گروه : اخبار مهم » بین الملل » عمومی
ساعت : ۲۳:۴۹
شناسه : 7674
تاریخ : ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
رویای ما پیوستن به داعش بود./همه چيز در مورد فرارشان از دست داعشیان. رویای ما پیوستن به داعش بود./همه چيز در مورد فرارشان از دست داعشیان.

خاطره خواندنی یک زوج جوان فرانسوی از حضور در بین داعشیان و نحوه فرارشان.

IMG12193255به گزارش “کانون سبحان”؛ خاطره زیر مربوط به زوج جوان فرانسوی است که مدتی داوطلبانه به داعش پیوسته و پس از اندك زمانی فرار کردند. متن پیش رو از زبان یک جوان اهل سنت  اهل یک کشور در شمال افریقا به نام “عمر” است که در ترکیه دانشجو می باشد. و رادیو فرانسه (Rfi) آنرا منتشر کرده است.

 همه چیز از زمانی شروع شد که یکی از اعضای خانواده من در پاریس به من خبر داد یک زوج که از دست داعش گریخته‌اند در استانبول هستند و باید از آنها حمایت کرد. داستان مربوط می شود به  یک پسر 19 ساله‌ای که سال گذشته به سوریه رفته و سپس از دختر مورد علاقه خود می خواهد تا به او بپیوندد، دختر نیز به سوریه رفته  و در آنجا با هم ازدواج می کنند، هر دو جوان بزرگ شده مناطق اطراف پاریس بودند. وقتی آنها را در ترکیه پیدا کردم در لحظات اول حس بی‌اعتمادی بین ما بود، اما آنها به سرعت فهمیدند که تنها هدف من کمک به آنها است.

در ابتدا به من گفتند برای درمان زن، سوریه را ترک کرده‌اند، اما در میانه گفته‌هایمان احساس کردم آنها خودشان هم خیلی نمی‌دانند چرا می‌خواهند به فرانسه بازگردند ولی از این مطمئن بودند که باید حتما سوریه را ترک کنند. آنها گفتند هیچ چیز، هیچ نکته مثبتی برای آنها در سوریه نبود و تمامی آن چیزی که در آنجا یافتند برخلاف چیزی بود که پیش از رسیدن به آنجا گمان می‌کردند و از مبلغان شنیده بودند و مدام تکرار می‌کردند: “همه چیز آنجا مزخرف است.

آنها چیزی که به دنبالش بودند را آنجا نیافته بودند و احساس سرخوردگی در آنها ایجاد شده بود. همین مسأله، باعث شده بود اعضای داعش به آنها به عنوان جاسوس برخورد کرده و به آنها مشکوک شوند حتی در این زمینه مورد بازجویی هم قرار گرفته بودند. آنها آینده‌ای برای خود و کودکشان در سوریه متصور نبودند. زن، خیلی حرف نمی‌زد، بیشتر استراحت می‌کرد، همیشه در حال لرزیدن بود، من بارها اصرار کردم که به دکتر مراجعه کنیم و نهایتا راضی شدند که به دکتر برویم. آنها توانسته بودند به بهانه نیاز زن باردار به درمان در ترکیه، از رؤسای داعش اجازه خروج بگیرند و “رقه” – پایتخت خود خوانده داعش – را با اندک وسایل و پولی ترک کنند. مرد خانواده، کلاشینکف خود را فروخته بود تا بتواند پول “آدم پران”را جور کند و به استانبول برسند.

شاید بتوان گفت خانواده آنها نقش بسیار مهمی در بازگرداندن آنها بازی کردند. چراکه از زمانی که آنها وارد استانبول شدند هر روز با خانواده‌هایشان حرف می‌زدند. اولین کاری که در استانبول انجام دادیم این بود که هتلی که در آن اقامت داشتند را عوض کردیم و به جای امنی رفتیم، مسلما داعش برای سر آنها جایزه گذاشته بود.

پس از ورود به استانبول آنها بارها به کنسولگری فرانسه رفتند و کامل با اتفاقاتی که در آینده منتظر آنها بود آشنا شدند. آنها به خاطر ورود غیرقانونی به ترکیه چند وقتی را در زندان گذراندند، جریمه شدند و حالا منتظر دیپورت به فرانسه هستند. دولت فرانسه در این زمینه هیچ کمک مالی و یا حقوقی به آنها نکرد. در حال حاضر آنها در یک کمپ در ترکیه به طور جداگانه بازداشت هستند. من با مرد جوان چندباری تلفنی صحبت کردم. او می‌گوید وضعیت کمپ بسیار خشن و ناسالم است. در کمپ توسط دستگاه اطلاعاتی ترکیه مورد بازجویی قرار می‌گیرد و هر از چند وقتی هم اجازه دارد همسرش را ببیند.

در ژانویه سال 2015 دولت فرانسه اعلام کرد تعداد شهروندان فرانسه که به گروه‌های جهادگرا پیوسته‌اند طی سال گذشته با افزایش صد در صدی به 1281 نفر رسیده است. طی این مدت حدود 400 نفر توانسته‌اند وارد سوریه شوند که حدود صد نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش دولت فرانسه، حدود 200 تن از افرادی که طی سال گذشته به داعش و یا دیگر گروه‌های جهادگرا پیوسته‌اند، قصد بازگشت به فرانسه را دارند. بسیاری از آنها در بازگشت عنوان کرده‌اند از میزان تعصب مذهبی آنجا وحشت‌زده شده بودند و شرایط سخت زندگی قابل تحمل نبوده است. برخی از آنها نیز پس از زخمی شدن تصمیم به بازگشت گرفتند ولی در اکثر موارد، این مردها هستند که تصمیم به بازگشت می گیرند.

معلوم نیست این افراد در کشورهای خود تحت چه تبلیغاتی قرار می گیرند که حاضر به پذیرفتن شرایط سخت برای پیوستن به داعش می شوند تا جایی که استانبول پایتخت اقتصادی ترکیه حالا به ایستگاهی موقت برای مردان و زنان اروپایی‌ای بدل شده که رویای پیوستن به “داعش”را در سر می‌پرورانند.

خانم پارادل، وکیل و متخصص مبارزه با تروریسم، که وکلات ده‌ها جهادگری که به فرانسه بازگشته اند را بر عهده دارد به ناظران می‌گوید:
روندی که یک فرد جهادگرا که قصد بازگشت به فرانسه را دارد باید طی کند این است که به کنسولگری فرانسه مراجعه کند و یک برگه هویتی دریافت کند. در اکثر موارد این افراد اوراق هویت اصلی خود را نابود کرده‌اند و یا گم شده‌اند. از آنجایی که آنها به طور غیرقانونی وارد خاک ترکیه شده‌اند، همانگونه که برای این زوج جوان رخ داده است. باید مدتی را در زندان در ترکیه بگذرانند. سپس آنها به سمت فرانسه دیپورت خواهند شد. آنها پس از ورود به فرانسه احتمالا به خاطر ارتباط با گروه‌های تروریستی مورد سوال و جواب قرار خواهند گرفت و نهایتا امکان دارد به 4 تا 8 سال زندان محکوم شوند.