر متوجه تغییرات آن نسبت به سنوات پیشین بشوید. اما در خصوص سوال دومتان باید عرض شود که بنده نماینده جناح سیاسی نیستم که موافق یا مخالف داشته باشم. بله به عنوان یک فرد موضع سیاسی دارم اما در جایگاه مدیر آموزش و پرورش کارگزار نظام جمهوری اسلامی و دولت برآمده از رای مردم هستم. مدیر آموزش و پرورش مجری سیاستهای کلان فرهنگی و اسناد بالادستی است که در این زمینه تهیه و تدوین شده است. این سیاستها و برنامه ها مانند دیگر سیاستهای کلان و قانون اساسی برخاسته از رای و نظر مردم و شرع مقدس است. عمل به آنها و اجرای آنها علاوه بر وظیفه ی اداری و شغلی یک وظیفه شرعی و دینی است و همه ما ملزم و موظف به رعایت آن هستیم.

یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه که پرسش چند تن از خبرنگاران بود در خصوص کیف فرم مدارس بود.

برخورداری فلسفه ی طرح پیشنهاد کیف فرم مدارس را در شورای آموزش و پرورش چند دلیل عنوان کرد: هدف اول اینکه کیف با کیفیت مرغوب و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد که خود یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است. دوم در راستای موضوع یکسان سازی لباس فرم مدارس این طرح می تواند یک دستی و یکسان سازی مطلوب تری ایجاد نماید. هدف سوم موضوع تقویت تولید بومی و حمایت از تولید کننده بومی است که این هم یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است. مساله دیگر ظرفیتی است که این طرح برای کار فرهنگی دارد. در چندین جلسه کار کارشناسی چندین شعار فرهنگی در شش محور انتخاب شد که توسط تولید کننده بر روی این کیفها حک شده است. این کار علاوه بر تاثیر بسیار مثبت و به سزایی که روی دانش آموزان دارد می تواند در خانواده ها و در فضاهای عمومی هم که دانش آموزان تردد دارند تاثیرات فرهنگی خود را بگذارد. در عین حال این طرح مربوط به سال گذشته بود هر چند بخشی از محصولات تولیدی باقی مانده است و به والدین گرامی توصیه می کنیم در صورت نیاز برای دانش آموزان خود از آین محصولات تهیه نمایند. هر چه باشد این تولید کنندگان فرزندان همین شهر هستند و بهتر است از شغل آنان توسط مردم همین شهر حمایت به عمل آید.

مدیر آموزش و پرورش کوهدشت در پایان جلسه به جمع بندی آن پرداخت و اظهار داشت: گسترده ترین و پهن پیکرترین دستگاه دولت، وزارت آموزش و پرورش است. در عین حال هزینه ای که این دستگاه مصرف می کند در حقیقت سرمایه گذاری بلند مدت است برای کشور. آرمانهای بلند امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری در بستر آموزش و پرورش قابلیت اجرایی دارند. ابزار معلم مهربانی و عاطفه است و حس نوعدوستی اولین خصیصه ایست که هر معلم دارد چون دانش آموزان را از جان دوست دارد.

امیدواریم آموزش و پرورش بتواند با تعامل با همه دستگاهها و پشتیبانی رسانه ها در راستای اجرای سیاستهای کلی و برنامه هایش موفق تر از پیش عمل کند. خوشبختانه در دوسال گذشته همچنان که اشاره شد در شهرستان کوهدشت ارتقاء معدل کل قابل قبولی داشته ایم به طوریکه در سال ۹۵ میانگین کشوری ارتقاء معدل ۰/۱۲ و مینگین کشوری ۰/۱۷ بوده، این میزان در شهرستان کوهدشت ۰/۸۰ بوده است. هم چنین در حیطه پرورشی که مبحثی کیفی است و سنجش آن مشکل است اما بر اساس آمارها و شاخصهای کمی در این زمینه هم آموزش و پرورش کوهدشت کارنامه قابل قبولی دارد. کسب ۶۳ رتبه برتر استانی در مسابقات فرهنگی و هنری، کسب رتبه دوم کشوری رشته گلیم بافی، کسب رتبه های متعدد در رشته های ورزشی توسط دانش آموزان و فرهنگیان، کسب مقام معلم نمونه کشوری و موارد دیگر از جمله دستاوردهای آموزش و پرورش کوهدشت است.

برخورداری افزود: یکی از اهداف ما خارج کردن آموزش و پرورش از آسیب های ناشی از سیاست زدگی است و می توانیم بگوییم تا حدودی موفق بوده ایم و امیدواریم با همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه بتوانیم به اهداف خود برسیم.

در پایان این جلسه با اهداء لوح یادبود و هدیه نقدی از خبرنگاران تقدیر شد.

 

گزارش: میرسلیم خدایگان

عکس ها: علی رستمی و حمید آدمی