گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » گزارش تصویری » گزارش تصویری کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲:۴۹
شناسه : 53183
تاریخ : ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
سفر به رویایی‌ترین دره ایران/ شیرز کوهدشت در انتظار میزبانی از گردشگران سفر به رویایی‌ترین دره ایران/ شیرز کوهدشت در انتظار میزبانی از گردشگران

به گزارش کانون سبحان، دره شگفت‌انگیز شیرز کوهدشت نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های ویژه ژئوتوریسمی استان لرستان به شمار رفته که با بازدید از این مجموعه ویژه می‌توان با جاذبه های طبیعی لرستان از نزدیک آشنا شد و بازدید از این دره فرصتی مناسب برای حضور زمین‌شناسان و افراد علاقه‌مند به زمین‌شناسی است. دره […]

به گزارش کانون سبحان، دره شگفت‌انگیز شیرز کوهدشت نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های ویژه ژئوتوریسمی استان لرستان به شمار رفته که با بازدید از این مجموعه ویژه می‌توان با جاذبه های طبیعی لرستان از نزدیک آشنا شد و بازدید از این دره فرصتی مناسب برای حضور زمین‌شناسان و افراد علاقه‌مند به زمین‌شناسی است.

دره حیرت‌انگیز شیرز دارای طبیعتی زیبا، چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است که در این تنگه شگفت‌انگیز درخت‌های کوهی میوه ازجمله انگور، انجیر و گلابی وجود دارد.

رود کوچکی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال از میان این تنگه عبور می‌کند که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است؛ کوه‌ها، صخره‌های منحصربه‌فرد، پوشش گیاهی و جنگلی زیبا، طبیعت دل‌انگیز و آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می‌آید زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخره‌ای بخشیده است.

این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تند و تیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است، شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره‌ای داده است.

 فرسایش سنگها و کوه‌ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

این دره ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.

تنگ شیرز با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است، شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از 10 متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد.

 تنگه شیرز، مکان‌های باستانی چنیدن هزارساله را نیز در خود جای داده است، این مناطق شامل آثاری از زندگی غارنشینی است، از جمله این مناطق  میتوان به غار پل خدا اشاره کرد، این غار در میانه تنگ شیرز قرار دارد و آبراهی نیز از کف آن جاریست و دارای  استالاگتیت های زیبایی است.

زمین‌شناسان عقیده دارند این دره در نتیجه فرسایش سنگ‌های رسوبی با لایه‌بندی مشخص شکل گرفته است. این سنگ‌ها در دوران سوم زمین‌شناسی یا مزوزوییک در یک محیط دریایی، نهشته شده‌اند و به سازندهای آسماری شهرت دارند.

از جاذبه های دره وجود صخره ای به ارتفاع ۸۰ متر است که به مناره سنگی شهرت دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل جنگلهای تنک زاگرسی است که پوشیده از درختان بلوط و چنار است.  همچنین درختچه های انجیر و گلابی وحشی در قسمتهای مختلف دره قابل مشاهده است.

شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به دره شیرز داده است.

فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است،طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند.

وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است. کوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق کوهستانی محسوب می شود.

شکل طبیعی صخره‌ها و دیواره‌های پلکانی این تنگه طی هزاران سال به‌وجود آمده‌اند. سنگ‌های رسوبی اینجا در برخورد با آب باران، باد و سایر نزولات جوی تبدیل به اشکال جالب و منحصر به فردی شده که حتی پای گردشگران خارجی را هم به اینجا کشانده.

همانطور که قبلا گفتیم، این تنگه از روستای گدار گه شروع می‌شود. اینجا کوتاه‌ترین ارتفاع دیواره‌های تنگه را دارد: 10 متر. اما هرچقدر جلوتر می‌رویم ارتفاع دیوارها هم بیشتر می‌شود تا جایی که در انتهای دره و در پناهگاه هفت رِک به 150 تا 200 متر می‌رسد.

دیواره‌های آهکی چین خورده‌ این تنگه در اثر بارندگی دچار فرسایش شده‌ و رگه‌هایی از رنگ سیاه به خود گرفته‌اند. در بعضی جاها این دیوارها و صخره‌ها آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که حتی نمی‌توانید آسمان را ببینید.

انتهای پیام/