گروه : بین الملل » سیاسی
ساعت : ۲۳:۰۲
شناسه : 8949
تاریخ : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
واکنش رئیس جمهور ایران به اظهارات ضدایرانی پادشاه سعودی واکنش رئیس جمهور ایران به اظهارات ضدایرانی پادشاه سعودی

اظهارات ضدایرانی پادشاه 80 ساله آل سعود، حمله حوثی‌ها به نجران عربستان، ایستادن اولاند کنار آل سعود و انتقاد با صراحت و با کنایه رئیس جمهور ایران از غرب مهم‌ترین خبرهای ساعات گذشته درباره مسأله یمن بوده است.

IMG09035601

به گزارش سرویس سیاسی “کانون سبحان”، سخنان ضدایرانی پادشاه آل سعود، ادعای حمله حوثی‌ها به نجران عربستان، سفر هدفمند رئیس جمهور فرانسه به کشورهای عربی منطقه و انتقاد باصراحت و باکنایه رئیس جمهور ایران از غرب مهم‌ترین اتفاقات ساعات اخیر پیرامون مسأله یمن و بحران‌سازی عربی ـ غربی در این کشور بوده است.

اظهارات ضدایرانی پادشاه 80 ساله آل سعود

ملک سلمان پادشاه سعودی‌ها در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض پایتخت عربستان برگزار می شد خواستار ایستادن کشورهای عربی در برابر ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ملک سلمان روز سه شنبه در اشاره ای غیرمستقیم اما روشن به ایران از نیاز به رویارویی با تهدیدی خارجی که “هدف آن گسترش کنترل و سلطه جویی” بر منطقه است سخن گفت.

پادشاه کهنسال عربستان که با مجوز آمریکا به یمن تجاوز کرده، مدعی شد که ایران “ثبات منطقه را تهدید می کند و باعث نفاق فرقه ای می شود.”

ادعای حمله حوثی‌ها به نجران عربستان

برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که نیروهای حوثی از داخل مرز یمن به سوی شهر نجران عربستان خمپاره و راکت شلیک کرده‌اند.

بی بی سی میان سخنان ضدایرانی پادشاه عربستان و ادعای حمله حوثی‌ها به عربستان ارتباط برقرار کرد و نوشت: «به فاصله کوتاهی پس از این سخنان [پادشاه عربستان] بود که حملات حوثی ها با خمپاره و راکت به داخل خاک عربستان گزارش شد.»

ژنرال احمد عسیری سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان که خاک یمن را بمباران می کند در تلویزیون این کشور مدعی شد که حوثی‌ها بیمارستان ها، مدارس و خانه ها در منطقه نجران عربستان را هدف قرار داده‌اند.

او در ادامه گفت:‌ «نیروهای هوایی و زمینی واکنش مناسبی به این رفتار خطرناک نشان خواهند داد و اجازه تکرار آن را نخواهند داد.»

تلویزیون عربستان سعودی تصاویری از خودروها و ساختمان‌های آسیب دیده در شهر نجران را نشان داده است. مدارس نجران تعطیل شده و پروازهای فرودگاه نزدیک این شهر به حالت تعلیق در آمده‌است.

پایگاه مرزی عربستان

رهبران قبیله‌ای یمن می‌گویند دو تبعه سعودی در این گلوله‌باران کشته شده‌اند. آنها همچنین گفته‌اند که پنج سرباز سعودی توسط نیروهای حوثی به اسارت گرفته شده‌اند. عربستان سعودی و رسانه‌های آن کشور در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

یک از سخنگویان ارتش عربستان گفت که این حملات نشان می‌دهد نیروهای حوثی پس از هفته‌ها حملات هوایی نیروهای به رهبری ائتلاف عربستان، دچار آشفتگی شده‌اند. [!]

ارتش عربستان سعودی اعلام کرده که هلیکوپترهای رزمی خود را برای هدف قرار دادن مواضع حوثی‌ها به مرز یمن ارسال کرده است.

با وجود تجاوز پادشاهان منطقه به یمن و بمباران این کشور عربی، نیروهای حوثی و متحدانشان به پیشروی خود در بندر عدن ادامه می‌دهند.

فرانسوا اولاند کنار آل‌سعود می‌ایستد

تجاوز آشکار به یمن در حالی چهلمین روز خود را می‌گذراند که رئیس جمهور فرانسه به فکر کاسبی از این جنگ و کشتار مردم افتاد و با هدف فروش سلاح بیشتر به پادشاهان، به منطقه سفر کرد.

بی بی سی نوشته است: رئیس جمهور فرانسه هم با شرکت در این نشست گفت فرانسه در کنار این کشورها می ایستد، اما رئیس جمهور ایران در نطقی اقدام کشورهای غربی – شامل فرانسه – برای فروش سلاح به کشورهای عربی را سرزنش کرده است.

فرانسوا اولاند اولین رهبر غربی بود که در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

اولاند گفت که فرانسه خطراتی که منطقه را تهدید می کند درک می کند و او آمده است تا “بر تعهد فرانسه برای ایستادن کنار” این کشورها تاکید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او ادامه داد: «می دانم که ایران بیش از هر چیز باعث اشتغال خاطر شماست.»

به نوشته بی بی سی، نگرانی ها در مورد هزینه عملیات هوایی این گروه در زمینه تلفات در میان غیرنظامیان درحال افزایش بوده است.

حضور اولاند در منطقه همزمان با افزایش تلاش کشورهای عربی برای خریداری سلاح های پیشرفته صورت می گیرد. جان کری وزیر خاجه آمریکا نیز قرار است این هفته به عربستان سعودی سفر کند.

رئیس جمهور فرانسه یک روز پیشتر در قطر قرارداد فروش ۲۴ هواپیمای جنگنده رافال و سایر تجهیزات نظامی به ارزش بیش از ۶ میلیارد یورو را امضا کرد.

براساس آمار سازمان ملل متحد  حداقل ۱۲۰۰ نفر از ۱۹ مارس تاکنون در تجاوز به یمن کشته شده اند.

انتقاد با صراحت و با کنایه رئیس جمهور ایران از غرب

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه گفت: «منطقه را ناامن می کنند و کشورهای همدیگر را به ناروا از هم هراسان می کنند و زمینه را برای بازار سلاح مهیا می کنند و به منطقه می آیند و افتخار می کنند که میلیاردها دلار یا یورو سلاح را به این کشورها فروخته یا می فروشند.»

دکتر روحانی در بخشی از سخنانش در آیین گشایش بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تأکید کرد: «امروز در منطقه ما، منطقه کشتار، ترور، انفجار، نابودی آثار تمدنی قرن‌ها؛ متأسفانه منطقه ما با این معضل مواجه شده است، دنیا به معضل منطقه ما لبخند نزند، فلان کشور آمریکایی یا اروپایی به اینکه سلاح بیشتر به این و آن می‌فروشد افتخار نکند.»

رئیس جمهور ایران با کنایه‌ای صریح به دولت‌های غربی ادامه داد: نکند از ناامنی منطقه خوشحالند. اینطوری می‌خواهیم اشتغال در کشورهای غربی درست کنیم؛ اشتغال کارگر در فلان کارخانه اسلحه سازی با کشتار مردم در بغداد، دمشق و صنعا.

دکتر روحانی با انتقاد از اختلاف‌افکنی‌ها در منطقه و به‌راه‌انداختن جنگ فرقه‌ای و مذهبی افزود: «مردم باید کشته شوند،‌ آثار تمدنی باید ویران شود، به ظاهر ائتلاف علیه تروریسم هم تشکیل شود اما واقعیت چه. چرا از بمباران مردم بی‌گناه حمایت می‌کنید؟ چرا با زبان و در عمل از اختلاف بین اقوام و مذاهب حمایت می‌کنید؟ ما شیعه و سنی، ترک و فارس، عرب، بلوچ، ترکمن، قرن‌ها با هم زندگی کردیم نه جنگی و نه اختلافی داشتیم. در بازار در همین بازار تهران یا بازار بغداد و دمشق مغازه مسیحی، یهودی و مسلمان در کنار هم بود. مغازه این قوم و با آن قوم کنار هم بود. صبح‌ها به هم سلام می‌کردند و شبها با روی خوش با هم خداحافظی می‌کردند. چرا اختلاف و کشتار به پا کردید.»