دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

حجت الاسلام موسوی: مساجد همواره مورد حرکت های مهم و اساسی بوده اند. موسوی کانون مساجد

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های  فرهنگی وهنری مساجد استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در خرم آباد، گفت: مسجد محل عبادت، بندگی و محل اجتماع و وحدت جهان اسلام است. وی، با اشاره به کارکرد های مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مساجد همواره […]

۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان در لرستان 2016-08-21_021356

به گزارش«کانون سبحان» به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان، امروز(۲۷ مرداد) درجمع خبرنگاران، گفت: مهلت ثبت نان اینترتی در جشنواره قرآنی مدهامتان تا ۳۱ مرداد تمدید شده است. وی افزود:  تاکنون  حدود ۴۰۰نفراز اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به […]

کد خبر:29347 | بازدید: 450
تاریخ انتشار:۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱:۴۴ ب.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب

جامع ترین تحقیق در خصوص شناخت سرداران ایرانی عصر ظهور

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»؛ / محمد پناهی: تحقیق پیش رو نتیجه ساعتها مطالعه وبررسی وپژوهش در خصوص شخصیت برجسته فرمانده سید خراسانی شعیب ابن صالح میباشد که به پیشگاه مهدی باوران ومهدی یاو ران تقدیم می گردد. آغاز حرکت ظهور از مشرق «يخرج الناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه» مردمي از مشرق خروج مي […]

جامع ترین تحقیق در خصوص شناخت سرداران ایرانی عصر ظهور

سرویس یادداشت و مقاله«کانون سبحان»؛ / محمد پناهی: تحقیق پیش رو نتیجه ساعتها مطالعه وبررسی وپژوهش در خصوص شخصیت برجسته فرمانده سید خراسانی شعیب ابن صالح میباشد که به پیشگاه مهدی باوران ومهدی یاو ران تقدیم می گردد.

آغاز حرکت ظهور از مشرق

«يخرج الناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه»
مردمي از مشرق خروج مي كنند و براي حضرت مهدي عج زمينه سازي مي كنند.(كشف الغمه ج ۳ ص ۲۷۳ ، الزام الناصب ص ۲۵۳) و پاره اي از روايات عصر ظهور در منابع معتبر شيعه و اهل سنت از وقوع انقلابي در ايران كه مقدمه ساز ظهور امام عصر(ع) مي باشد ، خبر مي دهند ، هرچند روايت معتبري نيز وجود دارد كه حركت مردم ايران را آغاز ظهور امام زمان(عج) مي داند و نه مقدمه ساز آن امير مؤمنان(عليه السلام) :مهدى . . . مويش مجعّد و خالى بر گونه اش است .

آغاز كارش از مشرق است( مختصر نعماني ص ۳۰۴)

ترتیب روایات شعیب

۱- معرفی شعیب ابن صالح از نظرسیمای ظاهری

*امام صادق (ع): او ( شعیب بن صالح) جوانی است نو رس، زرد و گندمگون، کوسه و خفیف اللهجه کسی در برابرش نمی ایستد جزاینکه میکشد( زمان جنگ). اگر با کوه ها درگیر شود از بن برکند تا وارد سرزمین قدس شود. او پرچمدار حضرت مهدی خواهد بود. منابع :روزگار رهائی ص ۱۰۵۸ نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۹۷ ملاحم و الفتن ص ۴۳

*امام حسن (ع) : مردی گندمکون، چهارشانه و کوسه ، متوسط القامة بنام شعیب بن صالح با چهارهزار نفر از ری خروج میکند که در پیشقدم ظهور حضرت مهدی است. کسی در برابرش ایستادگی نمیکند جز اینکه کشته میشود.

منابع:علائم آخرالزمان گلپایگانی ص ۱۰۷ روزگار رهائی ص ۱۰۵۵

الحاوی و الفتاوی ج ۲ ص ۱۳۹ نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۹۶

*رسول اکرم (ص): کسیکه پرچم را به قائم می سپارد… صورتش چون دینار، شمشیرش چون شعله ی آتش با خواری داخل سپاه میشود و با عزّت از آن بیرون می آید.

منبع : غیبت نعمانی ص ۳۵۷

*رسول اکرم(ص): او ( شعیب) چهره اش طلائی، دندانهایش مرتب و ازهم جدا، شمشیرش آتش بار به ذلّت داخل کوه میشود و به عزّت از آن خارج می شود.

منبع: بحار الانوار ج ۵۱ ص ۱۶۶ الی ۱۶۴

۲-شعیب ابن صالح در روایات پرچمهای سیاه خراسان:

دراین روایات به حرکت سپاه ایران به فرماندهی این شخصیت تصریح شده است .

«از خراسان سپاهی حرکت می‌کند که کمربندهای سیاه و پیراهن سفید پوشیده‌اند، جزو پیش‌قراولان سپاه، فرمانده‌ای است به نام شعیب بن صالح… آنان سپاهیان سفیانی را شکست داده، گریزان می‌کنند و در بیت‌المقدّس فرود می‌آیند و زمینة ظهور حضرت مهدی(ع) را پایه‌ریزی می‌کنند» (ابن حماد، همان، ص ۸۴ و عقد الدرر، ص ۱۲۵)

*امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند:«سفیانی و صاحبان پرچم‌های سیاه با یکدیگر روبرو می‌شوند در حالی که میان آنان جوانی از بنی‌هاشم است که در کف دست راستش، خال سیاهی است و در پیشاپیش لشکریان او، شخصی از قبیلة بنی تمیم به نام شعیب بن صالح قرار دارد».
ابن حماد، فتن، ص ۸۶٫
*پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:پرچم هایی از مشرق برمی خیزد که مردی از بنی تمیم به نام شعیب بن صالح آنها را رهبری می کند ، آنچه از اسیران کوفه در دستشان باشد ، می گیرد و طعمه شمشیر می سازد.( الحاوی للفتاوی ج ۲ ص ۱۶۰  .مائتان وخمسون علامةحتى ظهور الإمام المهدی السید محمد علی الطباطبائی الحسنی ص” ۶۲″)

پرچمهای سیاه کوچکی به اهتزاز درمی آید که با مردی از اولاد ابوسفیان نبرد می کند و برای اطاعت از حضرت مهدی(عج) زمینه سازی می کند، در پیشاپیش این پرچم ها مردی به نام تمیم بن صالح حرکت می کند .(۱۹۰ بشاره الاسلام ص ۲۱۲ و ۱۸۴  )

  المهدی ص و عن محمد بن الحنفیة:

سپس پرچم های سیاهی از خراسان که حاملان آنها کلاه های سیاه و لباسهای سفید بر تن دارند ، خروج می کنند پیشاپیش آنها مردی است بنام شعیب بن صالح از قبلیه بنی تمیم ، طرفداران سفیانی را شکست می دهد تا اینکه در بیت المقدس فرود آمده و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را مهیا می نماید.

ابن حماد / فتن :

سپاهیان خراسان به حرکت درمی آید ، شعیب بن صالح تمیمی در طالقان به آنها می پیوندد ، در خوزستان به یک سید موسوی بیعت می شود و .. (

. الزام الناصب ص ۲۱۳ ، بشاره الاسلام ص ۷۳)

جابر از امام باقر (ع)روایت می کند:جوانی از بنی هاشم از خراسان با پرچم های سیاه قیام می کند که در کف دست راست او خالی(خللی)است و پیشاپیش او مردی بنام شعیب بن صالح است که با لشکریان سفیانی می جنگد و آنها را شکست میدهد. (الملاحم و الفتن باب۹۷ ص۵۲)

روایت معتبر که فاصله حرکت شعیب ابن صالح تا ظهور را نشان میدهد .محمد حنفیه: درفش های سیاهی  از بنی عباس و پس از آن درفش های سیاهی از خراسان خروج می کند که حاملان آنها کلاه سیاه و سفید برتن دارند ، پیشاپیش آنان مردی است که وی را صالح بن شعیب یا شعیب بن صالح می نامند ، او از قبیله بنی تمیم است ، آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت المقدس فرود می آیند ، تا زمینه را برای حضرت مهدی(ع) فراهم کنند ، تعداد ۳۰۰ تن دیگر از شام به او می پیوندند. فاصله بین خروج او تا تقدیم امور به حضرت مهدی(عج) هفتاد و دو ماه می باشد. نسخه خطی ابن حماد ص ۸۴ و ۷۴

روایات سیر حرکت سپاه ایران را بعد از شکست دشمن در عراق وادامه حرکت به سمت قدس به روشنی نشان میدهند ودر ادامه سپاه ایران به فرماندهی شعیب ابن صالح در دروازه های بیت المقدس به نبرد خواهد پرداخت وزمینه را برای حکومت امام عصر فراهم می نمایند

هنگامی که سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت می کند ، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می فرستد ، که برای یاری حضرت مهدی(عج) خروج کرده اند ، سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی(سیدخراسانی) که پرچم های سیاهی دارند و پرچمدارش شعیب بن صالح است در دروازه اصطخر روبرو می شود .(ابن حماد ص۸۶، الملاحم و الفتن ص ۵۱ ، بشاره الاسلام ص ۱۸۴ …)

فرمانده آنها مردی از تمیم بنام شعیب بن صالح است ، بزرگ و کوچک شمشیر به دست گرفته و وارد کارزار می شوند ، سید حسنی (حسینی) که صورتش چون ماه تابان است در این نبرد شمشیر می زند…(الزام الناصب ص ۲۰۱ و ۲۱۸ ، بحارالانوار ج ۵۳ ص ۱۵ و ۳۵)

۳-روایاتی که تصریح دارند شعیب ابن صالح در ادامه این حرکت به فرماندهی سپاه امام عصر (عجل الله تعالی) نایل می شود.

عمار یاسر :

در منابع اهل سنت آمده است:‌ فرمانده لشكريان پيشرو حضرت مهدي(ع) مردي از قبيله بني تميم است كه محاسن كمي دارد و او را شعيب بن صالح نامند. (نورالابصار شبلنجي، ص۱۳۸)

بدرستی که پرچمدار سپاه امام مهدی مردی از بنی تمیم است که ریش کم دارد و به او شعیب بن صالح می گویند.

ثم یسیر إلى الکوفة فیقتل أعوان آل محمد صلى الله علیه واله ویقتل رجلا من مسمیهم ثم یخرج المهدی على لوائه شعیب بن صالح

بحار الأنوار للمجلسی (۱۱۱۱ هـ) الجزء۵۲ صفحة۲۰۷

آنگاه این مرد تمیمی – که خداوند بر سرزمینش باران رحمت فروریزد – با پرچم سیاه مهدوی با نصرت الهی و دعوت حقه پیش می تازد تا به محضر حضرت مهدی برسد و دست بیعت بدهد.

الملاح و الفتن ص ۱۱۲ و ۴۱

… حضرت مهدی(ع) خروج می کند و شعیب بن صالح پرچمدار او می باشد.
بشاره الاسلام ص ۱۷۷- بحارالانوار ج ۵۲ ص ۲۰۸ ، الملاحم و الفتن ص ۴۴

… … اذا رایتم ذالک فعلیکم بالفتی التمیمی…
… وقتی که آن را مشاهده کردید ، به سوی جوان تمیمی بشتابید که او از طرف مشرق می آید و او پرچمدار حضرت مهدی است الامام المهدی ص ۶۴ ، الحاوی للفتاوی ج ۲

– در روايات از عمار ياسر نقل شده كه: شعيب بن صالح پرچمدار حضرت مهدي(ع) است. (ملاحم ابن طاووس، ص۵۳)

۴-روایاتی که نام حقیقی شعیب ابن صالح را بیان میکنند :

شعیب ابن صالح لقبی است که امام عصر به ایشان داده وروایات تصریح دارند که نام اصلی فرمانده امام عصر( نصر )می باشد

در حدیث زیر از کتاب کنزالعمال جلد ۱۱ حدیث ۳۱۴۴۳ مضمون حدیث از پیامبر این است که خداوند دشمن یا همان سفیانی خروج کرده از شام را با دستان نصر از میان برمیدارد و علت اینکه وی نصر نامیده میشود این است که او خدا را یاری میکنداین کتاب متعلق به اهل سنت میباشد.

وحضرت علی علیه سلام :

ثم ان المهدی علیه السلام یقدم بخیله و رجاله و جیشه و كتائبه، و جبرئیل عن یمینه، و میكائیل عن شماله، و النصر بین یدیه، و الناس یلحقونه فی جمیع الافاق حتی یاتی اول الحیره قریبا من السفیانى، و یغضب لغضب الله سائرا من خلقه حتی الطیور من السماء ترمیهم باجنحتها، و ان الجبال ترمیهم بصخورها، و جری بین السفیانی و بین المهدی حرب عظیم حتی یهلك جمیع عسكر السفیانى، فربما ینادی فیها الصارخ مرتین: الا و ان الملك فی آل علی بن ابی طالب، فیكون ذلك الصوت من جبرئیل، و یصرخ ابلیس – لعنه الله – الا و ان الملك فی آل ابی سفیان، فعند ذلك یخرج السفیانی فتتبعه ماه الف رجل، ثم ینزل بارض العراق فیقطع ما بین جلولا و خانقین فیقتل فیها الفجفاج [الجهجاه خ ل]، فیذبح كما یذبح الكبش، ثم یخرج شعیب بن صالح من بین قصب و اجام، فهو لاعور المخلد. فالعجب كل العجب بین جمادی و رجب، مما یحل بارض

ترجمه خطبه بیان در اين هنگام مهدي علىه السلام با سواران و مردان و لشكريان خود بر او پيشي مي گيرد در حالتي كه جبرئيل در طرف راستش و ميكائيل در جانب چپش نصر روبرويش قرار دارند. مردم گروه گروه از اقصی نقاط عالم بدو ملحق شوند. سرانجام حضرت و لشكریانش در حیره با لشكر سفیانی برخورد می كنند. او به سبب خشم خداوند خشمگین می گردد. سایر مخلوقات خدا به این خشم و غضب خشمگین می شوند آن سان كه مرغان از بالای سر بر لشكر سفیانی سنگ می افكنند و كوهها تخته سنگهای خود را بر آنان فرو می ریزند. ميان سفياني و مهدي علىه السلام نبرد سهمگيني در مي گيرد تا اينكه جمله لشكريان سفياني هلاك مي شوند. در این هنگام شخص سفیانی با گروه اندكی از یارانش فرار می كند، اما مردي از ياران قائم كه صیاح نام دارد خود را به اتفاق مرداني چند كه پاي در ركاب او دارند به سفياني و يارانش رسانده او را به بند كشيده خدمت مهدي علىه السلام در حالي كه حضرت نماز مغرب را خوانده و به نماز عشا مشغول است.

الشيعة و الرجعة، ج۱، ص۱۴۶٫

اهمیت یاری شعیب ابن صالح

: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله :

وعنه(ص):((يلقي أهل بيتي بلاء حتى يبعث الله راية من المشرق سوادء من نصرها نصره الله ومن خذلها خذله الله حتى يأتوا رجلاً اسمه كأسمي فيولونه أمرهم فيؤيده الله بنصره))وقال:((إذا رأيتم ذلك فعليكم بالرجل التميمي فإنه يقبل من جهة المشرق وهو صاحب راية المهدي))وعنه(ص):((يا جعفر ألا أبشّرك؟ قال:بلى يا رسول الله،فقال إنّ الذي يدفعها إلى القائم هو من ذريّتك أتدري من هو؟قال:لا، قال:ذاك الذي وجهه كالدينار وأسنانه كالمنشار وسيفه كحريق النار.. )).

بلائى كرد كه دچار اهل بيتش مى‏شود تا اينكه خدا مردى را با بيرق سياه از طرف مشرق بفرستد كسى كه آن بيرق را يارى كند خدا او را يارى ميكند و كسى كه نصرت آن را ترك كند خدا نصرتش را ترك ميكند، بعدا مى‏آيند نزد مردى كه نامش نام من است و او را سرپرست خود ميكنند و خدا او را يارى و تأييد مينمايد.

۱- موعودنامه(فرهنگ الفبایی مهدویت)/مجتبی تونه ای/ص۴۱۶
۲- الملاحم و الفتن، يا فتنه و آشوبهاى آخر الزمان، متن، ص:

*پيغمبر گرامي اسلام فرمود::

“هرگاه شنیدید كه پرچمهای سیاه از خراسان نمایان شد خود را به آنها برسانید، اگر چه با دست و زانو بر روي برف و یا يخ راه برويد”.

و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه ‏السلام فرموده است:

“اگر در مىان صندوقي بودي كه سر آن صندوق را بسته و درب آنرا قفل زده باشند آنرا بشكن، و خود را به آنها برسان”.].
[۵] “الاشاعه” ص ۹۵ چاپ مصر.

۶-نسب شعیب ابن صالح

“ابان بن عثمان، از حضرت ابوعبدالله جعفر بن محمد علیهماالسلام روایت كرده است كه آن حضرت فرمود

رسول خدا صلی الله علیه و آله رو به جعفر بن ابیطالب نموده و فرمود:

یا جعفر ألا أبشرك، ألا أخبرك؟ آیا مژده‏ات ندهم؟ آیا خبرت ندهم؟ عرض كرد چرا یا رسول الله! فرمود: جبرئیل اندكی پیش نزد من بود و بمن خبر داد “ان الذی یدفعها الی القائم هو من ذریتك، أتدری من هو قال لا، قال: ذاك الذی وجهه كالدینار و أسنانه كالمنشار، و سیفه كحریق النار، یدخل الجبل ذلیلا و یخرج منه عزیزا يكتنفه جبرئيل و مىكائيل”.: “آن كسی كه آنرا (يعنى: پرچم را) به قائم مى‏سپارد او از نسل تو است. آيا مىدانی او كيست؟ عرض كرد: نه، فرمود: او همان كسی است كه صورتش همچون دینار “گرد” و متلالاء است (و در نسخه دیگر صورتش مانند قرص ماه دایره مانند، و نورانی است) و دندانهایش همانند اره، و شمشیرش همچون شعله‏ی آتش است. با خواری در (سرزمین) “جبل” داخل مى‏شود، و با عزت و سربلندی از آنجا بيرون مى‏آید، جبرئيل و مىكائيل او را در مىان مى‏گیرند. وضیح:

برای درك صحيح معنای برخی از جملات حديث مذكور لازم است توضیح كوتاهی بدهيم:

۱ در مورد تشبیه صورت تسلیم كننده‏ی پرچم پيروزی به حضرت ولى‏عصر (ارواحنا له الفداء) كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرموده است “وجهه كالدینار” (صورت ا و مانند دینار، سرخ و متلالاء است) باید گفت: این تشبیه چند علت دارد:

یا اینكه این تشبیه بلحاظ گرد بودن صورت طرف است، یا بخاطر زردی و قرمزی رنگ آنست، و یا اینكه مقصود هر دوی آنهاست. ولی ظاهرا منظور از این تشبیه، گردی صورت و نورانیت آنست و بنابراين على‏ الظاهر وجه تشبیه صورت بدینار با توجه به اینكه دینار، سكه‏ی طلا مى‏باشد، همان زيبائی و طراوت رنگ چهره و “گرد” بودن صورت است…

اما اگر خود همان كلمه، يعنى: (و اسنانه) درست باشد امكان دارد، اشاره به فاصله‏ ی بين دندانها و جدا بودن آنها از يكديگر باشد چنانكه در روايت مفصلی كه از اميرالمؤمنين عليه ‏السلام درباره ‏ی علامات قيام حضرت قائم عليه‏ السلام رسیده است و آن حضرت، صفات و خصوصيات مردی را كه همنام با پيغمبری است و سمت رياست و فرمانروايی ملت مسلمان ايران را بعهده دارد، بيان مى‏نماید، از جمله مى‏فرماید: بيخ دندانهای او از هم فاصله دارد.

درباره‏ ی اين مطلب كه رسول اكرم صلی الله عليه و آله به جعفر بن ابيطالب فرموده است:

“ان الذی يدفعها الی القائم، هو من ذریتك” يعنى: آنكس كه پرچم را به حضرت قائم علیه ‏السلام خواهد سپرد او از (ذريه) و نسل تو مى‏باشد”:.

و اما جمله‏ ی آخر حديث كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرموده است:

“یدخل الجبل ذلیلا و یخرج منه عزیزا” يعنی او با ذلت و خواری در “جبل” (و يا سرزمين جبل) داخل مى‏شود، و از آنجا با عزت و عظمت بيرون مى‏آید: این جمله شایان دقت، و نيازمند بحث و بررسی دقيق است، زیرا لفظ “جبل” در اصطلاح حدیث، و هم چنين نزد علماء جغرافى، به منطقه‏ی خاصی در ايران اطلاق شده كه مآلا يا مقصود از آن ايران، و مناطق كوهستانی اين سرزمين، مانند قزوین و همدان و كرمانشاه و قم و امثال آنهاست، و یا در حقیقت مقصود از جبل، همان شهر مذهبی و مقدس “قم” مى‏باشد، و در اين زمينه شواهدی از تاريخ و حديث در دست است كه ذيلا به آنها اشاره مى‏كنیم

محل زندگی شعیب ابن صالح در بلاد جبل

و منظور از جبل، آن رشته از كوههائی است كه از: حدود “الوند” تا “دماوند” يعنى: از همدان تا حدود قزوین و تهران كشیده شده و شهرهایی كه در پیچاپیچ این كوهها واقع شده، آنها را “بلاد جبل” و یا “عراق عجم” مى‏گویند، و
جبل، داراي شهرهاي مشهورى است، و معظم آنها، همدان و دینور، و اصفهان و شهر مقدس “قم” مى‏باشد، و شهرهای كوچكتر از قبیل: كاشان، و نهاوند، و لرستان و كرج و برج، و امثال اینهاست. [۲] .

.

ضمنا ناگفته نماند كه جهان گرد نامی “ياقوت حموى” متوفاي سال ۶۲۶ هجرى، نیز در كتاب “معجم ‏البلدان” پیرامون حدود كلمه‏ ی “جبال” چنين مى‏نویسد:.

كلمه‏ ی جبال جمع جبل است، و جبل یا جبال نام سرزمين مشهور، و شهرهای معروفی است كه در اصطلاح ایرانیان امروز به (عراق عجم) شهرت یافته است. و منظور از آن، شهرهایی است كه عبارتند از: اصفهان و زنجان و قزوین و همدان و دینور و كرمانشاه و “رى” يعنى: تهران، و غير از آنها از شهرهاي كوچك و بزرگي كه در فواصل مىان آنها واقع است.

[۱] منظور از “دیلم” گیلان است.

[۲] تاریخ قم باب اول، فصل اول ص ۱٫

.

۷–خشکسالی در بلاد شعیب ابن صالح ودعای پیامبر عظیم شان در حق شعیب

گویا سرزمین محل سکونت شعیب ابن صالح به بی آبی وخشکسالی مبتلا است که رسو ل اکرم صلی الله علیه در حقش اینگونه دعا میفرمایند، سقى الله بلاد شعيب، بالراية السوداء المهدية بنصر الله وكلمته حتى يبايع المهدي بين الركن والمقام

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۶۱

.خداوند سیراب گرداند بلاد شعیب را.

زمان حرکت اصلی شعیب ابن صالح

۶)امام سجاد (علیه السلام) فرمود:

خروج شعیب‌ بن صالح، پس از عوف سلمی و پیش از خروج سفیانی است. ۸-

شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص۴۴۳٫

۹-اخرین مکان زندگی شعیب ابن صالح قبل از خروج :

امام علی علیه سلام ضمن اشاره به جغرافیای طبیعی محل زنگی شعیب ابن صالح گویا می خواهد این جوان مرد گمنام را به شیری که از بیشه خارج می شود تشبیه کند :ثم یخرج من بین قصب واحجام …

۱۰-احادیث با ذکر همه منابع

حدیث اول :

يخرج بالري رجل ربعة أسمر، مولى لبني تميم، كوسج يقال له شعيب بن صالح، في أربعة آلاف ثيابهم بيض وراياتهم سود، يكون على مقدمة المهدي، لا يلقاه أحد إلا فله “

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام حدیث ۲۵۷

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۴ حدثنا عبد الله بن إسماعيل البصري، عن أبيه، عن الحسن قال: ولم يسنده إلى النبي صلى الله عليه وآله.

* عقد الدرر: ص ۱۳۰ ب ۵ وقال ” أخرجه أبو عبد الله نعيم بن حماد في كتاب ” الفتن ” وفيه ” ربعة أشم “.

*: عرف السيوطي، الحاوي: ج ۲ ص ۶۸ عن ابن حماد، وفيه ” من بني تميم محروم “.

*: الفتاوى الحديثية: ص ۳۰ مرسلا، عن الحسن، ولم يسنده إلى النبي صلى الله عليه وآله وفيه “. من تميم. إلا قتله “.

*: برهان المتقي: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۱۸ عن عرف السيوطي، وفيه “. مخزوم كوسج “.

* * *: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۵ عن ابن حماد، وفيه “. يكون مقدمة للمهدي لا يلقاه أحدا إلا قتله ” ۰

حدیث دوم:

روى حذلم بن بشير قال: قلت لعلي بن الحسين: صف لي خروج المهدي وعرفني دلائله وعلاماته فقال: يكون قبل خروجه خروج رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة ويكون مأواه تكريت وقتله بمسجد دمشق ثم يكون خروج شعيب بن صالح من سمرقند ثم يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس، وهو من ولد عتبة بن أبي سفيان، فإذا ظهر السفياني اختفى المهدي ثم يخرج بعد ذلك

(بحار ج ۵۲ ص ۲۱۳ )

حدیث سوم:

ثم يخرج المهدي على لوائه شعيب بن صالح، وإذا رأى أهل الشام قد اجتمع أمرها على ابن سفيان فالحقوا بمكة، فعند ذلك تقتل النفس الزكية وأخوه بمكة ضيعة فينادي مناد من السماء: أيها الناس إن أميركم فلان، وذلك هو المهدي الذي يملا الارض قسطا وعدلا كما ملئت ظلما وجورا

مصادر حدیث:

ملاحم ابن طاووس: ص ۵۸ ب ۱۱۱ عن رواية ابن حماد الاولى. وفي: ص ۶۱ ب ۱۲۰ عن رواية ابن حماد الثانية، وفيه ” عبد الله بن رزين .

الايقاظ من الهجعة: ص ۳۵۷ ب ۱۰ ح ۱۰۲ أوله عن رواية غيبة الطوسي الاولى.

البحار: ج ۵۲ ص ۲۰۷ ب ۲۵ ح ۴۵ عن رواية غيبة الطوسي الثانية. وفي: ص ۲۱۲ ب ۲۵ ح ۶۰ عن رواية غيبة الطوسي الثانية.

كشف النوري: ص ۱۷۴ عن رواية عقد الدرر الثانية.

منتخب الاثر: ص ۴۵۱ ف ۶ ب ۴ ح ۱۸ عن ملاحم ابن طاووس. وفي: ص ۴۵۱ ف ۶ ب ۴ ح ۱۸ عن غيبة الطوسي ۰

حدیث چهارم:

فعند ذلك تخرج راية من المشرق يقودها رجل من بني تميم يقال له شعيب بن صالح، فيستنقذ ما في أيديهم من سبي أهل الكوفة ويقتلهم

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۳۵

حدیث پنجم:

تخرج راية سوداء لبني العباس، ثم تخرج من خراسان أخرى سوداء قلانسهم سود وثيابهم بيض على مقدمتهم رجل يقال له شعيب بن صالح، أو صالح بن شعيب، من تميم، يهزمون أصحاب السفياني، حتى تنزل بيت المقدس، توطئ للمهدي سلطانه، ويمد إليه ثلثمائة من الشام. يكون بين خروجه وبين أن يسلم الامر للمهدي إثنان وسبعون شهرا “

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۵۶

حدیث ششم:

إذا بلغ السفياني الكوفة وقتل أعوان آل محمد خرج المهدي على لوائه شعيب بن صالح

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام (الجزء الأول) حدیث ۲۵۹

دیگر المصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۵ حدثنا الوليد ورشدين، عن ابن لهيعة، قال حدثني أبو زرعة، عن ابن زرير، عن عمار بن ياسر قال: ولم يسنده إلى النبي (ص). وفي: ص ۸۴ حدثنا رشدين، عن ابن لهيعة قال: أخبرني أبو زرعة، عن ابن زرير، عن عمار بن ياسر قال (المهدي على لوائه شعيب بن صالح “.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۶ عن رواية ابن حماد الثانية. وفي: ص ۵۵ ب ۱۰۳ عن رواية ابن حماد الاولى.

*: عرف السيوطي، الحاوي: ج ۲ ص ۶۸ عن رواية ابن حماد الثانية. وفي: ص ۶۹ عن رواية ابن حماد الاولى.

*: القول المختصر: ص ۷ ب ۱ ح ۲۸ مرسلا، قال ” صاحب رايته الفتى التميمي الذي يقبل من المشرق “.

*: برهان المتقي: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۱۹ و ۲۳ عن رواية عرف السيوطي الاولى.

* * *: منتخب الاثر: ص ۳۱۹ ف ۲ ب ۴۹ ح ۶ عن رواية برهان المتقي الثانية ۰

حدیث هفتم:

ثم يقبل الرجل التميمي شعيب بن صالح

دیگر مصادر:

*: السليلي: على ما في ملاحم ابن طاووس.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۱۳۷ ب ۶۰ فتن السليلي

حدیث هشتم:

إذا خرجت الرايات السود من السفياني، التي فيها شعيب بن صالح تمنى الناس المهدي فيطلبونه، فيخرج من مكة ومعه راية رسول الله صلى الله عليه وسلم فيصلي ركعتين بعد أن ييأس الناس من خروجه لما طال عليهم من البلايا، فإذا فرغ من صلاته انصرف فقال: يا أيها الناس ألح البلاء بأمة محمد وبأهل بيته خاصة، فهو باغ بغى علينا

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام حدیث ۶۲۰

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: لعله في ص ۹۴ – المفقودة من نسختنا.

*: أخبار المهدي لابي نعيم: على ما في إبراز الوهم المكنون للمغربي.

*: عرف السيوطي، الحاوي: ج ۲ ص ۷۷ – عن ابن حماد، في رواية عن علي قال: –

*: جمع الجوامع: ج ۲ ص ۱۰۴ – عن نعيم بتفاوت، وفيه (.. قهرنا وبغى).

*: برهان المتقي: ص ۱۴۴ ب ۶ ح ۱۱ – عن عرف السيوطي.

*: كنز العمال: ج ۱۴ ص ۵۹۰ ح ۳۹۶۷۳ – عن ابن حماد، وفيه (إذا هزمت الرايات السود خيل السفياني).

*: المغربي: ص ۵۸۰ ح ۹۲ – كما في عرف السيوطي، عن أبي نعيم في أخبار المهدي وفيه (.. إلى السفياني.. قهرناه).

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۶۳ ب ۱۲۸ – عن ابن حماد بتفاوت يسير

حدیث نهم:

يخرج شاب من بني هاشم بكفه اليمنى خال من خراسان برايات سود، بين يديه شعيب بن صالح، يقاتل أصحاب السفياني فيهزمهم

معجم أحاديث الامام المهدي عليه السلام حدیث ۷۹۸

دیگر مصادر:

*: ابن حماد: ص ۸۴ – حدثنا سعيد أبو عثمان، عن جابر، عن أبي جعفر قال: –

*: عقد الدرر: ص ۱۲۸ ب ۵ – عن ابن حماد.

*: عرف السيوطي، الحاوي: ج ۲ ص ۶۸ – عن ابن حماد، وفيه (.. بكفه اليمين).

*: برهان المتقي: ص ۱۵۱ ب ۷ ح ۲۰ – عن ابن حماد.

*: ملاحم ابن طاووس: ص ۵۳ ب ۹۷ – عن ابن حماد، وفيه (.. ويأتي من خراسان) * * *

.

دیدگاه ها (۱ دیدگاه)

  1. مهدی اگر از منتظرانت بودیم چون دیده نرگس نگرانت بودیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین