• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

حجت الاسلام احمد مبلغی:«اقتصاد مقاومتی به معنای رنج کشیدن و کم گذاشتن نیست»

  • کد خبر : 17892
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
حجت الاسلام احمد مبلغی:«اقتصاد مقاومتی به معنای رنج کشیدن و کم گذاشتن نیست»

به گزارش”کانون سبحان”؛ ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع اعضای کمیته همایش اقتصاد مقاومتی که 13 مهرماه سال جاری در قم برگزار می شود، گفت: اقتصاد مقاومتی هم جنبه سلبی و هم جنبه ایجابی دارد؛ به این معنا که در کنار ایجاد محدودیت ها( اتخاذ تدابیر لازم در تعریف و داشتن محدودیت های […]

2015-10-02_003450به گزارش”کانون سبحان”؛ ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع اعضای کمیته همایش اقتصاد مقاومتی که 13 مهرماه سال جاری در قم برگزار می شود، گفت: اقتصاد مقاومتی هم جنبه سلبی و هم جنبه ایجابی دارد؛ به این معنا که در کنار ایجاد محدودیت ها( اتخاذ تدابیر لازم در تعریف و داشتن محدودیت های معقول) لازم است  به سرمایه گزاری و شکوفایی اقتصاد به صورت کلان بپردازیم تا در نتیجه، اقتصاد در مسیر جهانی شدن، برای همیشه کوچک و ناتوان نماند.

مفهوم اقتصاد مقاومتی

 وی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که می کوشد در برابر یک وضعیت خرد کننده و پیچیده، ایستادگی کند تا بتواند مسیر پویایی و رشد را برای آینده به روی خود باز نماید.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: طبیعتا این وضعیت گاهی به صورت اضطراری با قابلیت تبدیل شدن به بحران، فراروی یک اقتصاد قرار می گیرد، وضعیتی که ممکن است به دلیل تحریم ویا غیرآن ایجاد شود.بنابراین اقتصاد مقاومتی از شکسته شدن پایه های وضعیت اقتصادی جامعه، جلوگیری به عمل می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآور شد: با این تعریف، نباید تصور کرد که اقتصاد مقاومتی صرفا به معنای رنج کشیدن و کم گذاشتن و به تعبیر دیگر ایجاد محدودیت ها نیست بلکه اقتصاد مقاومتی اعم از ایجاد محدودیت در موارد لازم و برنامه ریزی کردن برای رشد و شکوفایی وپویایی در موارد دیگر است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی همانطور که بیان شد کوشش می کند تا در برابر عوامل فشار و شکننده روی پای خود بایستد و راه تعالی، پیشرفت و رشد خود را از میان مشکلات باز کند وبه پیش ببرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر ما اقتصاد مقاومتی را صرفا به ایجاد محدودیت ها و ترویج فرهنگ تحمل سختی تعریف کنیم و در نتیجه به دنبال سرمایه گزاری، رشد و شکوفایی نباشیم، این خود روند شکننده برای اقتصاد را شتاب خواهد بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه اقتصاد بر دو بال تدبیر و تقدیر( اندازه گیری) حرکت می کند، گفت: از یک طرف اقتصاد باید همراه با تدبیر یعنی سنجش دقیق وضعیت نرمال بین ریسک و احتیاط،  بین دخل و خرج، بین سود و زیان و …باشد و از سوی دیگر باید با انجام عملیات اندازه گیری شده و خطی مشی های متوازن و متعادل به اقتصاد جامعه، نظم ببخشد .بنابراین لازم است ما بر اساس تدبیر و تقدیر، سیاست گذاری های لازم و خطی مشی های درست را به شکل تخصصی و عمیق دنبال کنیم.

شاخصه اقتصاد مقاومتی

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اقتصادی که باید بر اساس تدبیر و تقدیر باشد باید از اسراف دوری کرده و  حالت تعادل و موازنه را حفظ نماید تا  اگر در شرایط مواجهه با بحران قرار گیرد بتواند از خود دفاع و مقاومت نماید، یعنی وضعیت های حال، آینده، منابع، تولید و حوادث داخلی و خارج را تحت یک ملاحظه های قطعی، جدی و مهم قرار دهند تا بتواند روی پای خود بایستد.

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با تعریفی که گذشت بیش از هر چیزی به انسجام  نظری و عملیاتی نیازمند است و بر این اساس، لازم است اقدامات در این ارتباط به صورت یکپارچه، منسجم و هماهنگ در همه زمینه های مربوط به اقتصاد کشور،  پیگیری شود.

تمایز نگاه اسلام و مارکسیست ها به اقتصاد

ریییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمایز نگاه اسلام و مارکسیست ها، گفت: مارکس اقتصاد را زیربنای هر تحول می دانست در حالی که اسلام اقتصاد را عامل موثر بر هر تحول می داند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: دین اسلام این واقعیت را پذیرفته که وضعیت اقتصادی( چه مثبت و چه منفی) منشا تحول در جامعه می شود.( حتی گاه، تحول در توجه به دین و ایجاد دین مداری ایضا متاثر از وضعیت اقتصادی می گردد). البته این به آن معنا نیست که اصل شکل گیری دین ناشی از وضعیت اقتصادی است.

وی یادآورشد:  تحقق دین، امری  فرامادی است و بر اساس وحی، دین تحقق پذیرفته است. اما میزان رویکرد به دین و عمق یابی دین مداری ممکن است از وضعیت خوب یا بد اقتصادی جامعه تاثر بپذیرد و به همین جهت در روایت آمده است “کاد الفقر ان یکون کفرا”.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی توضیح داد: ایمان به خدا بر اساس استدلال و فطرت است و همیشه کسی که راه کفر را در پیش می گیرد یک نوع جهود را در پیش گرفته است، ولی فقر چنان مشکلاتی را گاه برای انسان ایجاد می کند که قدرت تصمیم گیری و باقی ماندن در فضای نرمال انسانی را از او سلب می نماید.

توجه فقه اسلامی به اقتصاد

وی یادآورشد: اسلام برای اقتصاد حتی در احکام فقهی هم حساب باز کرده به گونه ای، احکامی که برای معاملات وضع شده به مراتب بیشتر از احکام عبادات  است.

وی ادامه داد: اقتصاد زندگی عینی مردم است و اگر بسترهای آن به خوبی فراهم شود ایمان نیز در وضعیت مناسب تری قرار می گیرد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه وضعیت های اجتماعی، اخلاقی و عاطفی همه از اقتصاد تاثیرپذیر هستند، گفت: اسلام بر عیش رغد( زندگی گوارا) تاکید کرده و اگر زندگی گوارا شکل گیرد احساس خداجویی، عاطفه خانوادگی، محبت اجتماعی، آرامش روانی  و اخلاق انسانی در سطح بهتری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: براساس ادبیات دینی، مهمترین فعالیتی که حضرت امام مهدی(عج) در زمان ظهور  انجام می دهد اقامه قسط و عدل است، و این خود به معنای آن است که فراهم آمدن عدل و قسط، آرامش بخش و سلاممتبخش جامعه است به گونه ای مه اگر این اساس فراهم آید عبادت انسان نیز وضعیت و جلوه عمیق تر، دقیق تر و متعالی تری پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهارداشت: اگر مشکلات اقتصادی بر جامعه حاکم باشد شاهد ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی نیز خواهیم بود و خانواده ای که در آن مشکل فقر و یا بیکاری وجود دارد خود به خود درگیر ناهنجاری ها خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت ابراهیم که بنیانگذار مکتب توحیدی به شمار می آید و هنگامی که سرزمین مکه را برای پذیرش زندگی بنیان گذاشت سخن از ثمرات، نعمت ها، زندگی انسان ها و ارتباط  آنها ا با یکدیرگ  در آن سرزمین به عمل آورد.

نشست کمیته برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی روز دوشنبه با حضور مسوولان و مدیران کل استان در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی، در این نشست مسوولانی از استانداری، فرمانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی و کارآفرینی، سازمان صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور داشتند.

در این نشست راه های رونق تولید داخلی و رفع موانع تولید مورد بحث قرار گرفت.

همایش اقتصاد مقاومتی با مشارکت نهادهای استان قم روز دوشنبه ساعت 8 صبح در دانشگاه قم برگزار خواهد شد و قرار است شخصیت های برجسته کشوری در این همایش سخنرانی کنند./

خانه ملت

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=17892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.