گروه : اخبار مهم » بین الملل » عمومی
ساعت : ۰:۵۰
شناسه : 7470
تاریخ : ۲۲ فروردین ۱۳۹۴
کاخ سفید آمریکا:در صورت رفع تحریم‌ ها به صورت مرحله‌ای ،توافق حاصل خواهد شد. کاخ سفید آمریکا:در صورت رفع تحریم‌ ها به صورت مرحله‌ای ،توافق حاصل خواهد شد.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر با تأکید بر رفع مرحله‌ای تحریم‌ها گفت در صورتی که این روال طی نشود، توافقی هم وجود نخواهد داشت.

13921003000155_PhotoAبه گزارش سرویس بین‌الملل “کانون سبحان”؛ ، «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید هر گونه توافق هسته‌ای با ایران مستلزم رفع تحریم‌ها علیه این کشور به صورت مرحله‌ای خواهد بود.

به گزارش هاآرتص، این مقام کاخ سفید مدعی شد چارچوب تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس «این امکان را می‌دهد که تحریم‌ها در طول زمان، و نه یکباره، رفع شوند.»

وی گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا «به صراحت اعلام کرده در صورتی که جزئیات نهایی مورد مذاکره تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئیه با چارچوب تفاهم حاصل شده همخوانی نداشته باشند، توافقی وجود نخواهد داشت.»

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.