گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » گزارش تصویری » گزارش تصویری کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲۲:۳۴
شناسه : 56792
تاریخ : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
تصاویر برگزاری نشست مقدمات ثبت رسم‌الخط زبان لکی در کوهدشت تصاویر برگزاری نشست مقدمات ثبت رسم‌الخط زبان لکی در کوهدشت

به گزارش«کانون سبحان»؛ داود داودی در حاشیه نشست مقدمات ثبت رسم‌الخط زبان لکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: زبان لکی یکی از کهن‌ترین زبان‌های نو ایرانی‌ است که دارای ادبیات و نمودهای زبانیِ غنی‌ چون لاوَه‌لاوَه، چهل‌سِرو، شاهنامه، ضرب‌المثل‌ها و چیستان‌هاست. وی با بیان اینکه در 10 مرداد 96 در جلسه‌ای […]

به گزارش«کانون سبحان»؛ داود داودی در حاشیه نشست مقدمات ثبت رسم‌الخط زبان لکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: زبان لکی یکی از کهن‌ترین زبان‌های نو ایرانی‌ است که دارای ادبیات و نمودهای زبانیِ غنی‌ چون لاوَه‌لاوَه، چهل‌سِرو، شاهنامه، ضرب‌المثل‌ها و چیستان‌هاست.

وی با بیان اینکه در 10 مرداد 96 در جلسه‌ای که برای ثبت ملی آثار ناملموس فرهنگی کشور برگزار شد، زبان لکی به شماره 1438 به ثبت ملی رسید، افزود: زبان لکی کهن‌ترین ادبیات ایران پس از ورود اسلام را دارد، سابقه اشعار منسوب به بهلول‌ماهی به حدود 100 سال پیش از اولین شاعرانِ پارسی‌سُرا چون رودکی و بلخی می‌رسد.

سرپرست گروه پژوهشی ثبت ملی زبان لکی با اشاره به اینکه بسیاری از واژه‌های زبان لکی ریشه در پهلوی، پارسی باستان و اوستایی دارد، عنوان کرد: پراکنش جغرافیایی لک‌زبان‌ها و لک‌تبارها در سراسر ایران است که این ظرفیت می‌تواند به‌عنوان عاملی در جهت همبستگی ملی مورد توجه قرار گیرد و بیشترین جمعیت لک‌زبانان در زاگرس میانی تمرکز دارند.

وی با تأکید بر حفظ همبستگی اقوام ایرانی بیان کرد: برای محافظت و انتقال زبان لکی، لزوم ابداع یا پیشنهاد یک رسم‌الخط که مورد تأیید مجامع علمی باشد ضروری‌ست، به‌ همین دلیل پژوهشگران، ادبا و نویسندگان لک غرب کشور در کوهدشت گردآمدند تا بر روی یک رسم‌الخط واحد برای نگارش مصوت‌ها و صامت‌های این زبان به اجماع برسند.

این دکتری باستان‌شناسی خاطرنشان کرد: بر اساس نظرات حاضران در نشست، رسم‌الخط چند تن از پژوهشگران مورد تأکید قرار گرفت که از میان آن‌ها در آینده رسم‌الخط واحدی برای زبان لکی معرفی می‌شود.