گروه : دسته‌بندی نشده
ساعت : ۱۱:۱۳
شناسه : 682
تاریخ : ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
هماهنگی ظاهر و باطن

هماهنگی ظاهر و باطن کانون سبحان کوهدشت/ همه انسانها از هر نژاد و تباری و از هر قوم و قبیله ایی که باشند دارای خصوصیات فطری مشترکی بوده که در طول زندگی ناخودآگاه و بر اساس خلقت وجودی ، اعمال و حرکاتی را از خود نشان می دهند . از جمله این افعال ذاتی که […]

هماهنگی ظاهر و باطن

کانون سبحان کوهدشت/ همه انسانها از هر نژاد و تباری و از هر قوم و قبیله ایی که باشند دارای خصوصیات فطری مشترکی بوده که در طول زندگی ناخودآگاه و بر اساس خلقت وجودی ، اعمال و حرکاتی را از خود نشان می دهند . از جمله این افعال ذاتی که بارها برای همگان اتفاق افتاده […]

هماهنگی ظاهر و باطن

کانون سبحان کوهدشت/ همه انسانهااز هر نژاد و تباری و از هر قوم و قبیله ایی که باشند دارای خصوصیات فطری مشترکی بوده که در طول زندگی ناخودآگاه و بر اساس خلقت وجودی ، اعمال و حرکاتی را از خود نشان می دهند .



از جمله این افعال ذاتی که بارها برای همگان اتفاق افتاده ، ندامت و پشیمانی بعد از ارتکاب گناه و خطاهاست، در کتابهای دینی اینچنین آمده که طبیعت بشر با سه نفس اماره ، لوامه و مطمئنه عجین شده و هر یک از این سه ملکه در جای خود ظهور و بروز نموده و متناسب با اعمال و رفتار ، خود را نشان می دهند .


اما محور بحث ما در این مقوله بسیار کوتاه و فشرده نفس لوامه یا همان نفس ملامت گر است که در برخی جاها از آن به وجدان هم تعبیر شده است ، در این نوع از نفس افراد دائما به بازخواست و محاسبه اعمال و رفتار خود می پردازند و بعد از ارتکاب خطا و گناه ضمن پشیمانی اقدام به توبه و استغفار می کنند که البته بسیاری از انسانهای مومن بعد از پشیمانی و توبه با اعتماد به نفس فوق العاده تصمیم قطعی بر عدم تکرار اعمال قبیح نموده و در این مسیر و آزمون ، سربلند و پیروز نمره قبولی را می گیرند .


اما برخی به قول بزرگی که می گفت : سبح در دست ، ذکر بر لب ، دل پر از شوق گناه … به ظاهر با دست و زبان به تسبیح و ذکر و استغفار مبادرت و لکن در درون خود که مامن ، مقر و فرماندهی همه امورات دنیوی است به دل مشغولیهای فراوان سرگرم و غافل از عقبی طرح و نقشه می ریزند ، که استغفار و توبه ایندسته ابتر و بی حاصل است . بنابراین توبه و استغفار زمانی مورد قبول واقع خواهد شد که همه اعضاء و جوارح بیرونی هماهنگ و همراه با درون و قلب بوده و تصمیم بر ترک گناه ماحصل توافق جسم و روح ، ظاهر و باطن افراد باشد که با دستیابی و نیل به این مهم (ترک همیشگی گناه ) آرامش روحی ، روانی و جسمی را به دنبال داشته و رضایت شخص و بالاتر از آن رضایت پروردگار در حیات و ممات افراد رقم خواهد خورد .



نوشته شده توسط : اسماعیل جمیاری.