گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲۰:۲۴
شناسه : 52392
تاریخ : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
از جنجال،تا راهکار برای آب گرفتگی معابر از جنجال،تا راهکار برای آب گرفتگی معابر

به گزارش “کانون سبحان” حمید نوری کارشناس ارشد حوزه شهرسازی ،اظهار کرد: باراش باران دو روز اخیر در شهرستان کوهدشت باعث آب گرفتگی گسترده معابر عمومی و خیابان‌های  شده و این در حالی است که برخی خیابان‌ها فاقد کانالهای هدایت کننده آب‌های سطحی بوده و مدیریت شهری باید نسبت به حل این معضل اقدام کند. […]


به گزارش “کانون سبحان” حمید نوری کارشناس ارشد حوزه شهرسازی ،اظهار کرد: باراش باران دو روز اخیر در شهرستان کوهدشت باعث آب گرفتگی گسترده معابر عمومی و خیابان‌های  شده و این در حالی است که برخی خیابان‌ها فاقد کانالهای هدایت کننده آب‌های سطحی بوده و مدیریت شهری باید نسبت به حل این معضل اقدام کند.

وی گفت: توجه به اقلیم در شهرسازی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در شهرهای بزرگ دنیا مورد توجه قرار گرفته و بی توجهی به اقلیم باعث ایجاد مشکلات اساسی می‌شود که در حال این شهراز وجود زیرساخت‌های لازم برای مهار بارندگی‌ها محروم است.

این کارشناس ارشد حوزه شهرسازی افزود: اولین بارندگی فصل پاییزوزمستان باعث آب گرفتگی معابر عمومی، خیابان‌ها، کندی عبور و مرور و تردد شده است به طوری که نبود کانالهای هدایت کننده آب در خیابان‌های شهر سبب تجمع آب در نقاط مختلف شهر شده و این موضوع شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه کرد.
وی عنوان کرد: بارش باران، ایجاد ترافیک و آب‌گرفتگی معابر در کوهدشت حکایت امروز و دیروز نیست، حکایتی است که رنگ سال‌ها به خود دیده و به رغم تلاش نیروهای مسئول، و کارکنان شهرداری و خدمات شهری نمی توانیم این مسئله مهم را مهار کرد که باز بار دیگر باعث مشکلات همچون سالهای قبلی نشود بسیار شنیده ایم که مدیریت آب‌های سطحی در حال انجام است ولی انجام این مهم گویا در هیاهوی پروژه‌های عمرانی به فراموشی سپرده شده است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: عدم وجود یک سیستم کارآمد درهدایت آبهای سطحی و مسیر اصلی شهر و نبود طرح جامع و استراتژی درخصوص جمع آوری آبهای سطحی از عمده دلایل آب گرفتگی معابر شهر است.

نوری افزود: نبود دیدگاه سیستمی، جامع و آینده‌نگر در این رابطه در طول دوران شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری سبب شده تا امروز با توسعه شهر و شهرنشینی ظرفیت کانالهای موجود در سطح شهر برای عبورجریان آب و روان‌آبهای حاصل از بارندگی در زمان‌های سرریز شدن جوی، پاسخگو نباشد.

وی با اشاره به توپوگرافی منطقه تصریح کرد: عدم وجود مطالعات درخصوص طراحی کانالهای دفع آبهای سطحی و احداث غیراصولی آن، منجر به هدایت سیلاب‌های سطحی به نقاط پست ومسیرهای اصلی شهر شده است.

این کارشناس حوزه شهرسازی ادامه داد: مشکلات به وجود آمده در این رابطه هم از جنبه طراحی شهری یعنی طراحی کالبدی کانالهای هدایت و جمع‌آوری آبهای سطحی یعنی عدم رعایت ضوابط حاکم بر طراحی شبکه‌های هدایت ازجنبه شیب، سرعت، ابعاد، عمق و مجاری کانالها و نیز عدم توجه به شیب بندی مناسب معابر و کانالهای انتقال، و هم ازجنبه برنامه‌ریزی توسعه شهری  مطرح است.

وی در پایان افزود: جهت رفع مشکل موجود نیازبه اصلاح کانالهای موجود ونیز ایجاد کانالهای جدید برای جمع‌آوری وهدایت آبهای سطحی درنقاط مورد نیاز و دربعضی موارد ایجاد کانالهای تغییر مسیر بایستی فراهم شود.