گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۷:۴۲
شناسه : 69175
تاریخ : ۱۵ مهر ۱۳۹۹
انارستان تنگ سیاب قدمتی 200 ساله دارد/ پیش‌بینی برداشت بیش از 40 هزار تن انار از باغات کوهدشت انارستان تنگ سیاب قدمتی 200 ساله دارد/ پیش‌بینی برداشت بیش از 40 هزار تن انار از باغات کوهدشت

علیزاده،مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به قدمت 200 ساله انارستان تنگ سیاب، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 40 هزار تن انار از باغات شهرستان کوهدشت برداشت شود.


 رضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، با اشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت انار از باغات کوهدشت، اظهار داشت: بر اساس آمار دقیق پهنه‌بندی کشاورزی، میزان کشت باغات انار در کوهدشت 2500 هکتار است و قدمت آن در منطقه تنگ سیاب بخش کوهنانی به بیش از 200 سال می‌رسد.

وی افزود: هرچه اختلاف ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد، موجب ارتقاء کیفیت و عملکرد انار می‌شود و این مرغوبیت انارستان تنگ سیاب به دلیل اختلاف ارتفاع 800 تا 900 متر آن از سطح دریا است.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: با توجه به عملکرد کشوری انار که 12 تا 15 تن در هکتار است ولی به دلیل شرایط مساعد آب‌وهوا، کلاس‌های ترویجی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا، با این توصیف متوسط عملکرد انار در کوهدشت در هر هکتار 25 تا 30 تن است.

وی تصریح کرد: سال گذشته بر اساس پیگیری کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و با داوری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از باغ انار آقای هوشنگ باختر واقع در بخش کوهنانی زیر تنگ سیاب عملکرد باغ نامبرده 124 تن در هکتار بود که به‌عنوان باغدار نمونه ملی نیز معرفی شد.

علیزاده گفت: با برنامه آموزشی ترویجی، تغذیه صحیح باغات انار و رعایت سایر نکات فنی، انارستان تنگ سیاب به‌صورت عمومی، دارای ظرفیت عملکرد بالا است.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی کوهدشت بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی کلاس‌های آموزشی، تغذیه و سهمیه کود که به باغداران اختصاص داده‌ایم پیش‌بینی می‌شود امسال بالای 40 هزار تن انار تولید داشته باشیم که در سال گذشته بر اساس آمار فروش فاکتور به‌طور دقیق، 35 هزار تن تولید انار داشتیم.

وی اظهار کرد: فاکتورهای مؤثر در صفات کیفی انار شامل آب‌وهوا، تغذیه، مدیریت صحیح، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و اختلاف ارتفاع از سطح دریا و رقم است که در این راستا بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده و مقایسه انار کوهدشت با 8 استان برتر انار خیز کشور که شامل استان‌های مرکزی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شیراز، یزد، اصفهان و قم است، انار رقم ملس سیاب کوهدشت و یاقوت آن به لحظات کیفی در صدر قرار داشته و دارای بالاترین کیفیت ملی است و می‌توان آن را به‌عنوان صادراتی جهت توسعه کشت این‌گونه ها در کشور معرفی کرد.

علیزاده گفت: یکی از مشکلات انارستان تنگ سیاب تاکنون، بحث برند آن بوده است ولی امسال با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است به اسم «انارستان سیاب کوهدشت» به سایر نقاط ایران و جهان صادر خواهد شد.

انتهای پیام/