گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱:۲۳
شناسه : 51038
تاریخ : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
مرغوب‌ترین قیر ایران در لرستان/ اولاد قباد کوهدشت از عمده معادن استان در حوزه قیر مرغوب‌ترین قیر ایران در لرستان/ اولاد قباد کوهدشت از عمده معادن استان در حوزه قیر

به گزارش  کانون سبحان؛ به نقل از تسنیم قیر طبیعی یکی از ظرفیت‌های معدنی لرستان است به طوری که این استان رتبه نخست منابع معدنی مانند قیر و تالک را به خود اختصاص داده است. مساحت معادن قیر طبیعی لرستان بیش از 56 هزار هکتار است و قیر طبیعی که در استان تولید می‌شود با […]

به گزارش  کانون سبحان؛ به نقل از تسنیم قیر طبیعی یکی از ظرفیت‌های معدنی لرستان است به طوری که این استان رتبه نخست منابع معدنی مانند قیر و تالک را به خود اختصاص داده است.

مساحت معادن قیر طبیعی لرستان بیش از 56 هزار هکتار است و قیر طبیعی که در استان تولید می‌شود با کیفیت‌ترین قیر در سطح کشور محسوب می‌شود اما با وجود تاکنون از این ظرفیت بی‌نظیر در استان به طور کامل استفاده نشده، درصورتی که فرآوری آن می‌تواند توسعه و رونق خوبی در این حوزه برای استان به دنبال داشته باشد.

تاکنون در استان لرستان 20 اندیس قیر شناسایی شده و از آنجا که این مواد معدنی تنها در سه استان لرستان کرمانشاه و قسمتی از خوزستان یافت می‌شود می‌توان با فرآوری آن اشتغال‌زایی مناسبی را در استان فراهم کرد.

وجود 4 معدن قیر طبیعی در لرستان

جمال مومیوند معاون امور معادن سازمان صنعت معدن تجارت لرستان در رابطه با معادن قیر طبیعی استان گفت: چهار معدن قیر طبیعی در استان لرستان در حال بهره‌برداری است که ذخیره کشف شده آنها 30 هزار تن است.

وی یکی از معادن قیر طبیعی استان را معدن اولاد قباد دیالی کوهدشت دانست و افزود: ذخیره کشف شده این معدن 10 هزار تن است که از سال 95 به بهره‌برداری رسیده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت معدن تجارت لرستان عنوان کرد: عمده فرآوری که اکنون روی قیر طبیعی در کشور انجام می‌شود به صورت پودر کردن قیر طبیعی و در اختیار گذاشتن واحدهای تولید آسفالت و ایزوگام است.

وی بیان کرد: اشتغالی که در حوزه معادن قیر طبیعی داریم به صورت مستقیم حدود 50 نفر و غیر مستقیم بین 200 تا 300 نفر است.

آمادگی صنعت معدن لرستان برای حمایت سرمایه‌گذاران

مومیوند گفت: سازمان صنعت معدن تجارت لرستان این آمادگی را دارد که از همه سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه استخراج و فرآوری قیر طبیعی در استان لرستان دارند چه در بحث تسهیلات و چه در اختیار قرار دادن پهنه‌ها و محدوده‌های اکشتافی حمایت های لازم را انجام دهد.

فاضلی کارشناس حوزه معادن نیز با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان لرستان گفت: عمده معادن استان در حوزه قیر طبیعی در منطقه سپید دشت خرم‌آباد و اولاد قباد کوهدشت است.

وی اظهارداشت: با توجه به آنالیزهایی که از این ماده معدنی گرفتیم میزان درصد کربن در بالاترین سطح، میزان خاکستر آن در بسیار پایین و میزان مواد فرار آن پایین است که این ویژگی‌ها سبب شده این قیر شناسایی شده دارای کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر استان‌های همجوار باشد.

کارشناس حوزه معادن افزود: با توجه به کیفیت قیر طبیعی که در استان وجود دارد اگر ما روی فرآوری این ماده معدنی کار کنیم می‌توانیم این مبلغ را به ده‌ها برابر در صنعت استفاده کنیم.

با توجه به اینکه سالانه بیش از سه هزار تن قیر طبیعی از معادن استان برداشت می‌شود می‌توان با سرمایه گذاری و فرآوری در این بخش به نحو مطلوب از این ظرفیت خدادادی در جهت اشتغال جوانان این استان بهره گرفت.

انتهای پیام/ ت