شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

حجت الاسلام موسوی: مساجد همواره مورد حرکت های مهم و اساسی بوده اند. موسوی کانون مساجد

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های  فرهنگی وهنری مساجد استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در خرم آباد، گفت: مسجد محل عبادت، بندگی و محل اجتماع و وحدت جهان اسلام است. وی، با اشاره به کارکرد های مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مساجد همواره […]

۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان در لرستان 2016-08-21_021356

به گزارش«کانون سبحان» به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان، امروز(۲۷ مرداد) درجمع خبرنگاران، گفت: مهلت ثبت نان اینترتی در جشنواره قرآنی مدهامتان تا ۳۱ مرداد تمدید شده است. وی افزود:  تاکنون  حدود ۴۰۰نفراز اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به […]

کد خبر:36937 | بازدید: 124
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب

اصلاح طلبی دینی درحماسه ی حسینی/کریم دوستی

امام حسین ع انگیزه قیام خودرااصلاح امت جدش پیامبروامربه معروف ونهی ازمنکر می داند ودراین مسیر باحرکات اصلاحی خود به ما درس پایداری ،آزادگی ،شهادت وشهامت می دهدوخود و قیامش رادردل تاریخ جاودانه می کند .ازنمونه های حرکت اصلاح طلبانه امام حسین (ع) اینست که

کریم دوستی کوهدشتسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ واقعه ی عاشورا بدون شک یکی ازحوادثی است که درتاریخ بشری موجی از بیداری درمسلمانان وغیرمسلمانان به وجودآورد وانسان راباارزش های مقدس زندگی توام باعزت آشنا ساخت و انگیزه های مبارزه برای حفظ کرامت انسان ونفی سلطه ظلم وستم رادرانسان ها ایجادکردوتقویت نمود وزمینه ساز انقلاب فکری ودرونی درآن روزگار شدومسلمانان بادرس هایی که ازآن حرکت خونین وعمیق گرفتند به خودآمدند وباشهادت طلبی و قیام پایه های حکومت اموی رابه لرزه درآوردند.
امام حسین ع انگیزه قیام خودرااصلاح امت جدش پیامبروامربه معروف ونهی ازمنکر می داند ودراین مسیر باحرکات اصلاحی خود به ما درس پایداری ،آزادگی ،شهادت وشهامت می دهدوخود و قیامش رادردل تاریخ جاودانه می کند .ازنمونه های حرکت اصلاح طلبانه امام حسین (ع) اینست که:
– درمدینه از بیعت باخلیفه جوروستم امتناع می کند وبه مادرس آزادگی می دهد وآنگاه ازمدینه خارج می شود تا ضرورت هجرت دررا خدا وبرای مقابله باپستی ها و پلیدی ها راآموزش دهد. حجش را نیمه تمام می گذارد تا بگوید حج اصلی مبارزه با زشتی وتباهی درجامعه اسلامی است از قربان و قربانی کردن می گذرد تا قربانگاه کربلا را مدرسه انسان سازی کند. به کوفه سفیر اعزام می کند تا میزان شور واشتیاق دعوت کنندگان را بسنجد وببیند واین نشان می دهد که حسین (ع) نخواسته خود را برآنها تحمیل کند.
– از شهادت مسلم خبردارمی شود با خونسردی وصبوری با آن کنار می آید وبه استقبال شهادت می رود.
– در رویارویی با حربن ریاحی نقش اساسی رادر هدایت بازگو می کند وبارفتارو کردارش حر را بر می گرداند ونجات می دهد وبا برخوردخود چراغ جانش را روشن می کند.
– در پاسخ به زهیربن قین که به امام پیشنهاد جنگ با سپاه حر را می دهد می فرماید من هرگز شروع کننده جنگ نخواهم بود
– ازفرصت دادن به یارانش در شب عاشورا که آزادی درانتخاب راه رابه پیروان می آموزد وبه شما اجازه می دهم با رضایت بروید.
– از نیکو بودن اراده خداوند صحبت می کند که خواه کشته شویم یا پیروز گردیم هردونیکو هستند.
– ازحقیقت مرگ می گوید که نیک بختی و زندگی دوباره است و اززندگی با ذلت بهتر است
– افرادی راکه با او برخورد می کردند رامجبور به یاری خود نمی کرد ومی گفت بروید ومارا نبینید چون هرکسی مارا ببیند ویاری نکند در آتش دوزخ واردمی شود.
– شب عاشورا فرصت خواست تا خود ویارانش نماز بگذارند خداونند رابخوانند واز او مغفرت جویند. (پیام اور عاشورا ص ۲۱۷)
– به زنان اهل بیت می گوید پس از مرگ من جامه خود راپاره نکنید، سیلی به صورت خود نزنید وسخنی که شایسته نیست بر زبان نیاورید. ( پیام آور عاشورا ص ۲۲۶)
– روز عاشورا بر بلندی می ایستد و با لشکریان یزید صحبت می کند سخن مرا بشنوید وبرای جنگ شتاب نکنید تا من وظیفه خودم را که حق شماست انجام دهم شمارا نصیحت کنم . اگر دلیل مرا پذیرفتید همان راه سعادت را یافته اید واگر نپذیرفتید کار مرا یکسره کنید واین چنین به وظیفه امر به معروف ونهی ازمنکرش عمل کرد. ۰(همان منبع ص ۲۳۷)

باتوجه به این موارد و موارد دیگر است که می توان قیام امام حسین (ع) را یک عمل انسانی ، اساسی و طبیعی به حساب آورد تا همچنان که خود او گفته است :”عمل وی سرمشقی برای سایر انسان ها نیزباشد” . برای همین است که تمامی جنبش های اصلاح طلب جهان اسلام به ویژه تشییع چه در مقام حرف و چه در عمل به حادثه ی عاشورا استناد کرده اند و می کنند

دیدگاه ها (3 دیدگاه)


  1. دانشجو

    جناب دوستی اینکه حرکت امام حسین ع برای اصلاح جامعه بوده معلومه ولی اصلاحات امام کجا و اصلاحات لیبرالیستی جریان اصلاحات جهان اسلام و ایران کجا؟!…اصلاحات امام بر پایه اصول اسلامی است و اصلاحات شما بر پایه اندیشه های غربی …
    امام حسین اصلاحات دینی میخواست ولی شما اصلاحات لیبرالی…البته منظورم شخص شما نیست جریان اصلاح طلب ی که راس قرار دارند….

    بزرگان اصلاحات شما علنا دین رو ناکارآمد در مدیریت جامعه معرفی کردند مقاله ها نوشتند سخنرانی ها کرد پولها خرج کردند و…. حالا چکونه این اصلاح طلبی ایران رو با اصلاحات امام مقایسه می کنید…

    خب آیه سیزده سوره بقره را بخوانید خیلی ها مدعی اصلاحات هستند در حالی که فساد می کنند…

    اصلاحات شما دنبال بیعت با یزید زمان یعنی آمریکا نیست؟!!!!!!


  2. همکارفرهنگی

    سلام برربرادرفرهیخته جناب آقای دوستی باتوجه به اینکه ارزش خاصی برای حضرتعالی قائلم ولی اینجادیگه کمکی قلم شمابه بیراهه نرفته؟درسته هدف ازقیام امام حسین ع امربمعروف ونهی ازمنکر بودگامهای استوارش اصلاحات ودفاع ازحقوق مظلومین ولی ایا این مقایسه تنددراذهان عموم پیامدهای مشابه به ارمغان میاوردحضرتعالی فتنه ۸۸رووباقیام عاشورایطورجلوه میدیدجناب آقای دوستی قیام عاشوراروی ستم وستمگری وظالمان روسیاه کردولی قیام سال۸۸مرحمی بودبردلهای ریش خورده دشمنان اسلام وپایمال نمودن خون شهدا تاانجایی که مادرای شهداتصویر عزیزان رودرآغوش گرفته گریان ونالان برمزارشان پرسه میزدند بیاددارید ندای بیگانگان رادرون لحظات فراموش نشدنی بااین شعارکه درختان بلوط ریشه دارندوهرگزنمیسوزنددقیق شعاردکترفاطمی سردمدارحزب فداییان خلق حزب الله کجاولیبرال کجا؟شرمنده پیامبرهیچوقتخواسته مادی براخودش نخواست امام حسن ع بخاطرمنافع وحفظ جان ومال مسلمین قراردادصلح بامعاویه روامضاکردولی بخاط حس لیبرالیست وزیاده خواهی اصلاحات هردوره هزاران جوان خام ونادان تحریک شده ودرگوشه ی زندانها اب خنک میخورندحیف مردادیبی مثل شماکه بخاطریک ……….. قلمت اینطوری حرکت کنه؟


  3. مومنی مقیم قم

    با سلام محضر آقای دوستی عزیز
    شما در مقام نتیجه گیری فرمودید((برای همین است که تمامی جنبش های اصلاح طلب جهان اسلام به ویژه تشییع چه در مقام حرف و چه در عمل به حادثه ی عاشورا استناد کرده اند و می کنند))
    لکن در پاسخ عرض میکنم:این نتیجه هرگز نمیتواند متقن باشد چراکه بصرف استناد اعمال خود به حماسه عاشورا نمیتوان عمل خلاف عقلانیت و خلاف شرع خود را توجیه کرد بلکه باید دید هدف آن جنبش کذایی چیست و یا حتی از چه وسیله ای استفاده میکند؛
    زیرا گاهی اوقات هدفی که فلان جنبش بنام اسلام و به قول حضرتعالی بنام تشییع دنبال میکند خلاف حرکت ابی عبدالله و خلاف مسیر و هدف حضرت است(مثل شیعه ی انگلیسی که رهبری مورد تقبیح و هشدار قرار دادند)
    و گاهی اوقات دیگر هدف متعالی ست لکن وسیله ی رسیدن به آن نا صحیح و غیر شرعی و غیر قانونی ست که بقول استاد شهید هدف وسیله را توجیه نمیکند لذا این حرکت نیز نمیتواند به تاًسی از حرکت حسین(علیه السلام)باشد
    نتیجه آنکه عرض میکنم قدری در قلم خود تاًمل بفرمایید بطورییکه در مسایل تحلیلی تاریخ اسلام و تطبیق آن با مسایل و جنبش های موجود جامعه با متخصصینی که در این راه به اصطلاح استخوان خورد شده اند مشورت بفرمایید چراکه اگر باب تطبیق مسایل اسلامی باز شود خب جنبش های مخالف و یا حتی معاند نیز خیلی راحت مسیر خود را تطبیق و تشبیه میکنند به مسیر کربلا
    التماس دعا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین