گروه : اخبار مهم » سیاسی » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲۰:۲۴
شناسه : 69015
تاریخ : ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
لرستان با وجود داشتن ۱۱ درصد از آب‌های کشور، تشنه است لرستان با وجود داشتن ۱۱ درصد از آب‌های کشور، تشنه است

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان گفت: لرستان با وجود دارا بودن ۱۱ درصد از آب‌های کشور، تشنه است زیرا فقط کمتر از یک درصد از این نعمت خدادادی در استان لرستان استفاده می‌شود.

به گزارش کانون سبحان؛  محمدرضا مبلغی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 30 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره امام (ره) و شهیدان به خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: دین در ادبیات خود به طور جدی بر روی کلید واژه معاش تمرکز کرده و معاد و معاش را به یکدیگر پیوند زده است. پذیرش این امر دینی مستلزم پذیرش این واقعیت است که در جامعه، قوام دینداری با ثبات معیشت رابطه نزدیک دارد و راه شکوفایی دینمداری از مسیر نبود تنگناهای معیشتی و فعال بودن راه‌های تامین معاش می‌گذرد. مقام معظم رهبری نیز همواره بر رفع فقر تاکید محوری فرموده‌اند و این موضوع دغدغه و مطالبه جدی و همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به همین جهت لازم است مجلس شورای اسلامی خط فقر زدایی را سرلوحه خطوط اصلی فعالیت‌های خود قرار دهد و آن را در زمره فعالترین و حاضرترین امری قرار دهد که ذهن و حافظه مجلس را دائما به خود مشغول می‌دارد. بر این اساس پیشنهاد می شود، کمیته ای ویژه از سوی مجلس انقلابی متشکل از نمایندگان چند کمیسیون از جمله کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی و قفضائی تشکیل شود و این کمیته دو کار ویژه را بر عهده گیرد.

کمیته ویژه فقرزدایی در مجلس ایجاد شود

وی در تشریح اولین کار ویژه کمیته پیشنهادی خود، افزود: بررسی قوانین ناظر به فقر زدایی از رهگذر انداختن نگاهی دقیق و جامع و تحلیلی به موضوع فقر و فقرزدایی از یک طرف و شناسایی کاستی‌ها و نقص‌ها و خلاءهای قانونی در این زمینه از سوی دیگر، به سمت تهیه طرحی متضمن و قانونی جامع، منسجم و هم‌افزا جهت مبارزه با فقر حرکت کرده و آن را برای نهایی شدن و تسریع به مجلس تقدیم کنند. طبیعتا در این مرحله باید از مراجع پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به مجلس کمال بهره را گرفت.

مبلغی در تشریح  دومین کارویژه کمیته پیشنهادی خود یعنی انجام وظیفه نظارتی ویژه، ادامه داد: این کمیته به صورتی ویژه و بر فرایند اجرای قوانین فقرزدایی تمرکز نماید و آن را مرحله به مرحله و جز به جز در سطحی فراتر از دیگر گزارش‌های مربوط به گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی به مجلس ارائه کند.

11 درصد از آب‌های کل کشور متعلق به لرستان است

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و کاستی‌های استان لرستان و حوزه انتخابیه خود، گفت: لرستان مردمانی نجیب، شریف، پرتلاش، عزتمند و با ایمان دارد و دارای آب فراوان و خاکی حاصل خیر است و سرزمین کوه‌های سرسبزو چشمه‌ساران و سرزمین زیبایی هاست. دره رویایی شیرز، دریاچه گهر و آبشارهای زیبای بیشه و نوژیان، پل‌های تاریخی همه و همه از زیبایی‌های استان لرستان هستند. این استان مهد دلیرلان است و مردمانش همواره برای سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی، جانفشانی‌ها کرده‌اند و این استان بیش از 6 هزار شهید به انقلاب اسلامی تقدیم نموده است.

وی افزود: لرستان با همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌ها محروم است؛ رتبه اول بیکاری و صدر نشین شاخص فلاکت است. خاک حاصل خیزش از بی‌آبی رنج می‌برد، جوانانش از بیکاری افسرده شده‌اند. لرستان با وجود دارا بودن 11 درصد از آب‌های کشور، تشنه است زیرا فقط کمتر از یک درصد از این نعمت خدادادی در استان لرستان استفاده می‌شود.

متوسط کشت آبی در کوهدشت و رومشگان فقط 9 درصد است

مبلغی ادامه داد: متوسط کشت آبی در کشور 46 در صد و در لرستان 23 درصد است و در شهرستان‌های کوهدشت و رومشگان این میزان به 9 درصد می‌رسد. در تخصیص آب به مردم نجیب و عزتمند لرستان جفا شده است. آبی که آبادانی می‌آورد را از مردم لرستان دریغ کرده‌اند، از مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی می‌‍خواهم که به این موضوع ورود کنند و در جهت احقاق حق مردم شریف لرستان تلاش کنند.

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث سد معشوره یکی از مطالبات به حق و جدی مردم لرستان است، گفت: هدف از احداث این سد، کنترل و مدیریت سیلاب‌ها و طغیان رودخانه کشکان و تامین آب مورد نیاز 36 هزار هکتاراز  اراضی پایین دست و اشتغالزایی است. اگر سد معشوره احداث شده بود، سیل فرودرین ماه سال 98 نمی‌توانست آن همه خسارات به دو استان لرستان و خوزستان وارد کند.

آب سد معشوره به شرب، صنعت و کشاورزی تخصیص یابد

وی افزود: به مفامات وزارت نیرو یادآورد می‌شوم که در بند 7 مصوبه جلسه هیات وزیران در 18 اسفندماه سال 84 که در برنامه‌ریزی وزارت نیرو نیز قرار گرفته، یکی از اهداف اصلی احداث سد تنگ معشوره، مشروب نمودن اراضی کشاورزی شهرستان کوهدشت است.

مبلغی در پایان گفت: ضمنا تخصیص کل این سد در نامه‌ای که سال 88 معاون وقت آبفای وزارت نیرو معادل 273 میلیون متر را مکعب تایید کرده است، لذا لازم است در تخصیص آب سد معشوره علاوه بر تامین نیازهای شرب و صنعت به مصارف کشاورزی شهرستان کوهدشت نیز توجه شود و تخصیص اولیه این سد به میزان 273 میلیون متر مکعب تثبیت شود./

پایان پیام