گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲۱:۲۱
شناسه : 65930
تاریخ : ۰۱ دی ۱۳۹۸
حجم دروس حوزوی بسیار زیاد است/ لزوم اهتمام به امر پژوهش در حوزه علمیه حجم دروس حوزوی بسیار زیاد است/ لزوم اهتمام به امر پژوهش در حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه برادران کوهدشت گفت: با توجه به اینکه حجم دروس حوزوی بسیار زیاد است و در برخی اوقات نیز وضعیت مطلوبی ندارد عملاً جایی برای تحقیق علمی نمی‌ماند.

به گزارش کانون سبحان، حجت‌الاسلام محمدرضا سبحانی در نشست علمی گام دوم انقلاب با نگاه بین‌الملل اظهار داشت: پژوهش در همه مراکز علمی و دینی، نشان‌دهنده پویایی و زنده‌بودن آن مجموعه به‌حساب می‌آید.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم دروس حوزوی بسیار زیاد بوده و در برخی اوقات نیز وضعیت مطلوبی ندارد عملاً جایی برای تحقیق علمی نمی‌ماند.

مدیر حوزه علمیه برادران کوهدشت با اشاره به‌ضرورت اهتمام به امر پژوهش در حوزه علمیه عنوان کرد: طلبه در هر پایه دروس زیادی را می‌خواند و گاها وقت مباحثه برخی دروس وجود ندارد، چراکه روزانه ۱۲ درس اصلی و جنبی بایستی مطالعه کند، با این منوال برای امر تحقیق دیگر وقتی ندارد.

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی عضو هیئت‌علمی و مدیر واحد بین‌الملل دانشگاه لرستان نیز در این همایش با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در آینده ایران و در نگاه بین‌الملل، گفت: لرستان سرشار از علمای بزرگی بود ه است، آیت‌الله بروجردی دارای نگاه تقریبی بسیار بلندی بودند به‌طوری‌که دستور ساخت مسجد هامبورگ را در آن زمان دادند که هم‌اکنون از مهم‌ترین مراکز اسلامی اروپاست.

وی تصریح کرد: زبان به‌مثابه یک ابزار می‌ماند و در دنیای امروز چشم عالم در زمینه تأمین محتوای فکری، به حوزه‌های علمیه دوخته‌شده است.

عضو هیات علمی و مدیر واحد بین‌الملل دانشگاه لرستان بیان کرد: بشر دنیای امروز تشنه معنویت بوده و آن نیز در شناخت اهل‌بیت (ع) و قرآن است و حوزه‌های علمیه در هر گوشه‌ای از دنیا در این زمینه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در گام اول انقلاب، برکات و سرگذشت چهل‌ساله انقلاب اسلامی را مرور کردیم و به این رسیده‌ایم که کفه عدالت در دنیا امروز مدعی‌اش ایران است.

حاتمی با اشاره به اینکه دفاع از انقلاب بایستی عقلانی باشد، اظهارداشت: ترکیب جمهوریت و اسلامیت از مهم‌ترین برکات نظام است و ما با آزمون‌وخطا خیلی از مسائل را پیش‌گرفته‌ایم.

عضو هیئت‌علمی و مدیر واحد بین‌الملل دانشگاه لرستان نقش شیخ زکزاکی را در شیعه کردن ۲۶ میلیون نفر از مردم نیجریه که همه مقلد امام خامنه‌ای هستند را مهم ارزیابی کرد و افزود: ما همواره به حمایت از مستضعفان عالم خواهیم شتافت.

وی عنوان کرد: امروز جنگ میان اسلام و استکبار است و مهم‌ترین هجمه‌ها علیه اسلام در فضای رسانه‌ای صورت می‌گیرد، متفکران حوزه و دانشگاه باید چنان با مقام دینی ورود پیدا کنند که مبنای نادرست فکری طرف مقابل را از بین ببرند.

حاتمی بیان کرد: حدود ۱۲ اشکال عمده‌ای که در مناظرات علمی به شیعیان می‌گیرند، موارد مربوط به عمر کشون ها و عیدالزهرا هایی است که آب را به آسیاب دشمن می‌اندازد و در این زمینه تعبیر رهبر معظم انقلاب از تشیع انگلیسی، بسیار دقیق است.

عضو هیئت‌علمی و مدیر واحد بین‌الملل دانشگاه لرستان گفت: باید حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از عرفان‌های کاذب در دنیا، با تولید محتوای مفید و علمی ورودی فعالانه داشته باشد چراکه پنج قاره عالم امروز از حوزه‌های علمیه شیعه در دنیا می‌خواهند محتوا را تأمین کنند.

وی اظهارداشت: معنویت به‌جز در خط اهل‌بیت (ع) و قرآن وجود ندارد و طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید زیرساخت را در فضای بین‌الملل و پنج قاره ایجاد کنیم و با برنامه‌ریزی درست در گوشه گوشه عالم تأثیر داشته باشیم.

گفتنی است ایین مراسم به همت حوزه علمیه خواهران و معاونت علمی پژوهشی سپاه ناحیه کوهدشت برگزار شد.

انتهای پیام/