• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

امام حسین از نخبگان جامعه چه می گوید؟؟/محسن جمال زاده

  • کد خبر : 42912
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲:۰۵
امام حسین از نخبگان جامعه چه می گوید؟؟/محسن جمال زاده

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ محسن جمال زاده: امام حسین:(ع) »ثُمّ أنتُم، أیَّتُهَا العِصابَة، عِصابةٌ بالعلمِ مشهورة… و باللهِ فی أنفُسِ النّاسِ مُهابَة، یَهابُکُمُ الشّریف، و یُکرِمُکُم الضَّعیف، ألَیسَ کلُّ ذ إنّما نِلْتُمُوه، بِما یُرجیٰ عِندَکُم، مِنَ القیامِ بِحقِّ اللهِ … فَأمّا حقَّ الضُّعفاءِ فضَیَّعْتُم… و ٱلعُمْيُ و ٱلبُکْمُ و الزَّمنیٰ فی المدائنِ مُهملَةٌ […]

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ محسن جمال زاده:

امام حسین:(ع)

»ثُمّ أنتُم، أیَّتُهَا العِصابَة، عِصابةٌ بالعلمِ مشهورة… و باللهِ فی أنفُسِ النّاسِ مُهابَة، یَهابُکُمُ الشّریف، و یُکرِمُکُم الضَّعیف، ألَیسَ کلُّ ذ إنّما نِلْتُمُوه، بِما یُرجیٰ عِندَکُم، مِنَ القیامِ بِحقِّ اللهِ … فَأمّا حقَّ الضُّعفاءِ فضَیَّعْتُم… و ٱلعُمْيُ و ٱلبُکْمُ و الزَّمنیٰ فی المدائنِ مُهملَةٌ لا تُرحَمون«….

تُحُفُ العقول/ ۲۳۸-۲۳۷

»ای آقایانی که در میان مردم، به‌عنوان عالم شهرت یافته اید، و مردم از بزرگ و کوچک به خاطر خدا به شما احترام می گزارند! آیا این احترام و اکرام، جز برای این است که شما حق خدا را (که همان حق مردم است) ادا کنید؟!…
پس چگونه حق ضعیفان را پایمال کردید [و به جانب اغنیا گرویدید!!]، و چگونه است که نابینایان و گنگان و زمین گیران (و بیچارگان و فراموش‌شدگان)، در سراسر شهرها… در بیچارگی و بینوایی به سر می‌برند، و کسی از شما به آنان رحم نمی‌کند (و به داد آنان نمی‌رسد؟ بلکه شما ساکت نشسته‌اید!!!)

این حدیث از امام حسین(ع) خیلی مناسب شرایط امروز جامعه ماست هر چه در طول تاریخ مردم به انحطاط کشیده شدند و اسیر فقر فکری و مادی و زورگویی قدرتمندان و اغنیاء شدند از این آسیب بزرگ نشأت می گیرد که نسبت به دنیای سیاست و این که چه کسانی قرار است بر آنان حکم براند بی تفاوت شدند.

مسئله مهمی است که چه کسی سیاست های جامعه را نهادینه می کند. مهم است که سیاست مداران و دولتمردان چه چیزهایی را ارزش می دانند و به چه اصولی گرایش دارند. آن ها می توانند مردم را به قله سعادت و یا قعر ضلالت بکشانند که گفته اند”الناس لامرائهم اشبه من ابائهم
اما نکته مهم تر نخبگان و اهل علم جامعه است که در روایت هم مورد عتاب و خطاب حضرت قرار گرفته اند، که چرا به داد مردم بیچاره و بینوا نمی رسند و ساکت نشسته اند و حضرت این سکوت را مصداق پایمال کردن حق ضعیفان و گرویدن به جانب اغنیاء می دانند.

مصیبت بزرگی است که علما و نخبگان شاهد حاکمیت نااهلان و نامحرمان بر جامعه باشند و نسبت به رسالت خود که نجات بشریت از بردگی اهل طغیان باشد هم جدی نداشته باشند.
اما نکته مهم تر تر کسانی از نخبگان و علما هستند که وارد جریان سازی های سیاسی می شوند این اشخاص روح بزرگ و به شدت لطیفی دارند نمی توانند بنشینند و حرکت پرشتاب امت را به سمت ضلالت به دست نااهلان ببینند. آنان خلق را عیالان خدا می دانند و همه آرامش و هستی خود را فدای هدایت و اعتلای آنان می کنند. تمام هم و غم شان ادای تکلیف و امانت است. روحی ملکوتی دارند. این افراد باتقوا و خوش نیت در عرصه سیاست با مظلومیت بالایی همراه هستند. چون باید احکام دین را فقط با دستورات دین پیاده کنند و این محدودیت های فوق العاده ایی در سیاست ورزی برای آنان خواهد داشت. در حالی که با کسانی طرف هستند که بدون محدودیت اهل فساد و ظلم هستند. اما آن ها پاک زندگی می کنند و ان شاء الله پاک هم پرخواهند کشید تا ملکوت و جنت الماوا

و این است که باید دست آنانی که با این روحیه وارد سیاست می شوند را بوسید و متنفر بود از علما و نخبگانی که نسبت به وضعیت مردم بی تفاوت اند.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=42912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. مطلب تکراری است

  2. تراوش ذهن نیست .قلم شخصی درش نیست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.