گروه : مروج دین
ساعت : ۱۹:۳۱
شناسه : 918
تاریخ : ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
زندگی نامه مرحوم آیت الله مروجی(ره)

زندگی نامه مرحوم آیت الله مروجی(ره)به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ حاج شیخ ماشاالله مروجی سال ۱۳۰۰ خورشیدی در محله‌ی چهار چنار بروجرد، در یک خانواده‌ی مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. پدرش، مرحوم آقا شیخ جواد، در شمار مردان نیک و سرشناس بروجرد بود.[…] زندگی نامه مرحوم آیت الله مروجی(ره)به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ […]

زندگی نامه مرحوم آیت الله مروجی(ره)
به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ حاج شیخ ماشاالله مروجی سال ۱۳۰۰ خورشیدی در محله‌ی چهار چنار بروجرد، در یک خانواده‌ی مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. پدرش، مرحوم آقا شیخ جواد، در شمار مردان نیک و سرشناس بروجرد بود.[…]

زندگی نامه مرحوم آیت الله مروجی(ره)
به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ حاج شیخ ماشاالله مروجی سال ۱۳۰۰ خورشیدی در محله‌ی چهار چنار بروجرد، در یک خانواده‌ی مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. پدرش، مرحوم آقا شیخ جواد، در شمار مردان نیک و سرشناس بروجرد بود.


حاج‌آقا مروجی برای کسب تحصیلات ابتدایی وارد مکتب‌خانه شد و در محضر هبت‌الله حیدری خواندن و نوشتن را آموخت. وی برای کمک به معیشت خانواده مدتی به کار و زندگی مشغول شد. حاج شیخ ماشاالله مروجی در دوران اقامت حضرت آیت‌الله بروجردی در بروجرد در راه کسب معارف اسلامی وارد حوزه‌ی علمیه‌ی نوربخش بروجرد شد. حاج‌آقا مروجی پس از انجام خدمت نظام وظیفه دوباره به حوزه‌ی علمیه باز می‌گردد و در محضر حجت‌الاسلام والمسلمین مستجاب‌الدعوه دروس معقول و منقول را می‌گذراند.


وی پس از مدتی به شهرستان ملایر می‌رود و ۸ ماه در آن‌جا ساکن می‌شود سپس به همدان می‌رود و مدتی از محضر آیت‌الله حاج شیخ علی محمدی همدانی به تحصیل علوم دینی مشغول می‌شود. حاج آقا شیخ مروجی تصمیم می‌گیرد به عتبات عالیات برود، بنابراین همدان را به قصد خوزستان ترک می‌کند و از آن‌جا به عراق رهسپار می‌شود. مأموران مرزی او را دستگیر و به زندان منتقل می‌کنند و پس از مدتی به ایران عودت می‌دهند.

سرانجام فرصتی دیگر پیش می‌آید و زیارت نجف اشرف نصیبش می‌شود، این زمان مصادف است با زعامت حضرت آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی، شیخ شهر پس از مدتی تحصیل از نجف اشرف به همدان بازمی‌گردد. پس از این که حوزه‌ی همدان به دلایلی دچار رکود می‌شود برای ادامه‌ی تحصیل به خرم‌آباد می‌آید و در محضر آیت‌الله روح‌الله کمالوند کسب فیض می‌کند. حاج‌آقا مروجی سال ۱۳۴۰ خورشیدی به پیشنهاد آیت‌الله کمالوند به کوهدشت مهاجرت می‌کند.


این روحانی وارسته پس از حدود نیم‌ قرن سکونت در کوهدشت، منشأ کارهای بزرگ و خوبی برای مردم این منطقه بوده‌است. وی در سال ۱۳۴۰ حوزه‌ی علمیه باقرالعلوم شهرستان کوهدشت را تأسیس کرد. بارزترین ویژگی آیت‌الله مروجی این بود که هیچ‌گاه مقام و منصب دولتی اختیار نکرد و در کارهای سیاسی و به طور کلی سیاست دخالت نکرد. وی مروج و مبلغ واقعی دین بود. او سال‌ها در یک خانه‌ی گلی و ساده و محقر زندگی‌ای سرشار از معنویت را سپری کرد. سخن او مانند سکوتش ملیح بود، ثمره‌ی سیر و سلوک او تطهیر باطن و تخلیه دل از اغیار بود. مرحوم آیت‌الله مروجی نمونه‌ی یک انسان کامل و بافضیلت بود که در گمنامی و دوری از هیاهوی ظاهری دنیا و دلربایی‌های دنیوی، به حیات واقعی خود دست یافت و جاودانه شد. مروجی از آن دسته نبود که نان دین می‌خورند و کار دنیا می‌کنند. صبر و استقامت، توکل به خداوند، بصیرت، فرزانگی، پارسایی، زهد و تقوا، دوری از ظواهر دنیا، هم‌دردی با مردم و بی‌ریا زیستن از جمله ویژگی‌های آن عالم فرزانه و فقیه عالی‌قدر بود.


زنده‌یاد حاج شیخ ماشاالله مروجی روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه جاری در شهر قم رخت از جهان فانی بربست و به دیار باقی شتافت. پیکر این روحانی عالی مقام روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه بر روی دستان مردم قدرشناس و عزادار کوهدشت تشییع و در بهشت زهرای این شهر به خاک‌سپرده شد. روحش شاد و روانش گرامی باد! در مراسم خاک‌سپاری زنده‌یاد آیت‌الله مروجی، فرزندش، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم سخن‌رانی کرد و از حضور باشکوه مردم در مراسم خاک‌سپاری پدرش تشکر کرد.

منبع:سیمره



درج:حمید آدمی/کانون سبحان کوهدشت