گروه : اخبار مهم » سیاسی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۱:۲۲
شناسه : 8162
تاریخ : ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
نظر الهیار ملکشاهی در مورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نظر الهیار ملکشاهی در مورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی

نمایندگان شهرستان های کوچک درگیر مسائل محلی شدند/ اشخاصی که بار علمی بیشتری دارند به مجلس راه خواهند یافت/ با تصویب این طرح سوء استفاده های انتخاباتی کمتر می شود/ قانون اساسی در مورد انتخابات مجلس ساکت است/ قانون عادی تعیین می کند که انتخابات بر اساس شهرستان، منطقه یا استانی برگزار شود/ این طرح با قانون اساسی در تضاد نیست

2015-04-11_104943به گزارش “کانون سبحان”؛ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: اگر طرح استانی شدن انتخابات تصویب شود به نفع مجلس، نمایندگان و قانون گذاری کشور خواهد بود. این طرح در گذشته یک بار به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است. امیدوارم که شورای نگهبان بررسی دقیقتری نسبت به این طرح داشته باشد.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات در مجلس به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من نگاهم بر این است که طرح استانی شدن انتخابات موجب تقویت مجلس می شود از این جهت نمایندگانی که به صورت استانی وارد مجلس می شوند طبیعتا وقت بیشتری برای مجلس صرف می کنند. زیرا نمایندگان شهرستان های کوچک درگیر مسائل محلی شدند. بنابراین قوانین و تصمیمات نمایندگان پخته تر می شود و از طرفی افرادی که به قول معروف استخوان دار تر یعنی اشخاصی که بار علمی بیشتری دارند به مجلس راه پیدا خواهند یافت.
ملکشاهی در ادامه افزود: با تصویب این طرح سوء استفاده های انتخاباتی کمتر می شود به این معنا که ممکن است افرادی تبانی و یا سوء استفاده مالی در زمینه انتخابات انجام می دادند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون اساسی در مورد انتخابات مجلس ساکت است یعنی قانون عادی تعیین می کند که انتخابات بر اساس شهرستان، منطقه یا استانی برگزار شود و تمامی این موارد بستگی به قوانین عادی کشورمان دارند.
ملکشاهی اظهار داشت: در گذشته و حال حاضر انتخابات بر اساس قوانین عادی اجرا و برگزار می شود که بر اساس حوزه انتخاباتی متشکل از یک شهرستان یا چند شهرستان بود، اما بر اساس طرح پیشنهاد شده شهرستان های یک استان به صورت یک قدرت انتخابی تلقی می شوند. بنابراین این طرح با قانون اساسی در تضاد نیست. زیرا قانون اساسی به قوانین عادی این اجازه را داده تا حوزه های انتخابی از نظر جغرافیایی در چه سطحی قرار گیرند.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: این طرح چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در صحن آمده است.
ملکشاهی ضمن امیدواری به این طرح گفت: به نظر من اگر این طرح تصویب شود به نفع مجلس، نمایندگان و قانون گذاری کشور خواهد بود. این طرح در گذشته یک بار به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است. امیدوارم که شورای نگهبان بررسی دقیقتری بر این طرح داشته باشد.