• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

از رقص مختلط زنان و مردان تا بی‌‌حجابی در همایش «گُلونی» خرم آباد + عکس

  • کد خبر : 12754
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
از رقص مختلط زنان و مردان تا بی‌‌حجابی در همایش «گُلونی» خرم آباد + عکس

روز گذشته همایشی تحت عنوان “روز گلونی” برای دومین سال در شهر خرم آباد برگزار شد، برنامه ای که متاسفانه حجاب برخی شرکت کنندگان آن را بیشتر شبیه یک همایش ضد فرهنگی کرد تا همایش فرهنگی.

2015-05-17_081842به گزارش “کانون سبحان “ به نقل از “لرستان خبر” «گُلوَنی» یا سربند لُری نوعی پوشش است که قدمتی 3 هزارساله دارد وزنان لرستانی به شکل خاصی به سر می‌کنند و طرح‌ها و زیبای این پوشش به حدی هست که حتی طراحان مد و لباس در طراحی‌های روسری هم در بسیاری از موارد از این نوع پوشش الگوبرداری نموده‌اند و موردتوجه واقع‌شده است.

چند سالی است که روز 26 اردیبهشت به‌عنوان روز «گُلوَنی» نام‌گذاری شده و مراسم‌ها و جشن‌هایی با این مضمون گرفته‌شده که امسال هم این جشن در شهرستان خرم‌آباد و با حضور مدیرکل سازمان میراث فرهنگی لرستان، معاون حوزه زنان استانداری لرستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد که متأسفانه به‌جای معرفی فرهنگ اصیل قوم بزرگ لر و به‌ویژه زنان لرستان حاوی نکات قابل‌تأمل و تأسف‌برانگیزی بود.

متأسفانه در این مراسم از رقص مختلط زن و مرد تا ترویج بی‌حیایی و اقدامات خلاف عرف جامعه به‌کرات مشاهده شد که بسیاری از تصاویر گرفته‌شده در این مراسم قابل‌ارائه هم نیست و این در حالی است که گلونی به‌عنوان نمادی از نشانه عزت و استقامت زنان لر بوده و حتی در زمان کشف حجاب رضاخان کسی جرئت نکرد علیه گلونی زنان لر تعرضی انجام دهد.

درحالی‌که باید روز گُلوَنی نمایشگر همه داشته‌های فرهنگی و بومی ما و سرآغازی برای دیگر گام‌های مثبت در این زمینه باشد به آغازی برای انحطاط افتخار زنان لر تبدیل‌شده است.

حال باید از مسئولان اجرای این برنامه پرسد چه اتفاقی رخ‌داده که مراسمی که باید در آن به حجاب و غیرت و عزت زنان لر پرداخته شود به‌جایی برای حمله به عزت زنان این قوم اصیل تبدیل شده است؟

آیا لزومی دارد جشن «گلونی» با حضور آقایان و به صورت مختلط برگزار شود؟ آیا حتما باید معرفی گلونی با رقص و بی حیایی همراه باشد؟ آیا دست‌هایی در کار است تا جایگاه و عزت زنان لر را زیر سؤال ببرد؟ چرا، اداره کل ارشاد و فرهنگ استان، سازمان میراث فرهنگی لرستان، حوزه زنان استانداری لرستان و فرمانداری خرم‌آباد که از مجریان این برنامه بوده و یا باید نقش نظارتی داشته  فکری برای ممانعت از بی‌حجابی‌ها نکردند؟ یا شاید خود آن‌ها هم …

در یک سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی در استان لرستان بودیم که بیش از هر زمان دیگری به عزت و جایگاه مردم غیور لرستان ضربه وارد کرده است که توهین مدیرکل ارشاد لرستان به نیروهای انقلابی و علما، سخنرانی فعال فتنه 88 در لرستان و توهین به شورای نگهبان در آن جلسه، ترویج بی حیایی از طریق مانکن ها در سطح شهر و … نمونه های کوچکی از این اتفاقات است که در فضای کشوری نیز بازتاب بسیار بدی داشته است.

 تعدادی از عکس ها نیز به دلیل وضعیت خیلی نامناسب قابلیت انتشار ندارد. پیشاپیش از انتشار عکس ها عذرخواهی می کنیم.

IMG_2756.jpg

IMG_2794.jpg

IMG_2777.jpg

IMG_2972.jpg

DSC02453.JPG

IMG_2809.jpg

IMG_2698.jpg

IMG_2712.jpg

DSC02511.JPG

DSC02500.JPG

IMG_2975.jpg

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=12754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 8
  1. اینا مرد لر بود کنارشون

    غیرتشون رو چال کرده بودند وتو جشن بی حجابی زنان لر شرکت کردن !!!…

  2. خاک …

  3. خاک…

  4. باسلام شماهم به عنوان یه نشریه لر گرا بهتراست به فکرراهکاربهتربرای این برنامه باشید تاربط دادن ان به مسائل سیاسی!بااین دیگاه شما گلونی سه هزارساله نابودترمیشود،سپاس

  5. اصلاحیه: دیدگاه-سپاس

  6. زنده بادا هر چی لر

  7. بهتره زنانی در این جشنواره حضور داشته باشند که از گلونی به عنوان پوشش استفاده میکنند اگر هم مراسم رقص لری و لکی انجام شود اشکالی ندارد. نه دخترانی که فقط این یک روز گلوی پوشیده اند آنهم بخاطر خودنمایی

  8. بدبخت این فضولیا به تو چه
    اگه به این رسومات اعتقادی نداری پس اسم لر رو لکه دار نکن و اسم خودتو لر نزار
    OK

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.