گروه : عمومی » لرستان
ساعت : ۰:۵۴
شناسه : 69246
تاریخ : ۲۰ مهر ۱۳۹۹
تولید آثار دفاع مقدسی دیگر اولویت آقایان نیست/ مردم خرم آباد و سپاه لرستان جانانه برای «ایلدا» کمک کردند تولید آثار دفاع مقدسی دیگر اولویت آقایان نیست/ مردم خرم آباد و سپاه لرستان جانانه برای «ایلدا» کمک کردند

کاظم هژیرآزاد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: شاید اولویت ها تغییر کرده که تولید سریال های دفاع مقدسی کمتر شده است؛ چون بخشی از کارهای دفاع مقدسی سیاسی است و بخش دیگر آن یادآوری از خودگذشتگی‌ها و ایثار رزمندگان است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش کانون سبحان، کاظم هژیرآزاد بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نحوه انتخاب و حضورش در سریال ایلدا گفت: من یک بازیگرم و برای ایفای نقش انتخاب می شوم، در گذشته تجربه همکاری با آقایان راما قویدل و سبط احمدی را داشتم که رضایت بخش بود. این بود که این نقش را بر اساس فیزیک من و تجربه ای که از کار گذشته با هم داشتیم، برای سریال ایلدا انتخاب کردند و من از همان موقع که انتخاب شدم و قرارداد بستم، مو و ریشم را اصلاح نکردم که تقریبا می توان گفت یک سال و نیم است که این ریش بر روی صورت من است.

وی افزود: شهریور ۹۸ تصویربرداری ایلدا شروع شد و تا عید نوروز ادامه داشت که پس از آن به دلیل ویروس کرونا کار مدتی تعطیل شد و به تهران آمدیم و ۳ الی ۴ ماه طول کشید تا دوباره تصویربرداری از سر گرفته شود، یعنی ما از مرداد دوباره به خرم آباد برگشتیم؛ کار من در اواخر شهریور ماه امسال تمام شد و نهایتا تا ۲ ، ۳ هفته پیش کار کاملا تمام شد.

شانس آوردیم کرونا نگرفتیم

بازیگر سریال ایلدا  در مورد سختی های کار کردن در این وضعیت کرونایی کشور گفت: خوشبختانه هیچکس در این پروژه کرونا نگرفت و خطر از بیخ گوشمان گذشت؛ البته هر کار سختی خودش را دارد و اولین سختی کار ما این است که آدم از خانواده  دور می شود و دوری از خانواده یکی از بزرگترین مشکلات این کار است؛ مساله مالی هم هست که مشکلاتی را به وجود می آورد چون صداوسیما از نظر پرداخت ها مشکلاتی دارد که آن هم مزید بر علت می شود.

هژیرآزاد با انتقاد از نحوه پرداخت های مالی پروژه گفت: قراردهای ما هنوز تسویه نشده است و همه ما هنوز خیلی طلب داریم، ان شاءالله وضعیت سیمافیلم به گونه ای شود که بتواند اقساط را بپردازد.

وی در ادامه افزود: سختی دیگری که در کار وجود داشت سرما بود؛ ما وقتی که شهریور ماه به خرم آباد رفتیم هوا گرم بود، آرام آرام هوا سرد شد و برگ درختان شروع به ریختن کرد، پلان هایی که جلوی آبشار گرفتیم بعدا که فیلم را نگاه کردیم دیدیم در برخی سکانس ها دوباره برگ ها سبز شده اند، یعنی در یک سکانس چند پلان وجود دارد که همخوانی از نظر راکورد صحنه وجود ندارد، البته راما قویدل با زیرکی و اشرافی که به سناریو داشت خیلی از این مشکلان را برطرف کرد.

بازیگر نقش شیرعلی خان در سریال ایلدا ادامه داد: به هر صورت این نوع مشکلات تقریبا طبیعی است و تماشاگری که خیلی دقت کند ممکن است از نظر منشی صحنه مشکلاتی پیدا کند اما چاره ای نیست و کار باید تمام می شد چون کار خیلی طول کشید؛ اگر روال عادی وجود داشت سریال ۶ ماهه تمام می شد اما به خاطر سختی هایی که به وجود آمد بیشتر از یک سال تصویربرداری طول کشید.

مردم خرم آباد و سپاه لرستان جانانه کمک کردند

هژِیرآزاد اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل ساخت چنین سریال های بزرگی که به خصوص در خارج از تهران تولید می شوند، بحث تهیه و تدارکات پروژه است. مشکل تامین اسب و تجهیزات جنگی که باید از تهران می آمد، این ها مسائلی بود که کار را زمان‌بر می کرد، در هر صورت باز هم خیلی ها به پروژه کمک کردند، با تمام این مشکلات خود مردم خرم آباد و سپاه استان لرستان خیلی به تولید سریال کمک کردند. مدیر تولید و جانشین ایشان بسیار از همکاری این نهادها راضی بودند و همینطور آموزش پرورش که اسکان ما را فراهم کرده بود.

وی ادامه داد:کار زخمی که سه چهارم آن گذشته بود باید هرچه زودتر تمام می شد تا از نظر بودجه و این همه عوامل هزینه زیادی به صداوسیما تحمیل نشود؛ اگر یک روز تصویربرداری بیشتر شود هزینه زیادی برای پروژه دارد در نتیجه مجبور بودیم هر چه سریعتر کار را به سرانجام برسانیم، با وجود همه این مشکلات، اگر از دید فنی و با اغماض به سریال نگاه کنیم می بینیم که کار لطمه آنچنانی نخورده است؛ خودم که الان سریال را نگاه می کنم از آن لذت می برم و خستگی کار از تنم بیرون می رود.

این بازیگر پیشکسوت کشورمان اذعان داشت: پیش از این در سریال بانوی سردار بازی کرده بودم که آن هم درمورد حضور عشایر در جنگ بود اما سریال ایلدا حضور عشایر در جنگ تحمیلی با عراق را به تصویر می کشید که البته این سریال از نظر حجم کار و سختی آن و همینطور همه عوامل به جز چند نفر که از تهران رفته بودیم همه بومی آنجا بودند.

اولویت های آقایان در ژانر دفاع مقدس عوض شده

هژیرآزاد در خصوص علت کمرنگ شدن تولیدات دفاع مقدسی گفت: من تا قبل از این سریال برای آثار دفاع مقدس دعوت نشده بودم، شاید اولویت ها تغییر کرده است که تولید این آثار کمتر شده است چون کار دفاع مقدس یک بخشی از آن سیاسی است و بخش دیگر آن یادآوری از خودگذشتگی‌ها و ایثار رزمندگان است.

وی در ادامه عنوان کرد: شاید در یک مقطع زمانی اولویت ها بر این بود که حتما آثار دفاع مقدسی تولید شود، این سیاست روز است و یک زمانی هم وجود دارد که می گویند فعلا اولویت ساخت این آثار نیست و سرگمی و تفریح بیشتر در اولویت قرار دارد.

بازیگر سریال مختارنامه در خصوص تاثیر کرونا بر تئاتر اظهار داشت: همه مشاغل تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند، وقتی که یک کار قرار است تولید شود، باید ببینید چقدر تماشاچی می خواهد چون که باید پول پروژه برگردد، الان بلیت خریدن و رفتن به سالن های تئاتر یک مساله است، تولید آن هم یک مساله دیگر است که چگونه تولید شود که کسی صدمه نبیند. همه مشاغل دچار مشکل شده اند و تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیست.

کاظم هژیرآزاد در پایان با ابراز امیدواری نسبت به کشف سریع تر واکسن کرونا  گفت: بشر از این موارد و مشکلات بسیار دیده است و بر آن پیروز شده است؛ سالها قبل بیماری هایی مانند وبا و چیزهای دیگر هم در دنیا به وجود آمد که همه دنیا را فراگرفت اما می بینیم که بشر بر آن‌ها پیروز شد و توانست آن ها ریشه کن کند، در نتیجه باید امیدوار بود و همه چیز را به خدا سپرد.

انتهای پیام/