گروه : دسته‌بندی نشده
ساعت : ۱۵:۲۹
شناسه : 656
تاریخ : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲
خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید

خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید کانون سبحان کوهدشت/ امروزه عليرغم پيشرفت جوامع انساني در زمينه هاي مختلف و دستيابي به تکنولوژي هاي جديد، ثبت ابداعات و اختراعات متنوع و نيز رشد فزاينده صنعت ، هنوز بسياري از انسان ها دست بسته و اسير برخي تمايلات و خواهش هاي دروني و عاداتي هستند […]

خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید

کانون سبحان کوهدشت/ امروزه عليرغم پيشرفت جوامع انساني در زمينه هاي مختلف و دستيابي به تکنولوژي هاي جديد، ثبت ابداعات و اختراعات متنوع و نيز رشد فزاينده صنعت ، هنوز بسياري از انسان ها دست بسته و اسير برخي تمايلات و خواهش هاي دروني و عاداتي هستند که خود به ضررهاي ناشي[…]

خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید

کانون سبحان کوهدشت/امروزه عليرغم پيشرفت جوامع انساني در زمينه هاي مختلف و دستيابي به تکنولوژي هاي جديد، ثبت ابداعات و اختراعات متنوع و نيز رشد فزاينده صنعت ، هنوز بسياري از انسان ها دست بسته و اسير برخي تمايلات و خواهش هاي دروني و عاداتي هستند که خود به ضررهاي ناشي از آن واقف و بارها در پي ترک برآمده اما متاسفانه به حدي با اين عادات اخت و عجين شده که رها کردنشان سخت و دشوار مي باشد.

 

خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید

 

يکي از اين عادات که علاوه بر ضررهاي جسمي، روحي و رواني و صرف هزينه هاي مالي مي تواند پيش زمينه اي براي رفتن به سوي مواد مخدر و راهي که نهايتش سقوط در دره مرگ است، مصرف دخانيات يا همان سيگار مي باشد.
برابر تحقيقات به عمل آمده در حال حاضر يک ميليارد و سيصد ميليون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخاني هستند که از اين بين 84 درصد در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند و سالانه شش ميليون نفر يا به عبارتي هرشش ثانيه يک نفر به واسطه مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهد.
حقايقي از دخانيات :
– در افراد سيگاري خطر ابتلا» به بيماري قلبي 2 تا 3 برابر افزايش مي يابد .
– خطر بروز سکته هاي مغزي در افراد سيگاري 2 برابر افرد غير سيگاري مي باشد.
– سيگار با اثر نامطلوب روي شريان هاي دست و پا خطر سياه شدن و قطع اعضا» را 5 برابر افزايش مي دهد.
– حدودا يک سوم از سرطان ها و بسياري از بيماري هاي ريوي از مصرف سيگار ناشي مي شود.
– دخانيات بيش از نيمي از مصرف کنندگان خود را به کام مرگ مي کشاند.
– دخانيات يکي از 6 عوامل خطر مرگ در دنيا است.
سيگار محصول برگ گياهي به نام تنباکوست. در سيگار 4000 ماده شيميايي وجود داشته که 400 نوع آن بيماري زا و 40 نوع آن سرطان زاست. مهمترين مواد سمي موجود در سيگار عبارتند از:
– نيکوتين که جز» اعتيادآور دود سيگار است.
– منوکسيد کربن، گازي است که در دود اگزوز اتومبيل ها نيز وجود داشته و وقتي وارد گردش خون مي شود، جايگزين اکسيژن شده و باعث مي شود تا قلب بيش از حد معمول کار کند.
– تار يا قطران، يک ماده چسبنده است که مجاري هوايي را پوشانده و عامل اصلي سرطان ريه است.
– سيانيد، سمي که در اطاق هاي گاز از آن استفاده مي شود.
– فرمالدئيد، ماده اي که براي حفظ و نگهداري اجساد از آن استفاده مي شود.
– متانول، در سوخت موشک ها به کار مي رود.
– آمونيوم، ماده سفيد کننده خانگي
– استون، حلال موجود در پاک کننده ها مثل لاک ناخن
– نيتروس اکسيد، سمي که مي تواند باعث ناباروري در مردان شود.
– آرسنيک، همان سم مورد استفاده در مرگ موش است.
– بوتان، گاز فندک است.

 

خطرات ناشی از مصرف دخانیات را جدی بگیرید

 


نوع دودي که از مصرف سيگار حاصل مي شود. دو نوع بوده که يکي دود اصلي و ديگري دود کناري است، دود اصلي همان دودي است که فرد سيگاري خود استنشاق مي کند و دود کناري يا دود منفعل، دودي است که اطرافيان سيگاري استنشاق مي نمايند و اين دود به مراتب سمي تر و خطرناک تر از دود اصلي است.
خلاصه مطلب اینکه مصرف دخانیات در تمام بافتهای بدن اثر سوء گذاشته و باعث بروز انواع بیماریها در نواحی مختلف بدن و ایجاد ناراحتی و ابتلا به امراضی همچون سردرد و سرگیجه – چین و چروک درپوست – ریزش موها – ایجاد زخم در دهان – ایجاد جرم روی دندانها – آب مروارید وکدر شدن عدسی چشم – عفونت گوش میانی – تپش قلب و عوارض قلبی و عروقی – بیماریهای مزمن ریوی – پوکی استخوان – بی اشتهایی و کاهش وزن – زخم معده و تخریب دیواره آن و التهاب روده و … می شود و لازم است تا تمام دستگاههای مرتبط و غیر مرتبط به فراخور توان و انرژی و امکانات خود و با عزم و اراده جدی با این پدیده شوم که متاسفانه بخشی از زندگی جامعه را به مخاطره انداخته و اینکه سن افراد سیگاری روز به روز کاهش و حتی دانش آموزان و نوجوانان که آینده سازان جامعه هستند را به سمت و سوی خود جذب نموده با اطلاع رسانی و افزایش علم و آگاهی ، آحاد مختلف وارد مبارزه شوند .

 

 

نوشته شده توسط : اسماعیل جمیاری