گروه : اخبار مهم » سیاسی » عمومی
ساعت : ۱۱:۱۴
شناسه : 8158
تاریخ : ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
خوبی ها و بدی های طرح استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟ خوبی ها و بدی های طرح استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به معایب و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس تاکید کرد و گفت: توجه به منافع ملی مهم‌ترین حسن استانی شدن این انتخابات است.

13920421000342_PhotoAبه گزارش “کانون سبحان”؛ محمد اسماعیلی با اشاره به نظرات متفاوت ارائه شده در مورد استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح هم به مانند همه امور در نگاه نخست محاسن و معایبی دارد که باید مورد ارزیابی درست، برای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وی تقویت توجه نمایندگان به امور اصلی و خروج آنها را از جزئی‌نگری را از محاسن طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست و اضافه کرد: اگر بتوان این توجه منتخبان مجلس را به مباحث مهم کشور بازگرداند می‌تواند حسن بزرگی برای استانی شدن انتخابات مجلس به شمار رود چرا که در برخی مواقع توجه به امور جزئی منافع ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت خود با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ولی در مجموع به معایب طرح هم باید توجه شود.

وی محدود شدن دسترسی به بخش‌ها و همچنین محدودیت مردم در انتقال مشکلات به نمایندگان مجلس را از جمله معایبی برشمرد که طرح استانی کردن انتخابات مجلس را با چالش مواجه می‌کند.

اسماعیلی بر لزوم رفع معایب استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: تدبیر راه‌کارهایی برای پیشگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن محاسن این طرح می‌تواند آن را پخته‌تر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم تدابیری برای کنترل هزینه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، ادامه داد: من موافق ایراد عنوان شده در مورد افزایش هزینه‌های انتخاباتی نیستم چرا که به نظر من کسانی که می‌خواهند هزینه‌های اضافی برای انتخابات بکنند در هر صورت این کار را انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر افراد خود را مکلف به رعایت اخلاق در هزینه‌های انتخاباتی بکنند هزینه‌های انتخاباتی به هیچ وجه افزایش نمی‌یابد.

وی تدوین چارچوب مشخص برای شفافیت هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی را از راه‌کارهای کنترل این هزینه‌ها دانست و گفت: مشکل غیر قابل کنترل بودن هزینه‌های انتخاباتی کلی است و ربطی به استانی شدن انتخابات مجلس ندارد.