گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۹:۰۸
شناسه : 69135
تاریخ : ۰۹ مهر ۱۳۹۹
لرستان به رادار رصد هواشناسی مجهز می‌شود / پیش‌بینی وقوع رگبار پراکنده برای اواسط هفته آینده لرستان به رادار رصد هواشناسی مجهز می‌شود / پیش‌بینی وقوع رگبار پراکنده برای اواسط هفته آینده

مراد پور، مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به پیش‌بینی وقوع رگبار پراکنده برای اواسط هفته آینده، گفت: رادار رصد هواشناسی در استان لرستان راه‌اندازی می‌شود.

بهروز مراد پور در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: تا ده روز آینده خبری از بارش باران در منطقه نداریم ولی برای اواسط هفته پیش رو، به دنبال شرایط ناپایدار، شاهد رخداد رگبارهای پراکنده در سطح استان خواهیم بود.

وی با اشاره به زمان شروع بارش‌ها در لرستان، افزود: بر اساس پیش‌بینی فصلی مهرماه، طی ماه‌های مهر و آبان تا اواسط آذرماه، بارندگی‌های استان در محدوده کمتر از نرمال قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی لرستان عنوان کرد: بارش‌های مؤثر تقریباً با شروعی دیرهنگام و با تغییر زمانی، در منطقه رخ خواهد داد و طی این مدت شاهد افزایش یک‌درجه‌ای دما نسبت به نرمال بلندمدت هستیم.

وی تصریح کرد: بارش فصل پاییز درمجموع و در استان‌های حاشیه زاگرس ازجمله لرستان به‌طورکلی، در محدوده کمتر از نرمال قرار خواهد داشت اما امیدواریم با بارش‌های دی و بهمن‌ماه، بارش‌ها قدری تعدیل‌یافته و در منطقه نرمال شود.

مراد پور با اشاره به مجموع بارش‌ها نسبت به سال گذشته، گفت: در آبان ماه با توجه به موقعیت منطقه که شرایط کشاورزی دیم راداریم، ماهی با بارش کمتر از نرمال و با عدم توزیع زمانی بارش و مناسب همراه خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی لرستان بیان داشت: دو فصل بارشی پاییز و دیگری بهار که به جهت کشاورزی برای منطقه ما حائز اهمیت است، ازآنجاکه خروجی پیش‌بینی بلندمدت هواشناسی تنها به‌صورت سه‌ماهه و آن‌هم با صحت ۶۵ تا ۷۰ درصد صادر می‌گردد، بنابراین نمی‌توان در مورد شرایط بارشی بهار صحبت کرد اما امیدواریم شاهد فعالیت موج‌های بارشی در منطقه باشیم و این شرایط بارشی تغییر یابد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی فصلی، سه ماه یک‌بار انجام می‌شود، اظهار کرد: با پیگیری و تلاش هواشناسی لرستان و با کمک استاندار، وزیر راه و سازمان هواشناسی کشور، رادار رصد هواشناسی در لرستان راه‌اندازی می‌شود.

مراد پور بیان داشت: بحث جانمایی سامانه رادار هواشناسی لرستان در منطقه چغلوندی انجام‌شده و کار زیرساختی، مخابرات، اینترنت و … نیز بر عهده استانداری لرستان بوده و وزارت راه و سازمان هواشناسی نیز رادار مربوطه که حدود ۶۶۰ میلیارد ریال هزینه دارد را خریداری می‌کنند، با اتمام این کار لرستان نیز جز استان‌های برتر در زمینه تجهیزات روز دنیا خواهد بود و درصد صحت پیش‌بینی هواشناسی نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/