گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۳:۱۲
شناسه : 8668
تاریخ : ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
شیرز تلفیقی از تاریخ و طبیعت در شهرستان کوهدشت شیرز تلفیقی از تاریخ و طبیعت در شهرستان کوهدشت

تنگه شیرز در شهرستان کوهدشت لرستان از نقاط بسيار زيبا و بکر استان لرستان است که در 120 کيلومتري غرب خرم آباد واقع است.

2015-05-02_013315به گزارش “کانون سبحان”؛  آبشار «شیرز» در تنگه شیرزو کوه کاکیزه، در اطراف اولاد قباد در50 کیلومتری شهر کوهدشت و در مسیر سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره قرار دارد.

مسير دره شیرز از درختان زيباي بلوط پوشيده شده و زيبايي هاي طبيعت اين منطقه جاي تحقيق فراوان دارد. همچنين مجسمه ها و آثار تاريخي فراواني که از اين منطقه بدست آمده منحصربفرد بوده و نشان از تاريخ کهن اين ديار دارد.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتا از پوشش خوب جانوری نیز برخوردار است.

فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است. طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند.

رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود. وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است. کوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق کوهستانی محسوب می شود.

زیبایی های این تنگه باستانی و زیبا متاسفانه علی رغم شهرت در سطح استان در سطح ملی و بین المللی ناشناخته است که همت متولیان امر را میطلبد.

ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت های غنی دوره های سنگ (عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد.