• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

عراقچی:بازرسی از مراکز نظامی را پذیرفته ایم./ درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای پاسخی به آنها نداده ایم/ تحریم ها تعلیق میشود نه لغو!

  • کد خبر : 13162
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
عراقچی:بازرسی از مراکز نظامی را پذیرفته ایم./ درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای پاسخی به آنها نداده ایم/ تحریم ها تعلیق میشود نه لغو!

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد: بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.

2015-05-24_113824به گزارش“کانون سبحان”؛ به نقل از فارس، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت:‌ در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد: بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.

وی افزود: معاون وزیر خارجه ادامه داد که در یکی از جلسات لیست تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته‌اند تا با این دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به دانشمندان هسته‌ای در چارچوب (PMD) است و این همان برنامه نظامی ادعای طرف غربی است که ادعا دارد ایران این برنامه نظامی را داشته و معتقدند که برای راستی‌آزمایی از سوی ایران به مراکز و دانشمندان دسترسی پیدا کنند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: عراقچی افزود بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده، اما درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای اگرچه لیست اسامی دانشمندان از سوی طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذیرفته‌ایم که آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران با اشاره به بازرسی‌های فراپروتکلی گفت‌ که در مذاکرات لوزان تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازرسی‌های فراپروتکلی را پذیرفته است و آمریکایی‌ها نیز هم به همین موضوع انگشت گذاشته و آن را تکرار می‌کنند.

وی افزود: درمورد لغو تحریم‌ها نیز عراقچی اظهار داشت که لغو تحریم‌ها در بخش اقتصادی درحال بحث است تا طرف مقابل با زیرساخت تحریم‌ها را با صدور یک سند بردارد و اعلام کند که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و بعد از آنکه ما به تعهدات خود عمل کردیم، آنها تحریم‌ها را تعلیق می‌کنند.

گزارش خبرگزاری دولت از جلسه غیر علنی امروز مجلس
خبرگزاری رسمی دولت هم جلسه امروز غیر علنی مجلس را اینگونه روایت کرد:
نمایندگان مجلس دو ساعت جلسه غیرعلنی با محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی را « سنگین» توصیف کردند و در عین حال گفتند که در این نشست بسیاری از مسائل مهم، باز و رفع ابهام شد، از جمله نوع بازرسی ها و میزان غنی سازی.
محمدسادات ابراهیمی اظهارات محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی در نشست غیرعلنی مجلس را « قانع کننده» خواند و گفت: فضای مجلس هنگام سخنرانی آنها آرام بود ولی زمان سخنرانی عراقچی دو نماینده سوال هایی از او پرسیدند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده گزارشاتی را در مورد روند مذاکرات ایران با ۱+۵ ارائه و برخی نمایندگان هم مطالبی را مطرح کردند.
وی گفت: در این جلسه همچنین تاکنون علی اصغر زارعی ؛عباسعلی منصوری آرانی ،علیرضا زاکانی نمایندگان تهران و علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را درباره مذاکرات و گزارش های ظریف و عراقچی دادند.
وی با تاکید بر این که صحبت های ظریف و عراقچی قانع کننده بود گفت: فضای مجلس در هنگام سخنرانی آنان فضا آرام و در هنگام سخنرانی عراقچی دو نماینده سوالاتی از وی مطرح کردند.
سادات ابراهیمی خاطرنشان کرد: در این جلسه ظریف درباره بازرسی از اماکن نظامی گفت ما چیزی فراتر از پروتکل الحاقی را نمی پذیریم؛ پروتکل الحاقی هم می گوید می شود بازرسی کرد ولی بازرسی مدیریت شده.
این نماینده مجلس به نقل از وزیر امور خارجه گفت که پیوستن به پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است.
**رفع تحریم ها و تثبیت غنی سازی از تعهدات ۱+۵ به ایران است
کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت که محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی در نشست غیرعلنی تاکید کردند مذاکره کنندگان ایران توانسته اند حق غنی سازی ایران را برای کشورهای ۱+۵ تثبیت کنند.
پیرموذن در این باره به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: مذاکره کنندگان ارشد ایران بیان کردند که خوشبختانه تثبیت غنی سازی ایران مورد توافق قرار گرفته است در حالی که طرف مقابل مذاکره کننده طی چند سال گذشته در پی تعطیل کردن آن بود.
وی افزود: آنها گفتند راکتور اب سنگین اراک ، رفع تحریم های اقتصادی و مالی به طور همزمان ،حفظ فردو با توجه به ارزش راهبردی واستراتژیک آن با حفظ ۱۰۴۴ سانتریفیوژ که صیانت از سایر تاسیسات هم خواهد بود از جمله تعهدات طرف مقابل به جمهوری اسلامی ایران است.
نماینده اردبیل به نقل از ظریف و عراقچی گفت که در مقابل تعهد ایران آن است که به دنبال ساخت بمب هسته ای نرود.
** حمایت لاریجانی و توضیحات مبسوط عراقچی
بهروز نعمتی نماینده اسد آباد از حمایت علی لاریجانی از تیم مذاکره کننده هسته ای، ارائه دیدگاه های ظریف در مجلس و توضیحات مبسوط عراقچی درباره دغدغه های رهبری و مردم گفت.
وی گفت: رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد و گفت این حمایت باید به شکلی باشد که خواسته های نظام محقق شود.
نعمتی نشست غیرعلنی مجلس رو « سنگین و در حدود دو ساعت» توصیف کرد و گفت: وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره چارچوب مذاکرات و نوع نگاه خود به اتفاقات و بیانیه لوزان بیان کرد و عراقچی نیز به صورت مبسوطی درباره دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مردم توضیحاتی داد.
نماینده اسد آباد خاطرنشان کرد: چهار نماینده نیز موضوعاتی را مطرح کردند که در مجموع نشستی خوب و صمیمی برگزار شد. مباحث مطرح شده نمایندگان درباره نحوه لغو تحریم ها، نوع بازرسی ها، فعالیت های فردو و نحوه فعالیت آینده کشور در زمینه انرژی هسته ای بود.
وی با بیان اینکه یکی از بحث های مطرح شده موضوع بازرسی از تاسیسات و مراکز نظامی بود گفت: عراقچی در این باره توضیح داد که بازرسی ها در چارچوب پروتکل الحاقی بوده و این گونه نخواهد بود که آمریکایی ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند . این بازرسی ها قطعا مدیریت شده خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: درباره فردو و غنی سازی هم صحبت شد و موضوعی که مطرح شد این بود که باید مفاد موافقتنامه سوییس به صورت مکتوب نوشته شود.
نعمتی خاطرنشان کرد: درباره مذاکرات در شرایط تهدید هم یکی از نمایندگان تذکر داد اما مذاکره کنندگان گفتند در ۳۰ سال اخیر جمهوری اسلامی همواره از طرف آمریکایی ها تهدید شده و آمریکایی ها از سیاست چماق و هویج استفاده کرده اند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس در باره کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژها در مرکز هسته ای فردو نیز گفت:درباره اینکه گفته می شود این تعداد کم خواهد شد آقای عراقچی گفت که چنین چیزی مطرح نیست و همان ۱۰۴۴ مطرح بوده و صحبت های آمریکایی ها غیرواقعی است.
وی تاکید کرد مجلس به عنوان دستگاه ناظر باید از نحوه مذاکرات اطلاع داشته باشد و نباید احساسی با این موضوع مهم برخورد کرد و ابراز امیدواری کرد با تعامل بین مجلس و تیم مذاکره کننده این موضوع حل و فصل شود.
نعمتی مهمترین بحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح امروز را حول نگارش متن نهایی توافق نامه عنوان کرد و گفت: جلسه امروز صبح بسیار خوب و سنگین بود و صحبت بین کوچک زاده و ظریف که در انتهای جلسه غیرعلنی رخ داد درگیری لفظی نبود بلکه صحبتی بود که یک نماینده با وزیر امورخارجه انجام می داد.
وی تصرح کرد: بعضی از مسائل بسیار مهم در جلسه امروز باز شد ولی به دلیل غیرعلنی بودن نمی توانیم تمام مسائل را توضیح دهیم.
سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه بیانیه ای که در لوزان منتشر شد شفاهی بوده است ادامه داد: امروز از بسیاری از مباحثی که روزهای گذشته مطرح بوده از جمله فکت شیت و دیگر مسائل گذشته ایم و بحث مهم تبدیل توافق لوزان به متون کتبی شده است.
وی درباره موضع رییس مجلس در جلسه غیرعلنی صبح نیز گفت: لاریجانی حمایت از تیم مذاکره کننده را متذکر شده و خواستار این شد که این حمایت به شکلی باشد که خواسته های نظام محقق شود.
** مذاکره کنندگان تاکید کردند زیر بار بازرسی از تاسیسات نظامی نمی روند 
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در جلسه غیرعلنی مجلس بیان کردند که زیر بار بازرسی از تاسیسات نظامی نمی روند.
کاظم جلالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: تیم مذاکره کننده ما در این جلسه بیان کردند اگر کسانی بخواهند تاسیسات نظامی را بازدید کنند ما زیر بار بازرسی از این تاسیسات نمی رویم ولی اگر بخواهند تاسیسات هسته ای را براساس آنچه در ان پی تی و قواعد بین الملل آمده بررسی کنند همکاری ها انجام می شود.
وی جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس را « خوب» ارزیابی کرد و گفت: سخنان ظریف قاطع و در عین حال قانع کننده بود.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف بیان کرد« ما ادامه دهنده خط مقاومت هستیم و تمام توان و تلاشمان را انجام می دهیم تا مذاکرات براساس عزت ملی و حفظ منافع کشور و تدابیر رهبری انجام گیرد».
وی گفت: آقای ظریف همچنین بیان کرد که تذکرات رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در همه امور به تیم مذاکره کننده کمک کرده اند.
اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان در مورد صحبت های ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس درباره بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: آقای ظریف و عراقچی بیان کردند که چیزی فراتر از پروتکل الحاقی را نمی پذیرند و پروتکل الحاقی را می پذیرند.
لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=13162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.