گروه : اخبار مهم » بین الملل » عمومی
ساعت : ۱۰:۲۰
شناسه : 7000
تاریخ : ۱۴ فروردین ۱۳۹۴
باراک اوباما: توافق خوبی شد؛ نتانیاهو هم راضی است. باراک اوباما: توافق خوبی شد؛ نتانیاهو هم راضی است.

اوباما گفت که تحریم‌ها به تنهایی نمی توانست برنامه هسته‌ایس ایران متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره باز گردد.

176503_917به گزارش “کانون سبحان”؛ اوباما گفت که تحریم‌ها به‌تنهایی نمی‌توانست برنامه هسته‌ای ایران متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره بازگردد.

وی افزود: توافق خوبی حاصل شد که به اهداف کلیدی ما پایبند است و مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

اوباما افزود: ایران دیگر در تأسیسات فردو برای 10 سال آینده اورانیوم غنی‌سازی نخواهد کرد و بخش عمده‌ای از اورانیوم ایران خنثی خواهد شد.

وی گفت: حتی اگر ایران توافق کنونی را نقض کند منابع مورد نیاز برای تولید بمب نخواهد داشت. با این توافق ایران نمی‌تواند به‌صورت مخفیانه بمب تولید کند و اگر ایران تقلب کند جهان خواهد فهمید و اگر به چیزی شک کنیم از آن بازرسی خواهیم کرد و با این توافق ایران بیش از هر کشور دیگری بازرسی خواهد شد.

اوباما افزود: جامعه جهانی به‌ازای اقدامات ایران تعهد کرده که برخی از تحریم‌ها علیه ایران حذف کند و این مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذیر خواهد بود و اگر ایران تخطی کند تحریم‌ها باز خواهد گشت. تحریم‌های دیگر از جمله حمایت از تروریسم و موشک‌های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این توافق بر پایه اعتماد نبوده و بر پایه راستی آزمایی است.

وی گفت: ایران حتی به‌خاطر تحریم‌ها نیز از برنامه هسته‌ای خود عقب نمی‌نشست و از مذاکره کنندگان خواستم کنگره را در جریان مذاکرات قرار بدهد. من همواره گفته‌ام که یک راه‌حل دیپلماتیک بهترین است چون به یک راه‌حل کامل و فراگیر خواهد رسید اما همیشه این احتمال وجود دارد که ایران تقلب کند اما این توافق امکان فهمیدن تقلب ایران را بسیار خواهد کرد.

وی گفت: به مردم ایران می‌گویم که می‌خواهم با همدیگر تعامل کنیم، بر اساس احترام مشترک و از آنجایی که رهبر ایران یک فتوا علیه بمب هسته‌ای صادر کرده و این توافق امکان راستی آزمایی در برنامه هسته‌ای را فراهم کنم این امکان را فراهم می‌کند که بار دیگر به جامعه بین المللی بازگردد اما این توافق به‌تنهایی حتی اگر عملی شود بی‌اعتمادی عمیق بین دو کشور را حل نخواهد کرد و نگرانی‌ها بر سر جای خود باقی خواهد ماند، نگرانی از نیروهای دست نشانده و تروریسم و تهدید ایران علیه اسرائیل و تا زمانی که این تهدیدها وجود داشته باشد این مشکلات باقی خواهد ماند و کاملاً آشکار است که من و نتانیاهو درباره راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران توافق نداریم و نتانیاهو می‌خواهد اطمینان یابد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و امروز با نتانیاهو صحبت می‌کنم که وقتی پای امنیت اسرائیل در میان باشد و بحث اینکه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم تردیدی نخواهیم داشت و تعهد ما در امنیت اسرائیل خدشه ناپذیر است. نتانیاهو هم راضی است. با پادشاه عربستان نیز در این باره صحبت کردم.

وی گفت: این توافق میان ایران و ایالات متحده و قدرت‌های جهانی است و نه توافقی میان دولت من و دولت ایران. و اگر کنگره این توافق را نابود کند یک شکست دیپلماتیک خواهد بود و جامعه جهانی با شکست مواجه خواهد شد و مردم آمریکا خواهند فهمید و اکثر مردم آمریکا خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران بودند.

امروز می‌خواهم از شرکای بین المللی تشکر کنم و پیشتر با نخست وزیر کامرون و رئیس جمهور اولاند صحبت کردم و از وزیر خارجه خستگی ناپذیرمان جان کری تشکر می‌کنم. موفقیت تضمین شده نیست اما یک فرصت تاریخی داریم که برنامه صلح‌آمیز ایران را اثبات کنیم.

“محمد جواد ظریف” و “فدریکا موگرینی” پنجشنبه شب در کنفرانس خبری از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران 10ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از 5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح 3/67 درصد ادامه خواهند داد و تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شدو بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد.

راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس راه‌حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد.

در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هر یک از طرفها سازوکار لازم پیش‌بینی شده است.